Vatanı korumak deyince aklımıza sadece askeri tedbirler ve savunma sanayi gelebilir; gelmesin. Bir ahlat ağacını veya tatlı su kaynağına gereken özeni göstermek de bu savunmaya dahildir. Kirleterek hor kullanarak koruyamayız. İbrahim Paşalı'dan ödünç alıp söyleyelim: İstifade etmek ile tüketmek aynı şey değildir. Başlamamız ve çalışmamız gereken yer işte burasıdır.
Hep batı illerinden doğu illerine düzenlenen yardım kampanyalarına şahitlik ediyoruz. Sürekli iyilik ve yardım köprüsü kuruluyor. Elbette güzel. Fakat bir ayaklı köprü olmaz, en az iki ayaklı olur. Fedakarlık karşılıklı yapılırsa iyidir, güzeldir, kıymetlidir. Tek taraflı ve sürekli tekrarlanan fedakarlık, yorucu hale gelir.