Osmanlı Devleti'nde bulunan Sıbyan Mekteplerinde eğitimin amacı öğrenciye dini öğretmek olduğu için tarih dersi Hazreti Muhammed'in hayatı, kıssaları üzerine şekillenmiştir. Tarih dersi Sıbyan Mekteplerine 1869 Maarif-i Umumiye Nizamnamesiyle girmiştir. Medreselerde de II. Meşrutiyet dönemine kadar İslam tarihi hariç tarih dersi verilmemiştir. II. Mahmud döneminde 1838'de açılan Rüştiye Mekteplerinde ise Osmanlı Tarihi dersi verilmiştir. Maarif-i Umumiye Nizamnamesi ile birlikte rüştiye programında Tarihi-i Umumi ve Tarih-i Osmani dersleri sistemli bir şekilde programa girmiştir. II. Meşrutiyet döneminde ise tarih müfredatında önemli bir değişiklik yapılmış sekiz saat olan dünya tarihi dersi on bir saate çıkarılmıştır. Bununla birlikte ilkokul programlarına dünya tarihi dersi konuları dahil edilmiştir. Ayrıca yine bu dönemde Türkçülük hareketinin etkisiyle Osmanlı devletinden önce kurulan Türk devletlerinin tarihi de programa girmiştir. İttihat ve Terakki böylece bir Türklük bilinci oluşturmak istemiştir. Muhtasar Tarihi Osmani dersinde Osmanlı Devleti'nin kuruluşuna geçmeden evvel Türklerin ortaya çıkışı ve medeniyeti öğretilmiştir. İkinci sınıf öğrencilerine Türk tarihinin önemli isimleri, üçüncü sınıflara Türk tarihi, sosyal hayatı, eserleri ve kültürleri, beşinci sınıflara ise Türklerin coğrafyası, kültürü ve medeniyeti konuları okutulmuştur. Süleyman Paşa, Türk tarihinin öncüllerinden biri olarak sayılabilir. Süleyman Paşa, Tarihi Alem kitabında Hunlar, Oğuzlar ve diğer Türk boyları hakkında bilgiler vermiştir. Türklerin Orta Asya'da büyük devletler kurduğuna ve büyük bir medeniyet inşa ettiğine değinmiştir. Süleyman Paşa dışında Mustafa Celaleddin Paşa'dan da bahsedilebilir. Mustafa Celaleddin Paşa, Eski ve Modern Türkler adlı kitabında ilkçağdaki kavimler