Marksist Düşüncede Diyalektik Bir Yolculuk

Marx'ın Halleri

Kurtul Gülenç

Marx'ın Halleri Gönderileri

Marx'ın Halleri kitaplarını, Marx'ın Halleri sözleri ve alıntılarını, Marx'ın Halleri yazarlarını, Marx'ın Halleri yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Bir şeyin tanımının her zaman eksik bir tanım olduğunu kabul ederek yapılabileceğini söylemek, o şeyle ilgili hiçbir tanımın verilemeyeceğini söylemekten başka bir şeydir. Radikal tasarı herhangi bir toplumsal öğeyle ilgili yetkin bir tanımın verilemeyeceğini düşünmektedir. Ne sistem, ne akıl, ne toplum ne de bütün idesi artık bu düşünce evreninde mümkündür. Eğer sistem, akıl, bütünlük ve toplum "imkânsız"sa insanlığın rasyonel bütünsel bir özgürleşim projesinden söz etmek de ne yazık ki olanaksızdır.
Sayfa 332 - Kalkedon, 2012. (Kurtul Gülenç, “Post-Marksist Siyaset Anlayışı ve Eleştiriler”)Kitabı okudu
Oysa ideolojilerin ölmüş olduğu düşüncesinin kendisi doğru bir sanı değildir. Herkes bu yanlış sava o kadar kapılmıştır ki, hiç kimse "ideolojilerin ölümü” söyleminin belli bir ideolojiyi işaret etmiş olabileceği ihtimalini bile sorgulamamaktadır. Aslında bu ölüm ilanının derin etkisi paradoksal bir biçimde tam da neoliberal politikaların, yani kapitalizmin yeni sermaye birikimi politikalarını besleyen ideolojisinin inşası esnasında hissedilmiştir.
Sayfa 331 - Kalkedon, 2012. (Kurtul Gülenç, “Post-Marksist Siyaset Anlayışı ve Eleştiriler”)Kitabı okudu
Reklam
Marx'a göre, potansiyellerin gelişimini engelleyen bu sistemin aşılması gereklidir. Bu aşma talebi, tarihte teleolojik bir zorunluluk olduğu için değil, kapitalist sistem insanın özgürleşme pratiğinin önünde engel teşkil ettiği için politik bir tercih olarak ortaya çıkar.
Sayfa 324 - Kalkedon, 2012. (Kurtul Gülenç, “Post-Marksist Siyaset Anlayışı ve Eleştiriler”)Kitabı okudu
Hegemonik bağlantılar aracılığıyla ekonomizmin sınırlarını zorlayarak bir dizi yeni ilişkinin açığa çıkmasına izin veren ilişkisel özgüllükleri artık gizleyemeyecek olan zeminin adıdır ideoloji.
Sayfa 312 - Kalkedon, 2012. (Kurtul Gülenç, “Post-Marksist Siyaset Anlayışı ve Eleştiriler”)Kitabı okudu
Mevcut ile olanak arasındaki boşluk
Tasarlanan; bu boşluktan beslenir, o boşlukta nefes alır. İkili arasında herhangi bir uyuşmazlığın olmadığını ileri sürdüğümüz takdirde (yani bir bakıma boşluğu reddettiğimiz takdirde), eleştiri de yok olmuş demektir. Çünkü böyle bir durumda "aşmak'tan bahsetmenin olanağı ortadan kalkmıştır. Öyleyse özdeşliğin geçerli olduğu yerde susma kültürünün egemen olduğu, olumsuzlamanın olduğu yerde de teorinin negatif boyutu olan eleştirinin var olduğu iddia edilebilir. O halde, Marx'ın hayaletlerini yeniden düşünmek, bir anlamda Marx'ın kendi kuramını, kendisinin anladığı biçimde, aşmak demektir: eleştiri yoluyla "biçimi" yıkmak, fakat bir şartla; içinde getirdiği yenilikleri koruyarak.
Sayfa 306 - Kalkedon, 2012. (Kurtul Gülenç, “Post-Marksist Siyaset Anlayışı ve Eleştiriler”)Kitabı okudu
Günümüz koşullarında yaşamakta olduğumuz ekonomik krizden ötürü "Kapitalizm öldü" demek ne kadar anlamsız ve pratik açıdan karşılığı olmayan bir söylemse, kapitalizmin krizine ve bu sistemin yarattığı yoksulluk haline rağmen "Marx'ın fikirleri da Marksizm öldü" demek de bir o kadar boş ve anlamsızdır. Kapitalist işleyişin temel özelliklerini bunca değişime rağmen açıklayabilme niteliğinden dolayı Marksizm hala "gündemde"dir.
Sayfa 305 - Kalkedon, 2012. (Kurtul Gülenç, “Post-Marksist Siyaset Anlayışı ve Eleştiriler”)Kitabı okudu
Reklam
56 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.