Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Faslu’l-Makal Felsefe ve Din Uyumu

İbn Rüşd

Faslu’l-Makal Felsefe ve Din Uyumu Gönderileri

Faslu’l-Makal Felsefe ve Din Uyumu kitaplarını, Faslu’l-Makal Felsefe ve Din Uyumu sözleri ve alıntılarını, Faslu’l-Makal Felsefe ve Din Uyumu yazarlarını, Faslu’l-Makal Felsefe ve Din Uyumu yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Burhana dayalı nazar, şeriatın getirmiş olduğunu aykırı neticelere götürmez. Çünkü hakikat hakikate ters düşmez, aksine hakikat hakikate uygun olur ve onun lehine şehadette bulunur.
...san'atı bilmeyen kimse masn'u bilmez, masn'u bilmeyen de sani'i bilemez.
Reklam
... varolanlar; ancak onun sanatını bilmek suretiyle varediciye delalet ederler. Onun sanatını bilmek ne kadar mükemmel olursa Sani'ını bilmek de mükemmel olur zaten Şeriat varolanları değerlendirmeyi mendup saymış ve bu hususta teşvik ettiğine göre - apaçıktır ki; bu lafzın delalet ettiği konunun bilinmesi şeriat bakımından vacip veya menduptur.
Varlık ve zamanın kendisi iki taraftan da süreklidir, yani herhangi bir kesinti yoktur. Allahu Teala'nın sözünde bu husus şöyle belirtilir: "gökler ve yeri 6 günde yaratan odur onun arşı da su üzerindeydi" (Hud suresi 7 ayet) bu ayetin zahirinde anlaşıldığı üzere bu varlıktan önce bir varlık vardı. Bu da arş ve su idi. Bu zaman dan önce bir zaman vardı. Bununla feleğin hareketinin sayısı olan varlığın suretle birlikte olmasını kastediyorum. Allahu Teala'nın: "o gün yeryüzü başka bir şeye dönüştürülür ve göklerde aynı şekilde" (ibrahim suresi 48 ayet) sözünün zahiri de bu varlıktan sonra ikinci bir varlığı gerektirmektedir. Yine Allah Teala'nın: "sonra duman halinde bulunan göğe yöneldi." (fussilet suresi 11. ayette) ise sözünün zahirinde anlaşılacağı üzere göklerde bir şeyden yaratılmıştır.
Reklam
Biz Müslüman toplumu olarak sahip olduğumuz ilahi şeriatın hak olduğuna inanırız.
Zatı ve tabiatı itibariyle faydalı olan bir şeyin arızi olan bir zarardan dolayı terk edilmesi gerekmez
Allahu teala'yı ve diğer varlıkları Burhan ile bilmek isteyen kişi için en üstün veya zaruri hareket tarzı öncelikle burhan'ın türlerini ve şartlarını bilmektir. Bu çerçevede burhanın yani diyalektik kıyastan, retorik kıyastan ve sofistai ne ile ayrıldığını bilmektir. Bundan önce mutlak kıyasın ne olduğunu, kaç kıyas var olduğunu bunlardan hangisine kıyas olduğunu ve hangisinin kıyas olmadığını bilir.
Şeriat, Allah'u teala'yı ve diğer varlıkları burhan'la yani delille bilmeyi teşvik etmiştir.
Reklam
Şeriat, mevcudatı akılla incelemeye davet eder ve onun bilgisinin bu yolla elde edilmesini ister. Bu, Allah Tebareke ve Teala'nın kitabında birçok ayetinde açıkça belirtmiştir. Allahu Teala'nın şu sözünde olduğu gibi "ey derin kavrayış sahipleri: düşünün, araştırın. Bu akli ve şer'i/dini kıyasın birlikte kullanılmasının zorunluluğunu gösteren bir nastır/kanıttır.
İbni Rüşd, mantık alanında değişik şehirleriyle beraber 46, tıp alanında 23, tabiat bilimleri alanında 22, metafizik alanında 15, dini ilimler alanında 10, astronomi alanında 5, politika ve ahlak alanında birer adet olmak üzere değişik boyutta toplam 125 civarında eser kaleme almıştır.
İbn-i rüşd, din bilimleri, mantık, tabiat bilimleri, metafizik, psikoloji, zooloji, astronomi, tıp, politika ve ahlak gibi bak pek çok alanda değerli eserler yazmıştır.
143 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.