Tarkovski, Bergman, Sokurov, Kubrick ve Wong Kar-wai

Filmler ve Rüyalar

Thorsten Botz-Bornstein

Filmler ve Rüyalar Gönderileri

Filmler ve Rüyalar kitaplarını, Filmler ve Rüyalar sözleri ve alıntılarını, Filmler ve Rüyalar yazarlarını, Filmler ve Rüyalar yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Film çalışmalarında da açıkça ortaya koyulduğu üzere, rüyaların (estetik açıdan) cezbedici olması, rüyaların dilsel veya yapısal un­surlarının izlerini gerçeklikte var olan unsurlarda bulabilmemizle alakalı değildir sadece. Bilakis filmlerde rüya dili, yalnızca "başka bir dil" olarak ilgi çekicidir; bunu bir kimsenin, başka bir kültürün diline özel bir ilgi duymadan da o dilin cazibesine kapılmasına ben­ zetebiliriz. Robert Curry şöyle der: "... [rüyalar] uyanık hayatımız­ da pek ulaşamadığımız bir canlılık, özgünlük ve vâkıflık örneği ser­giler. Rüyalarımızı uyanık hayatımızdaki fantazilerimizle karşılaş­tıracak olsak, fantazilerimizin klişeleşmiş içeriklerini ve arzuları­mızda ve korkularımızda barınan bayağı kökenlerini hemen açığa vurduğunu görürüz."
Freud, akıl yürütmenin önemli mantıksal bağlantılarının imajlarla nasıl temsil edilebildiği sorusunu ortaya atar. Benzer bir problemin görsel sa­natlarda da mevcut olduğunu söyler. Rüya imajları ve sanatta yaratılan imajlarla düşünce aracı olarak hizmet eden zihinsel imajlar arasında ger­çekten de paralellikler vardır; ama benzerliğe dikkat ederek, farklılıkların da ayrımına varırız ve bu farklılıklar, düşünce imajlarını daha kesin biçim­ de nitelemeye yardım eder
Reklam
Tarkovski, alışkanlığı kırma işini bir sahneyi "gerçek zaman"dan " soyut bir zamana" aktararak yapmaz; soyutluluk ve somutluluk arasında yer aldığını düşündüğü bir ara alana, rüyaya başvurarak yapar.
Sayfa 23 - Metis yayınlarıKitabı okudu
Tarkovski'nin Rüya Mantığı
Biçimciliğin zamanı ancak farklı çekimler arasındaki ilişkiler şeklinde ve bu ılişkiler kapsamında vardır: çekimlerin kendilerinin bir iç zamanı yoktur. Dolayısıyla, bir biçimci Tarkovski'nin kaydettiği diyaloğu kınardı; zira diyalog Biçimci için, Kazanski'nin fotoğrafa atfetmiş olduğu türde estetiğe çok yakın bir şeyi, gerçekliğin gerçekçi, yalın yeniden üretimini temsil eder.
Sayfa 22 - Metis yayınlarıKitabı okudu
Biçimci montaj fikrinin esin kaynağı Şklovski'dir. Şklovski "Bir Araç Olarak Sanat" manifestosunda, şiiri "imajlarla düşünme" olarak tanımlayan Potebnja'yı eleştirir. Şklovski'ye göre Potebnja'nın anlayışı, simge yaratmayı estetiğin ana uğraşı haline getirmektedir. Oysa Biçimciler için sanatsal faaliyet, simgelerin yaratılması değil, simge topluluklarının yeniden düzenlenmesine dayanır.
Sayfa 17 - Metis yayınlarıKitabı okudu
"Bazen gerçekliği ifade etmenin en iyi yolu, gerçekdışıdır,"
Filmler ve Rüyalar
Filmler ve Rüyalar
Reklam
182 öğeden 131 ile 140 arasındakiler gösteriliyor.