Dünya hayatıyla aldananlar , “ Her zaman peşin veresiyeden daha kârlıdır. Dünya peşin , ahiret ise veresiyedir. Dünya lezzetleri kesinken ahiret lezzetleri şüphelidir. Kesin olan bir lezzeti , şüpheli bir lezzet için terk etmeyiz.” derler.
Hem bazı kesimlere ihtar hem bazı kesimlerin içinde bulundukları gaflet hâlinden uyanış rehberi olması bakımından önemli. "Ameller niyetlere göredir. Herkes sadece niyetinin karşılığını alır." hadisi şerifinin 100 sayfalık şerhi gibiydi. Gazali'nin bu eserinde kullandığı aldanış kelimesi, "Görünüşe kapılıp yanlış bir yargıya
Bu gruptan bazılarının amacı ise, fıkhın ihtilaflı konuları üzerine yoğunlaşıp, bir tartışma ortamında karşısındaki kişiyi nasıl mağlup edeceğinin yollarını öğrenmektir. Doğrunun ortaya çıkması onun için hiç bir şey ifade etmez. Gece gündüz mezhep imamlarını eleştirir, diğer âlimlerin kusurlarını araştırır. Amaçları ilim öğrenmek değil, sahip oldukları bilgiyle övünmektir. Kibirlenmeyip, kalplerini arındırmakla meşgul olsalardı kendileri için daha hayırlı bir iş yapmış olurlardı. Bu kibir, âhirette onları yakıp kavuran bir ateşe dönüşecektir.
Gazzâli, kötülüklerin kaynağı olarak insan nefsinin çıkar ve gösteriş peşinde olmasını görür. Onu tedavi etmek yerine dinin yüzeysel ibadet formlarıyla yetinmenin, sorunu çözmeyeceğini ve insanın aldanışını derinleştireceğini belirtir.