1- Muhammed Avvâme hocamız bu kesitte de ilim ahzetme geleneğimizle ilgili çok önemli bir noktaya temas ediyor.
Malumumuz, ilim geleneğimizde ilmi üstaddan almak son derece önem arz etmektedir. Bunun sebebi -sanıldığı gibi- sadece edinilen malumatı düzgün anlamak değildir.
2- Bilakis ilim öğrenilen hocadan malumatla beraber istikamet ve maneviyat noktasında da istifade etmektir.
Bu sebeple ulemamız 'ilim üfürülen bir ruhtur, yazıya geçirilen meseleler değil' diyerek bu çarpıcı gerçeğe vurgu yapmışlardır.
3- İlmi sadece kitaptan öğrenen kişi, ucu Allah Resulü (aleyhisselâm)'a varan bu mübarek maneviyat silsilesinden mahrum kalacak ve binaen aleyh ilim yolculuğunda kendisini her türlü manevi marazlardan koruyacak kalkana sahip olamayacaktır.
4- İmam Malik'in talebelerinden Yahya b. Yahya en-Neysâbûrî, Muvattâ'yı kendisinde okuduktan sonra imamdan yanında bir yıl kalmak üzere izin istemiştir.
Normalde öğreneceği ilmi tahsil ettikten sonra memleketine dönmesi gerekirken böyle bir izin istemesinin sebebi nedir?
5- Sebep, hocasının fiiliyatını izlemek, âdâb-ı muâşeretine bakmak ve onun bütün manevi hallerini benimseyerek adeta onunla bütünleşmektir.
İlim dendiğinde sadece malumatın akla geldiği zamanımızda selefimizin ilimden ne anladığını ortaya koyması açısından çarpıcı bir örnek!