Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Hukuk Felsefesi

Hikmet-i Hukuk

Münif Paşa

Hikmet-i Hukuk Sözleri ve Alıntıları

Hikmet-i Hukuk sözleri ve alıntılarını, Hikmet-i Hukuk kitap alıntılarını, Hikmet-i Hukuk en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Hukuk, fiil ile hakkaniyet arasında bir doğru çizgidir
Sayfa 213Kitabı okudu
Bir kişinin hürriyetinin sınırı başkasının hürriyettinin sınırıdır.
Reklam
Hukuk felsefesi hukuk ve kanunların ilk usullerini açıklar ve gösterir; hazırlanmış hukukun ders olarak okutulmasının ne sebeplere dayandığını ve onun cihetini, hiddetini, gayesini ve sebeplerini gösterir; bunu bilmeyenler kanunları tahlil edip yorumlayamazlar
Sayfa 203Kitabı okudu
Zira hikmetin memleketi ve yeri ve yurdu olmaz; hikmet her yerde hikmettir.
Sayfa 22
Hukuk felsefesi ilminin okunması insan kalbinde var olup da uyku halinde bulunan adalet duygularını uyandırır ve adaletin ne olduğunu insana bildirir ve onu sevindirir ( ama bu ilimden habersiz olanlar, zulüm ve adalet nedir bilmeyenler adaleti sevmenin nasıl olduğunu bilemezler)
Sayfa 204Kitabı okudu
Aşağılık Psikolojisi
Allah'a şükürler olsun Osmanlı ülkesinde bu intihar olayları pek az olur, Avrupa'da çoktur, anlaşılan günümüz medeniyetinin ilerlediği yerlerde cinnet çok olduğu gibi bu da çok oluyor, buna da başlıca sebep bilim ve tekniğin yayılmasıdır, bilinmektedir ki âlim her şeyden memnun yahut kederli olur, câhil ise köyünden veya kasabasından başkasını bilmez, mesela bir âlim, Dünya'nın beş kıtasının her tarafında memnuniyet veya kaygı duyulması gereken şeyleri bilir ve bunlardan haline göre etkilenir.
Sayfa 255 - Sadeleştirilmiş kısım
Reklam
İntihar
İntihara kalkışanlar hakkında cezâi işlem yapılamaz. Çünkü bu eylemi gerçekleştiren ruhtu, ruh ise yok oldu, ona ceza edecek (iktidârımız) yoktur. Gerçi ortada bir ceset var ise de, bunu cezalandırmak iki yönden hükümsüzdür; ilk yönden, ruhsuz ceset, cansızlar türünden olup cezalandırma ve ödüllendirmeden etkilenmez, ikinci yönden, ruhun gerçekleştirdiği eylem için cesedi cezalandırmak, Zeyd'in eyleminden Amr'ı mesul tutmak gibidir.
Sayfa 255 - Sadeleştirilmiş kısım
Boğa Güreşleri
Ba'zı eşhas mücerred eğlence olmak üzere hayvanları birbiriyle döğüştürüp seyr ediyorlar, bu hareket âdeta gaddarlık ve kavâid-i ahlak ve hukuka mugâyirdir, bunda asla bir gûne fâide melhuz olmayıp yalnız ma'nâsız tefâhürden ibâret kalır.
Sayfa 161
Mülkiyet Hakkının Kaynağı
İşte gerek insanlar ve diğer varlıklar mademki vardır, ilâhi talep (böyledir), bunların hepsi birden evren denilen şeyi oluştururlar, her ne kadar yaşamları sınırlı ise de yine yaşamaları ilâhi taleptendir ve mâdemki burası kabul ediliyor yaşamalarının gereklerini elde etmelerinin de ilâhi tâlep olduğunu, "eş-şey izâ sebete, yesbitu bi-cem'i levâzimihi" Yani bir şey sabit (var) olunca, bütün gerekleri ile sabit (var) olur, genel (kaidesine) göre kabul edilmelidir.
Sayfa 329 - §119 Sadeleştirilmiş
Hürriyet Hakkı Üzerine
Sadeleştirilmiş metin: §82 Hürriyetin tarihi: (Eski zamanda hürriyetin hakikatini, aslını, faydalarını ve önemini ve insanın gelişimine olan olumlu etkilerini gereği gibi bilmezlerdi; o vakitler bir kişisel hürriyet ve bir de siyasi hürriyet olduğu bilinirdi. O vakitler [124] asıl gaye hükümet olup bireyler onun gereklerinden sayılır, yani
Sayfa 103
Reklam
İnsan fıtratında bir nitelik vardır ki, insan bir şeyin sebebini ve hikmetini bilir ise memnun olur; bilmez veya anlayamazsa kederlenip üzülür. (...) Hukuk felsefesinin yatıştırdığı insani arzu adli işlerin ve hakkaniyetin aslı ve esası olan bütün kuralları bilmektir.
Sayfa 202
Te'lif
İşte insanların menâfi'i ile hayvanların menâfi'i beyni te'lif olunabilir ise dâima ona ri'âyet edilmelidir.
Sayfa 160
Mülkiyet Hakkının Kaynağı
...İşte gerek insanlar ve gerek umum hayvânât ve mevcudât-ı sâire mâdemki mevcuddur matlûb-ı ilâhîdir ve madem ki burası teslim olunuyor, bekâları esbâbını temellük etmeleri dahi matlûb-ı ilâhi olduğu, "الشيء اذا سبت يسبت بجمع لوازمه" (Eş-şey' iza sebete, yesbitu cem'i levâzımihi) yani bir şey sâbit olunca cem'i-i levâzımıyla sâbit olur, kaide-i külliyesine binâen teslim olunmalıdır.
Sayfa 157 - §119 (Sadeleştirilmemiş)