Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Ölen Bir Kültür Üzerine İncelemeler - 1

Christopher Caudwell

Ölen Bir Kültür Üzerine İncelemeler - 1 Sözleri ve Alıntıları

Ölen Bir Kültür Üzerine İncelemeler - 1 sözleri ve alıntılarını, Ölen Bir Kültür Üzerine İncelemeler - 1 kitap alıntılarını, Ölen Bir Kültür Üzerine İncelemeler - 1 en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Düşüncesiz eyleme inanmak ilkelliği faşistlere özgüdür. Ancak burjuva aydınının hurafesi olan eylemsiz düşünceye inanmak da aynı derecede ilkeldir. Düşünce eylemden uzaklaştırıldığı anda eli kolu bağlanır -daha doğrusu hiçbir şey üretmeyen bir makine gibi işler durur- çünkü düşünce eyleme yardım içindir. Gerçi düşünce eylemi yönlendirir ama nasıl yönlendireceğini de eylemden öğrenir. Varlık tarihsel olarak ve her zaman bilme’den önce gelmelidir çünkü bilme, varlığın bir uzantısı olarak evrilir.
Sayfa 17
Düşüncesiz eyleme inanmak ilkelliği faşistlere özgüdür .
Reklam
Shaw’un ideal dünyası komünizm dünyası değil, Wells’inki gibi entelektüel samurayların zavallı sersem işçileri yönettiği bir dünya, yani faşizmin dünyasıdır. Özgürlüğün doğasını yanlış anlamış olan burjuva aydını, bu yanlış biçimlenmiş kavramdaki iç çelişkiler yüzünden uzun vadede özgürlüğün karşıtı olan faşizme sürüklenir.
Sayfa 19
Cinsel sevginin kendisi ekonomik ilişkilerle sürekli zenginleşip değişirken aynı zamanda ekonomik ilişkiler de sevgiden yeni bir sıcaklık ve karmaşa kazanırlar. Ekonomik gelişimin her evresine, cinsel sevgiye bağlı daha zengin, daha ince, daha duyarlı bir davranış örüntüsü karşılık düşer. Burjuva kültürü tutkulu sevgi, feodal kültür romantik ya da şövalyece sevgi, köleci Eski Yunan kültürüyse platonik sevgi çağıdır.
Sayfa 102
Shaw, düşüncenin varlıktan çıktığı, insanın bilincini toplumsal ilişkilerini değiştirerek değiştireceği, değişimin toplumsal ilişkilerin altında yatan gerçek varlığın baskısıyla gerçekleştiği yolundaki temel doğruları örtük olarak reddettiği için propagandanın eylemden daha etkin olduğuna inanır. Wells gibi o da vaaz vererek dünyayı değiştirebileceğini zanneder. Ancak dünya hareket eder, gerçi vaazla da harekete geçirilebilir, ama onu hareket ettirecek vaazın dünyanın hareket yasalarına, eylemin yönüne göre hareket etmesi ve olayların özüne inebilmesi gerekir. Oysa burjuva aydını kendi mutlak doğru ya da adalet kavramının -bu etyemezlik, eşit gelir ya da aşı karşıtı kampanya yürütmek olabilir- dünyaya başarılı bir tartışmayla kabul ettirilebileceğini zanneder.
Sayfa 21
“İyi tanıdığınız bir kedinin yanına oturup elinizi, onun sizinkinden çok farklı yaşam ritmine uyum sağlamaya çalışarak üstüne koyduğunuzda, bazen kafasını kaldırıp, çıkardığı bütün öteki sözlerden farklı, yumuşak bir sesle sizi selamlayacaktır, onu. varoluşuna girmeye çalıştığınızı fark ettiğini göstermektedir. Işıktaki değişimlere sürekli uyum sağlayan gözleriyle bakar size de ona bakarsınız, eliniz hafifçe üstündedir.”
Reklam
tarlaların ve bitkilerin doğası, ekme ve ürün toplamadaki işbirliğinin bazı türlerini organizmaya dayatarak sabanın biçimini belirler.
Dolayısıyla çürüyen dünyayı destekleyen ve insanın giderek artan sefaletine göz yuman pasifizmin reddi için yerine barış için gösterilecek çabanın kabulü gerekir.
Burjuva kültürünün ciddi şekilde hasta olduğunu söylemek için ille de Marksist olmak gerekmiyor.
para, emeğin müziğidir. nesnel bir güzellik kazanır. emek, kendi içinde gitgide daha tatsız ve tiksindirici olurken para güzelleşir ve daha çok arzulanır. böylece kültürün toplumsal yönden tamamen çözülmesi gerçekleşir; bu çözülme de ( düşünsel ) çözülmeyle aynı nedenden kaynaklanır.
20 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.