Kitap böcek metaforu üzerinden gitse de asıl izlenmesi gereken karakter kız kardeş "Grete" dir. Çünkü ilk yenilen ve G. Samsa'ya karşı tavrını değiştiren o'dur.
Kitap kapitalizmin ağır bir eleştirisini içeriyor diyebiliriz, bunu açabiliriz: Bireyin değişen ekonomik düzlemde nasıl eriyebileceği ve kendisine yabancılaşabileceği ihtimali üzerinde duruluyor, ayrıca burada bireyin ekonomik düzenle etkileşime geçerek önce bir böceğe sonra da bir nesneye dönüşmesi ve kendine yabancılaşması da manidardır. Bir diğer sorulması gereken soru ise G. Samsa’nın bunları hak edecek ne yaptığıyla alakalıdır? Tanrısal bir cezalandırma gibi görünüyor sanki. Fedakâr bir adamın başına gelenlerin tanrıyla bir ilintisi olabilir mi? Kafka sahiden de öyküyü bitirirken yeni bir hayatın başlangıcından bahsediyor ama Samsa’nın akıbeti hakkında çok fazla öngörü vermiyor, bu anlamda gizemi çok iyi kullanmıştır Kafka.