"Fakat ben, sizin deyişinizle ellerimin ve dizlerimin üstünde sürünürken, siz burada oturup rahatça dinleyebildiğiniz için kendinizi ayrıcalıklı sanıyorsanız eğer, o zaman size eski bir hukuki özdeyişi anımsatmak isterim: Kuşku altında olan için hareket, hareketsizlikten daha iyidir, çünkü hareketsiz duran, kendisi de bilmeksizin, hep bir terazinin kefesinde olabilir ve günahlarıyla tartılabilir."
Gerçekten zorlayıcı bir kitaptı. Okumaktan ziyade anlamak zordu. Josef K. ne kadar uğraşsa da öldüğünde bile "dava"sının nedenini anlamamıştır. başlarda yaşadığı iletişimsizlikten ötürü olduğunu sansa da sonradan kendisi de davanın gerçekliğine inanmış, hayatını gözle görülür şekilde etkilemiş ve kendini bir çıkmaza sürüklemiştir. Aslında çevresindekilerin vermediği bilgiler yüzünden bu hale geldiğini düşünse de asıl sebep yozlaşmış bir toplumun kararlarına göz yumarak kendini o topluma dahil etmesidir. Kitabın ana fikri ve alt metni en sıkıştırılmış ama yine de en açıklayıcı şekliyle rahiple Josef'in arasındaki konuşmada yazıyor. Okuyacak olanlara tek tavsiyem her paragrafın üzerine düşünerek okursanız bütünü ve ana fikri görmeniz kolaylaşacaktır.