Ne kadar pır pır etsen, kanatçıkların hava alamoor. Uçamoorsun Cevriyem!
9/10
·272 syf.··
Beğendi
·
2023 44. kitabı
·
24 saatte okudu
·
Okunma: 18 Nisan 2023 17:16
Fosforlu Galata’da bir fahişe. İstanbul’un kaldırımlarını bilir, köprü altlarını, Barba’nın meyhanesini bilir uyumak için ve tekmil tüm meyhanelerini şehrin, içip göbek atmak için. Fosforlu’nun aşık olduktan sonra kendini sorguladığı yerlerden namus bacak arasında değil klişesini-çünkü yumurtaya can verdiği gibi klişeye de can veren Allahım- çıkarmak mümkün. Ama bence bundan fazlasına gerek var bu sorgulamaları anlatmak için. Hayalî’nin “ol mahiler ki derya içredir, deryayı bilmezler” sözü daha bir yakışır Fosforlu’ya. İstanbul’u avucunun içi gibi bilir de, kendini zannettiği kadar bilmez bizim kız. Dünyada başka türlü yaşanabileceğini, başka biri olunabileceğini, kadın olmanın ne olduğunu, değerli olduğunu bilmez. Ne tatlı şaşkınlıklarla bakar kendine, ki bu kitabın en güzel yerleri o şaşkınlıklardadır bana göre. Suat Derviş Fosforlu’yu 1940’lı yıllarda yazı dizisi olarak yayınlamış. Türkiye’nin tek partili dönemi. Biri kafasını kaldırıp ben solcuyum deyince idam sehpası Sultanahmet Meydanı’nda gururla salınıyor. Roman boyunca tül perdenin ardından baktığımız ikinci karakter, aşık olunan adam, dönemin bir avuç solcusundan biri. Böyle düşününce Suat Derviş’in onu neden bu kadar az konuşturduğunu anlamak mümkün. Türkan Şoray’lı, Neriman Köksal’lı, bir de Allah affetsin Yeşim Salkım’lı üç ayrı sinema uyarlaması var bu kitabın. Zamanında Ankara Devlet Tiyatrosu’nda bilet bulmakla lotoyu tutturmak arasında fark bırakmayan harika bir müzikal de sahneye konmuş, ki orada da Cevriye’ye Ayça Varlıer hayat vermiş. Storytel’deki seslendirmen de kendisi. Sümbül Dudu’yu konuştururken, şarkı söylerken geriye sarıp sarıp dinledim. Şimdi biraz Suat Derviş övmek için #reklam arası. Ve de edebiyatla #işbirliği . Be kadın, hangi Cevriye’nin ruhunu açıp da baktın? Kadınların birinin karısı, birinin kızı olduğu 1940’lı yıllarda sen, ne cesaret kalkıp bir fahişenin romanını yazabildin? Seni okumayan sarımsağı koftiden enayi pilakisi gibi mantara bassın e mi? Çaktııın? (Öğrendik bir şeyler:))Bir de.. Moriede fosforlum
Edebiyat
Fosforlu CevriyeSuat Derviş · İthaki Yayınları · 20212,660 okunma
··
1 +1'leme
·
3.178 Gösterim
7 Yorum
Lütfen giriş yapınız.
En sona sakladığım Suat Derviş romanı.💜 Yine okumamış olmanın bahtiyarlığı içindeyim! Eline koluna sağlık🪷
Emel Keleş
Gönderi Sahibi
Sana da keyifli mi keyifli okumalar canım Gönül. Ne bahtlı sana, hepsi okunmuş, gidip kıskanayım☺️
Bu kadının ayrı, zamanın çok ötesinde bir havası var.Okuyanlara cesaret ve feyz aşılıyor, siz de çok güzel kaleme almışsınız eseri, emeğinize sağlık, kendi adıma bir teşekkürü borç bilirim.🌸♥️
Emel Keleş
Gönderi Sahibi
Bertha Mason Bence de gayet güzel bir başlangıç kitabı.
Emelcim yaa.. nasıl espirili yazmışsın öyle.. bayıldım. Senin okumayanın koftiden enayi pilakisi.. :)) Olsuuunn.. .. Filmini izledik diye mi öteliyorum, bilmem ki. Okuruz ve yaa...:)) Kaleminin mürekkebi kurumasın. 💐📚🖋️
Emel Keleş
Gönderi Sahibi
Kitabın dilinden bir süre çıkamadım Sevgi😂. Filmileri kitabın birebir uygulaması değil aslında. Cevriye’nin zihninin içi Türkan Şoray ‘dan güzel 🥰
Suat Derviş kaleminden çıkan bir eserin, vasat olma ihtimali bile yok nezdimde, o derece aşığıyım. Sadece yaşadığı ve yazdığı dönemi baz almıyorum, bugünün Türkiyesi için bile oldukça cesur ve donanımlı bir kadın. Zaten toru topu kaç esaslı kadın kalemimiz var ki, bir elin parmaklarını geçmez saysak.. Eline, gönlüne, mizahına sağlık Emelciğim. Ne okusam, derdime de farkında olmadan çözüm buldun, hemen raftan bir Derviş seçiyorum...
Bana Suat Derviş ' in kapılarını açan kitabıydı ,kalemini çok sevdim ve diger kitaplarını da okumaya başladım ama Cevriye cok başkaydı 🤗💙
Emel Keleş
Gönderi Sahibi
tugbaokuyor hiç okumadım ben de🙃. Bir bilen bulup danışırsam, buracığa gelip avucuna dökerim arkadaşım🌸
Reklam
Hayata başka pencereden bakan, düşüncelerinden ötürü ötekileştirilen yazardan, “hayattan” dışlanan kadınların romanı. Çok severim.
Emel Keleş
Gönderi Sahibi
Ne güzel tarif etmişsin. Ben de bu tarifi severim☺️🌸
merhaba Osman Balcıgıl okuyorum ipek sabahlık, bu sayede suat derviş diye güzel bir insanı tanıma fırsatı buldum. suat devriş okumak istiyorum ama hangi kitabı ile başlamalıyım bilemedim ?