ben ise hakikaten müteessir idim.kendi kendime,milletin benim gibi bir en hakir hizmetçisine gösterdiği muhabbeti görünce 'Sultan Hamid iyilik etmek isteseydi kendisine ne yapılmazdı?' diye düşündüm.
Enver Paşa
Meşrutiyet ve ıslahat vaadiyle tahta çıkmış olan Abdülhamid bir Tanzimat hükümdarıdır;Tanzimatın gereklerine inanmış olduğu görülür ama yapması gereken reformların önündeki en büyük engel,bitmeyen ve zaman geçtikçe daha da artan vehmidir.