Foucault (Öznenin Yitiminden Yeniden Doğuşuna)

·
Okunma
·
Beğeni
·
60
Gösterim
Adı:
Foucault
Alt başlık:
Öznenin Yitiminden Yeniden Doğuşuna
Baskı tarihi:
2016
Sayfa sayısı:
292
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786055029548
Orijinal adı:
Foucault 2.0: Beyond Power and Knowledge
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Kolektif Kitap
Öznenin yitimini çalışmalarının merkezine alan Foucault, nasıl kısmen özerk özneyi kabul eden, özgürlük, bireycilik, insan hakları gibi düşünceleri tartışan bir düşünüre dönüşmüştür? Foucault: Öznenin Yitiminden Yeniden Doğuşuna bu can alıcı soruyu odağına alarak Foucault'nun düşünsel evreninin farklı uğraklarına hakim olan arkeoloji, soybilim, söylem, disiplin, iktidar, bilgi ve yaşama sanatları kavramları arasındaki geçişleri aydınlatıyor.

Foucault'nun Collège de France'ta verdiği dersleri bütünüyle ele alan ilk geniş çaplı tarihsel çalışma özelliği taşıyan bu kitap, yayımlanmış söyleşileri, makaleleri ve konuşmalarını derleyen kapsamlı bir arşiv araştırması sunuyor. Foucault'nun düşünsel evrimini, tutarsızlık iddiaları temelinde değil tarihsel koşulları içinde ele alan Eric Paras, Sartre'la giriştiği öznellik tartışmasının, 68 olaylarının ve 1979 İran Devrimi'nin Foucault'nun düşünce sistemine etkilerini tartışıyor.

"Foucault, 'önceki çabaları beyhude bir nitelik taşıdığından değil, bir düşünme biçimini gidebileceği sınıra dek taşımaları ve o sınırlamaları görüp aşabilmelerinden dolayı çalışmaları hem asli bir süreklilik hem de önemli bir yön değişikliği sergilemiş Wittgenstein ve Heidegger gibi ender rastlanan düşünürlerden biri,' olduğunu göstermişti."
292 syf.
Aslında bir yazarın fikirlerini öğrenmek için kendi yazılarını okumayı, ve öz birikimlerimle analiz etmeyi benimsemişimdir.

Fakat"Öznenin yitimi" fikri çokça ilgimi çektiğinden ve de elimdeki Sartre kitaplarına derinlemesine bir giriş yapmayı planlandığımdan rakibi olarak görülen Michel Foucault'da böyle bir istina yapmak istedim.

Öncelikle belirtmem gerekir ki; Kitabı okumak ve özütmek için, Yazarın evriminin neden bir ok değil de sarkaca benzetildiğini anlamlandırmak adına, felsefe tarihi, tarih, epistemoloji, sosyoloji vb bilgi birikime sahip olmak gerektiği çok net.

Kendim için yorumlarsam bu kitabın hakkını verebildiğimi düşünmesem de birikim ve ufkum açısından bir çok katkılarını gördüğümü söyleyebilirim.

Ancak kitabın sonunda sarkacı anladım ama asıl amacım olan özneyi ya da öznemi yitiremedim(paradoksa :)) )

Bir de yazarın adının "mişel fukuğ" halinde telafuz edildiğini kitap sayesinde olmasa da öğrendim.

Özet olarak yazabileceğim şeyler de; Foucault hakkında bir çok bilgiye sahip olabileceğiniz, zaman zaman keyif de veren ama çok ağır bir anlama berraklığına ihtiyaç duyacağınız klasik ağır felsefe diliyle yazılmış bir kitap olduğudur.
Hastalıkların sınıflandırılmasına dayalı yarı-hayvanbilimsel tıbbi bilginin yerini çok kısa sürede hasarlı dokuların incelenmesine dayanan yepyeni,anatomi ve klinik temelli tıbbi bilgiye nasıl bıraktığını anlatmaya koyuldu Foucault.Bu değişimin en iyi örneği 18.yy doktorunun sorduğu "Neyiniz var" sorusunun,19. yy da meslektaşının klinik diyaloğunu başlatan "Nereniz ağrıyor" sorusuna dönüşmesiydi.
Eric Paras
Sayfa 39 - Kollektif
Baudelaire'e göre modern insan kendini, gizlerini ve saklı hakikatini keşfetmek için çekip giden insan değil, kendini yeniden yaratmaya çalışan insandı. Bu modernlik "insanı kendi var olduğu biçimde özgürleştirmez"; onu, kendini geliştirme görevini üstlenmeye zorlar.
Eric Paras
Sayfa 194 - Kolektif 1. Baskı Mayıs 2016
...insandan ,onun egemenliğinden veya özgürleşmesinden hâlâ dem vuranlara;hâlâ insanın özünden ne olduğuna dair sorular soranlara;hakikate ulaşmak adına başlangıç noktasını insan olarak belirleyenlere... düşüncenin insan olduğunu düşünmeksizin düşünmeye kalkışmak istemeyenlere...
Eric Paras
Sayfa 44 - Kollektif
...Zira insanların düşüncelerinin kendilerine ait bir mülk, tek başlarına yarattıkları birer nesne olduğu fikrinden kurtulmak gerekiyordu. Kabul edilmesi gereken acı gerçek, insanların, aşkın düşünce sistemlerinin değiş tokuş edilebilir birer konuşanı olduklarıydı.
Eric Paras
Sayfa 54 - Kollektif
İnsan, düşüncenin en eski ve en dolaysız teması değildi.Aksine insan, dile dayalı iki bilgi yönteminin arasındaki tarihsel boşlukta ortaya çıkmış yeni bir nesneydi.
Eric Paras
Sayfa 38 - Kollektif Kitap
Antik çağda yasayan özgür insanların karşı karşıya kaldığı ahlakî soru, edimlerimizi yasalarla nasıl uyumlu hale getireceğimiz sorusu değildi. Hayatlarımızı, gerek başkalarının, gerek gelecek nesillerin gerekse de kendi nazarımızda, ona mümkün olan en güzel biçimi kazandırma beklentisiyle nasıl yöneteceğimize dair bir soruydu.
Eric Paras
Sayfa 171 - Kolektif 1. Baskı Mayıs 2016

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Foucault
Alt başlık:
Öznenin Yitiminden Yeniden Doğuşuna
Baskı tarihi:
2016
Sayfa sayısı:
292
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786055029548
Orijinal adı:
Foucault 2.0: Beyond Power and Knowledge
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Kolektif Kitap
Öznenin yitimini çalışmalarının merkezine alan Foucault, nasıl kısmen özerk özneyi kabul eden, özgürlük, bireycilik, insan hakları gibi düşünceleri tartışan bir düşünüre dönüşmüştür? Foucault: Öznenin Yitiminden Yeniden Doğuşuna bu can alıcı soruyu odağına alarak Foucault'nun düşünsel evreninin farklı uğraklarına hakim olan arkeoloji, soybilim, söylem, disiplin, iktidar, bilgi ve yaşama sanatları kavramları arasındaki geçişleri aydınlatıyor.

Foucault'nun Collège de France'ta verdiği dersleri bütünüyle ele alan ilk geniş çaplı tarihsel çalışma özelliği taşıyan bu kitap, yayımlanmış söyleşileri, makaleleri ve konuşmalarını derleyen kapsamlı bir arşiv araştırması sunuyor. Foucault'nun düşünsel evrimini, tutarsızlık iddiaları temelinde değil tarihsel koşulları içinde ele alan Eric Paras, Sartre'la giriştiği öznellik tartışmasının, 68 olaylarının ve 1979 İran Devrimi'nin Foucault'nun düşünce sistemine etkilerini tartışıyor.

"Foucault, 'önceki çabaları beyhude bir nitelik taşıdığından değil, bir düşünme biçimini gidebileceği sınıra dek taşımaları ve o sınırlamaları görüp aşabilmelerinden dolayı çalışmaları hem asli bir süreklilik hem de önemli bir yön değişikliği sergilemiş Wittgenstein ve Heidegger gibi ender rastlanan düşünürlerden biri,' olduğunu göstermişti."

Kitabı okuyanlar 4 okur

  • Volkeb
  • Barreleye
  • Muhammet Bedir
  • Halil Erdoğan

Kitap istatistikleri