Gönderi

İnsanların realistlerle veya nominalistlerle¹ aynı fikirde olmasından; Scotus'u veya Thomas'ı, Oecolampadius'u veya Melanchthon'u tutmasından; tanımadıkları Ypresli bir piskoposun veya daha da az tanıdıkları bir İspanyol keşişin safında yer almasından devlete ne?² Bütün bunların bir milletin gerçek menfaatiyle Lycophron'dan³ veya Hesiodos'tan alınmış bir pasajın doğru veya yanlış çevrilmesi kadar alakasız olması gerektiği açık değil midir? ¹ 12.-14. yüzyıllar arasında realist (gerçekçi) ve nominalist (adcı) filozoflar arasında yaşanan ve Ortaçağ felsefesini derinden sarsan tümeller tartışmasına gönderme. ² Sırasıyla John Duns veya bilinen adıyla Duns Scotus (takriben 1266-1308), İskoç Katolik rahip, filozof, ilahiyatçı; Thomas Aquinas; Johannes Oeco lampadius (1482-1531), Alman Protestan reformcu; Philipp Schwartzerdt, bilinen adıyla Philip Melanchthon (1497-1560), Alman reformcu, Protestanlığın ilk sistematik ilahiyatçısı; "Ypresli piskopos", Katolik Kilisesi içerisinde Jansenizm adıyla bilinen reform hareketinin kurucusu Flaman Piskopos Cornelius Jansen (1585-1638); "İspanyol keşiş”, 14. yüzyılın en ünlü İspanyol Cizvit ilahiyatçılarından Luis de Molina (1535-1600). ³ MÖ 4. yüzyıl sonu-3. yüzyılda yaşamış Yunan şair.
Sayfa 63 - İş Bankası Kültür YayınlarıKitabı okudu
·
25 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.