Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Lakhes Gönderileri

Lakhes kitaplarını, Lakhes sözleri ve alıntılarını, Lakhes yazarlarını, Lakhes yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Sokrates
İyi bir insan olmak isteyene yardımcı olmamak yakışıksız bir şeydir Lysimakhos. Ancak konuştuklarımızın sonucunda benim bilgili, bu iki adamın da bilgisiz oldukları ortaya çıksaydı beni çağırman uygun olurdu. Oysa ki sorunu hiçbirimiz çözemedik. Bu durumda neden birimizi seçip diğerlerini seçmeyeceksin. Bence hiçbirimizi seçme. Şimdi söyleyeceğim şeyi belki doğru bulursunuz. Bence bu çocuklardan önce kendimize bir öğretmen bulmalıyız, çünkü besbelli ki eksiklerimiz var. Böyle kalmamız da doğru olmaz. Eğer bu yaşta okula gittiğimizi görüp bizimle alay eden birileri olursa, kendimizi onlara Homeros'un "Yoksulluk ve utanma bir arada olmaz' şeklindeki sözlerini hatırlatarak kurtarırız. Başka insanların neler söyledikleriyle ilgilenmeyerek kendimizi ve çocuklarımızı yetiştirmeye çalışalım.
Sence yaşamak her zaman daha mı iyidir? Ölümün daha iyi kabul edildiği durumlar yok mudur?
Reklam
Sokrates
Size kendimden bahsedeyim. Bana kimse bu konularda bir şey öğretmedi ama bu işlere gençliğimden bu yana ilgi duydum. Beni yetiştirebileceklerini söyleyen Sofistlere ödeyecek param yoktu. Onların sırlarını tek başıma bulmaya da gücüm yetmez. Eğer Nikias ya da Lakhes bunu bulduysalar ya da öğrendiyseler, hiç şaşırmam. Ne de olsa benden daha zenginler. Bunu öğretebilecek bir öğretmen bulabilirlerdi. Ayrca benden daha yaşlıların, bu bilgiyi kendi başlarına öğrenmeye zamanları olmuş olabilir. Bu nedenle bir genci yetiştirmeyi becerebileceğimi sanmam. Zaten bu işlerden anlayanlar böyle olduğuna inanmasalar, gençler için neyin iyi neyin kötü olduğu konusunda bu kadar net konuşmazlardı. Söyledikleri şeye itiraz etmem, ama aralarında anlaşamamalarına şaşırıyorum.
Bir eylemin gerçekten cesurca bir eylem olabilmesi için Sokrates açısından değer bilgisine ihtiyaç vardır. Başka bir deyişle, eylem sahibinin yöneldiği hedefin, bu hedefe ulaşmak için savaşırken göze aldığı tehlikelerin değerine ilişkin bilgiye sahip olması gerekir. Buna göre kişi, öncelikle böyle bir değer bilgisine sahip olacak, ,bu bilgi doğrultusunda bir takım hükümler verdikten sonra da eylemde bulanacaktır. İşte ancak bu eylem, cesur nitelemesini kazanabilir. Bunu bize en iyi göstermiş olan kişi de, sadece düşünceleriyle değil, fakat eylemleriyle de bizzat Sokrates'in kendisidir. Sokrates'in Savunması'ndan da bildiğimiz üzere, Sokrates kendisine verilmiş olan ölüm cezasına karşı yasa gereği alternatif bir ceza talep etmiş olsa, ölümden kurtulabilecektir. Yine o, hapishanede ölüm cezasının infazını beklerken, dostlarının sözüne uyup hapisten kaçırılma ve böylelikle yakayı bir kez daha sıyırabilme imkanı bulmuştur. Oysa herkes gibi ölümden korkan, fakat ölümle kıyaslandığında, asıl korkulması gerekenin hayatını tekzip etme, ahlaksızlık ve ruhunu kötürüm etme olduğunu bilen Sokrates, ne kendisine alternatif bir ceza istemiş, ne de hapishaneden kaçırılmayı kabul etmiştir.
İnsanoğlu böyledir işte..! Başkalarına bakıp kendine bakmayı unutuyor..!
'' Yoksulluk ve utanma bir arada olmaz. ''
Reklam
'' İki şeyden birini diğerinden dolayı düşünüyorsak, asıl konu o değildir. ''
Bilge insan zorunlu olarak cesurdur. Yalnızca ahmaklar korkaktır. Böyleleri daha küçük iyileri korumak adına, daha büyük iyilerin uçup gitmesine göz yumarlar. Bunu ise salt bilgisizlikten yaparlar. Korkaklık, kahramanlık ya da atılganlık değil de, bilgelikten yoksun olmadır.
Gerçek cesaret, dolayısıyla korkusuzluğun değil, bilgece bir korkunun, gerçekten korkulması gereken bir şey karşısında duyulan korkunun sonucu olmak durumundadır. Bu yüzden cesaret bilgelikten, iyi ve kötüye ilişkin bilgiden başka bir şey değildir.
Reklam
Yoksulluk ve utanma bir arada olmaz.
Bence korkulacak şeyler korku verenler, korkulmayacak şeyler de korku vermeyenlerdir. Korku veren şeyler, geçmişteki ya da şimdiki korkular değildir. Sadece geleceğe yönelik korkular korku verir, çünkü korku bir kötülüğün beklenmesidir.
Bir şey bir başka şeyle birleştiği zaman daha iyi bir şey elde ettiğimizi bilirsek ve onları birleştirebiliyorsak, bilinmesi en kolay şeyin yani o ikinci şeyin ne olduğunu biliyoruz demektir.
298 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.