Köşe Taşları Said Nursi'nin Düşünce Evreni

Ahmet Yıldız

Köşe Taşları Said Nursi'nin Düşünce Evreni Sözleri ve Alıntıları

Köşe Taşları Said Nursi'nin Düşünce Evreni sözleri ve alıntılarını, Köşe Taşları Said Nursi'nin Düşünce Evreni kitap alıntılarını, Köşe Taşları Said Nursi'nin Düşünce Evreni en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Esasen Türkiye'deki İslamcı gelenek içinde yer alan sufi-selefi uçların başı Said Nursi ile hiçbir zaman pek hoş olmadı. Said Nursi bu iki çizginin ürettiği sapmaları tespit ve teşrih ederken bunları güçlü bir şekilde de eleştirdi. Dinin siyasal bir meta haline getirilmesine itiraz ettiği için siyasal İslamcı gelenek de Said Nursi'yi en hafifinden yokluğa terk etti. Kemalist ve milliyetçi gelenekler için de Said Nursi sempati uyandırmadı. Kürt milliyetçileri, Kürt aidiyetine sahip olmasına rağmen Kürt milliyetçisi olmamasını bir “deformasyon” olarak görürken Türk milliyetçileri onun Türklerin İslam'la ilişkisi üzerinden sergilediği istihsanı milliyetçiliğe tahvil etmeye çalıştı ve Türk milliyetçisi hayali bir Said Nursi üretti.
Dini düşünce ve pratik açısından Bediüzzaman bir mücedit olarak görünse de İslam'ın şeffaflığını örten bin yıllık perdeyi yır- tarken bunu geleneği koruyarak yapması, fıkıh alanına hemen hiç girmemesi, kelam geleneğini yok saymadan yenilemesi, felsefe ge- leneğini ise Kur'ani bakışa tabi olması şartıyla reddetmemesi onu dogmatik/nasçı selefilerden ayırmaktadır. İçtihat kapısının açık olduğunu kabul etmesi (İçtihat kapısını açmanın önündeki engel- lere dikkat çekmesi içtihadı sekülerleşmeden koruma kaygısı ile ilişkilidir) fıkhın tarihsel olanı mutlak olana dönüştüren çizgisiyle arasına büyük bir mesafe koymaktadır. Bediüzzaman yeni/modern bilimleri mana-yı harfi çerçevesi içinde dinle buluştururken dini statükoya "elmas bir kılıç" savurur. Bu da statükoculuğun aslında muhafazakârlığa karşıt bir pozisyon olduğunu net biçimde ortaya koyan bir durumdur.
Reklam
Modern Çağ taklit değil tahkik çağıdır: "Biz ehl-i haliz, namzed-i istikbaliz.Tasvir ve tezyin-i iddia zihnimizi işba etmiyor. Bürhan isteriz."
Taklit ise ilmi dolayısıyla da siyasi istibdadın habercisidir.
3) Münazarat Kürt meselesinin çözümü adına ne vadediyor? Bugün nasıl yol gösterebilir? ✓ Münazarat, Kürtlerin kendi kimlikleriyle var olduğu, ana dille-riyle konuşabildiği, isterlerse yani dayatılmadan, Kürtlerin Kürtleş-tirilmesine dayalı milliyetçi bir projenin kurbanı yapılmadan, Kürt-çeyi eğitim dili olarak kullanabilecekleri, etnik çoğulculuğa siyasi ya da idari adem-i merkeziyetçi bir çerçeveden bakılan, kardeşlik duygusunun yeniden tesisi için çok dilli-tek kimlikli (İslam) bir tasavvuru esas alan, milliyetçi aidiyetin İslami bağlanmayı ötele-mediği dolayısıyla her millete bir devlet fetişizminin reddedildiği çoğulcu, adil ve barışçı bir çözüm vadetmektedir. İslami bağlanma-yı dışlayan hiçbir çözüm yaklaşımı -liberal olanlar dahil- milliyetçi temelde siyasal toplumun ayrışarak kopmasını önleyebilecek bir kapasiteye sahip değildir.
Birlikte düşünemeyenler birlikte yaşama becerilerini de geliştirmeler.
Sayfa 102
Reklam
78 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.