Türkler çeviri yaptılar, ithal ettiler. Özgün kültür üretmediler. Bu göçer tarihinin doğal uzantısıdır. Göçerin güç gösterisinin bedeli uygarlık tarihine Türk olarak bir şey katmamış olmamızdır.
Uçlarda talan olur ama, töresiyledir, büsbütün azıtmak yoktur. Ufaktan çapul yapar uç savaşçısı, dost düşman ayırmaz pek...
...Buraları, anasına küsmüş, babasından bezmiş, ipini koparıp sürüyerek gelmiş birikmiş ademoğlu döküntüsü harmanı değil mi? Neden Sivas’ta, Kayseri’de tımar reayası olup oturmamış bunlar? Çünkü sürekli çalışmanın bezginidirler... Bunlara ekip biçmek, demir dövmek, deri tepmek zor gelmiştir de, canıyla oynamak kolay gelmiştir. Canını bedavaya veren, başkasının malına para verir mi?
Derviş kısmına, bir de keşiş kısmına, hiçbir illet uğrayamaz. Çünkü pisliklerini delip geçemez. Ayrıca bunlar çalışmadıklarından yıpranmazlar ki, hastalık bunlara güç yetiremez. Savaşta bir kazaya uğramazlarsa, uzun yaşar derviş takımı...