Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Bir Hıristiyan Mezhebi Olarak Ortodoksluğun Teolojisi

Kürşat Demirci

Bir Hıristiyan Mezhebi Olarak Ortodoksluğun Teolojisi Gönderileri

Bir Hıristiyan Mezhebi Olarak Ortodoksluğun Teolojisi kitaplarını, Bir Hıristiyan Mezhebi Olarak Ortodoksluğun Teolojisi sözleri ve alıntılarını, Bir Hıristiyan Mezhebi Olarak Ortodoksluğun Teolojisi yazarlarını, Bir Hıristiyan Mezhebi Olarak Ortodoksluğun Teolojisi yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Katoliklikten daha sevimli ve daha “sinemasal” olmasının nedeni de bu.
Ortodoks Hristiyanlığı, İsa Hristiyanlığı, antik Mısır inançları ve Yahudilik geleneğini Yeni Platonculuk çerçevesinde yorumlayan ve bunu Aristocu bir terminolojiyle sunan oldukça otantik bir zeminden kaynaklanır. Onun güzelliği, ruhsal zenginliği ve gergin paradoksları bu akümülatif yanından gelir. Ortodoksluk farklı tarihsel kültürlerin akümülatif kombinasyonunu zengin bir mirasa dönüştüren nadir dinsel kültürel fenomenlerden biridir.
Sayfa 75 - Ayışığı KitaplarıKitabı okudu
Ben de olsam kendimde görürdüm o hakkı. Çünkü her şey ortada.
(…) bilimsel ya da karşıt taraflar eski Mısır'daki Ptah, Ra, Khanam tann üçlemesi aracılığıyla teslis fikrine, Isis ve Horus arasındaki ilişkinin Meryem ve İsa (bakire doğum) arasındaki ilişkiye, Ra'nın firavunlardaki inkarnasyonun insan olan Oğul Tanrı inancına dönüştüğünü Mısır'a has bu metafiziksel düşüncelerin Anadolu'da Aristo mantığı ile kaynaştırılması gerekliliği sonucunda paradoxal bir yapı üzerinde Hristiyanlığın temelini bina ettiğini ileri sürme hakkını kendinde görür.
Sayfa 75 - Ayışığı KitaplarıKitabı okudu
Reklam
Tövbe alma denilen şey de bir Hristiyan uygulaması aslında.
Tövbe (Metanoia): Tövbe (metanoia) sakrameni çocuğun iyi ve kötüyü ayırt etme yeteneğine ulaştığı andan itibaren uygulanmaya başlanır. Erişkinlik yaşına gelindiği andan itibaren yılda hiç olmazsa bir defa -bununla birlikte bu bir kural değildir- kilisede bir ruhaninin önünde günah çıkarılır. Bu sakramenle vaftizden sonra işlenen günahlar temizlenir; bundan dolayı "ikinci vaftiz" olarak bilinir. Ortodokslukta günah çıkarma işlemi Katoliklikten farklı olarak, herhangi özel bir hanede yapılmaz, açıkta yapılır. Günah çıkarma için seçilen yer genellikle ikonların önüdür. Katoliklerde rahip oturur, günah çıkaran diz çökerken, Ortodokslarda her ikisi de ayakta durur (bazen ikisi de oturur).
Sayfa 55 - Ayışığı KitaplarıKitabı okudu
Adıyaman Menzil tarikatında hatme uygulaması aslında Hristiyanlıktan bir kopya
Eucharist ayini kilisede ve altarda yapılır. Normalde Hıristiyan olmayanlar veya dine girenlerin vaazdan sonra çıkmaları gerekir; onların çıkmasından sonra kapılar bir direktifle kapanır ve şarap ekmek ayini yalnızca inananların katıldığı şekilde yapılır.
Sayfa 54 - Ayışığı KitaplarıKitabı okudu
Tarkovski filmlerini süsleyen de aşağı yukarı bu kültür.
Ortodoks geleneğin kültürel yapısının gerisinde Anadolu'daki Grek ve lokal diğer uygarlıkların etkisi vardır. Sanat, ahlak, mimari, yiyecek-içecek kültürü bu heterojen zeminden gelir. Kilisenin örgütlenme biçimi Bizans'ın (aslında eski Roma'nın) siyasal yapısının etkisindedir. İşte bütün bunların karışımından oluşan şey bizim Ortodoksluk dediğimiz kültürü oluşturur.
Sayfa 3 - Ayışığı KitaplarıKitabı okudu
Katolik kilisesi
Katoliklik’te popüler dini gelenekten çok resmî dini gelenekler önemlidir. Bu da Katolikliğin Hıristiyanlık anlayışını hukuki bir zeminde yorumlamasına sebep olmuştur. Şüphesiz Katolikliğin Latin-Roma hukukundan devraldığı adli terminoloji bu yorumu desteklemiştir.
Sayfa 5 - Ayışığı kitaplarıKitabı okudu
Reklam
giriş
Katolik kilisesi daha işlenmiş, daha sublime olmuştur; Ortodoksluk ise daha sade, daha az işlenmiş ve daha natureldir.
Sayfa 2 - Ay ışığı kitaplarıKitabı okudu
Ön Söz
Ortodoks teolojisinin ana konusu aslında Tanrı bilgisinin doğasıdır. Tanrı fikri, kozmolojik düşünce ve Tanrı-insan arasındaki ilişkinin mahiyeti Ortodoks teolojisinin ikincil yanlarını oluşturur.
Sayfa 1 - ay ışığı kitaplarıKitabı okudu
Ortodoks babalar Tanrı’ya inanmak için herhangi bir delilin zikredilmesinin çok anlamlı olmadığı konusunda hemfikirlerdir. Çünkü bu bilgi zaten bize kazınmış olarak doğarız. Ortodoks teolojisinde bu anlayış bir nevi sezgi kanıtı olarak karşımıza çıkar ve ‘yalnızca aptallar Tanrı’nın varlığını inkar ederler.’
Sayfa 35 - ayışığıkitaplarıKitabı okudu
Ortodoks teolojisi mistik bir teolojidir ve rasyonel aklın çıkarımlarını içine alan bir anlayışı kabul etmez. Ortodoks teologlarının Latin teologlarını eleştirisi bu tema üzerine dayanır. Ortodokslara göre Katolik geleneği felsefeyi dinselleştirmiş ve İncil yerine okunan Aristo olmuştur.
Sayfa 28 - ayışığıkitaplarıKitabı okudu
Reklam
"Nasıl yolun başlan­gıcı yol değilse, zamanın başlangıcı da zaman değildir." St. Basil
29 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.