- " (...) İstikamet, bütün varlıkta bulunur.
Öyleyse her yol doğrudur, çünkü her yol Allah'a ulaştırır.
Allah, her yolun sonudur.
Burada mesele ilahî isimlerden hangisine ulaşacağın ve varacağınla ilgilidir..."
Fütûhât-ı Mekkiyye'nin Özeti yazarında belirtiği gibi tarih boyunca yazılmış en önemli kitaplar dediği 18 ciltlik
Muhyiddin İbn Arabi 'nin yazdığı özellikle Vahdetül Vucuda özgün bakışı ve madi, manevi alem arasında kurduğu köprü ile hem metafizik hem tasavvuf ve felsefe alanları ile çok kapsamlı olan bu 18 ciltlik kitap setinin özeti bu konularda araştırma yapan herkese tavsiye ederim.
Nejatyakut
Varlığın bir okul, Hakkın ise bu okulun öğretmeni ve öğrencilere -ki öğrenciler âlemdir- ders veren olduğunu belirttik. Peygamberler yardımcı öğretmenler; varisler ise, yani yardımcıların yardımcılarıdır.
Bu konulardan birisi de yirmi altıncı bölümden olmasıdır:
Nasihatlerin remizleri hazinelerin sırrıdır. Nasihatçi zaman kendişine hadiseleri gösterebildiği takdirde edebilir. Bu itibarla maslahatın gereğine göre amel etmek, bütün iyi ve salih kulların şiarıdır. Bakınız! Salih kul nasıl duvarı onarmıştır (Hızır'ın duvarı onarması hadisesine atıf!). Duvarı onarmak küçük yetimlerin menfaatine olan bir işti. Hızır duvarı onarmış, fakat ona karşılık ücret istememiş, sadece Hz. Musa'ya 'Sana daha sonra bundan söz edeceğim' demekle yetinmiştir. Meselenin hikmetini kendisine bildirince Hz. Musa Kelimullah kendisine râm olmuş, daha önce yadırgadığı hususta Hızır'a itimat etmişti. Buna mukabil rahmete mazhar kul da Hz. Musa'nın itirazını anlayışla karşılamış, onun durumunu anlamış, ardından her biri ötekine 'Ben senin sahip olmadığın bir bilgiye sahibim' demiş, burada ayrışmışlardı. Hz. Musa onun üstünlüğünü görünce, onun bütün yaptığı işleri kendisine havale etmiştir.
Bütün hayır ilklerdedir.
Görmezmisin ki : İlk düşünce asla yanılmayan Hak kaynaklı doğru düşüncedir. Aynı şekilde ilk bakış , ilk işitme ve ilk harekette böyledir. İlkler ortaya çıkmış öncülerdir.İlk düşünceden sonra gelen her şey nefsin konuşmasıdır ve ilk düşüncenin izini takip ederek gelir. Halbuki ilk düşünce her hangi bir şeyi takip etmeden kendiliğinden gelir.
Aslında kitap o özel eserin öz ve öz özeti. Okunulan tekrar okunmalı. Bazı şeyler anlanılması tekrar okumakla mümkün. Çoğu bilgiyi tam idrak etmek için alt bilgiye sahip olmak lazım. Bu olmazsa "bu ne diyor ya" diyebilirsiniz.