Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Tasavvuf Nedir?

Abdülkerim Kuşeyri

Tasavvuf Nedir? Gönderileri

Tasavvuf Nedir? kitaplarını, Tasavvuf Nedir? sözleri ve alıntılarını, Tasavvuf Nedir? yazarlarını, Tasavvuf Nedir? yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Muhib, mahbubundan ayrılmak istediğinde geri kalan ömründe rahat yüzü görür mü? Üzüntüden, ruhunu harcamaktan kaçınır mı? Cevap: Üzüntüler, ayrılık gününe saklanır. Gözyaşları, ancak ayrılırken dökülür. Niyet (ayrılma niyeti) ortaya çıktığında muhib, ayrılırken ve çıkarken ruhunun mahbubuna yardım etmesini ister. Ona en sevimli gelecek şey, nasıl ki sevdikleri kendisinden ayrıldılar, aynı şekilde yaşamanın (ömrünün) de kendisinden ayrılmasıdır (yani ölmektir). Çünkü artık onlardan sonra bir hayat (hayatın tadı) olmaz.
Sayfa 181Kitabı okudu
Kulluk, emredileni yapmak, yerilen şeylerden de uzak durmaktır. Kısaca ibadet, hükmün geçerliliği ve kaderin yönlendirmesi altında ihtiyarı terk etmek yoluyla her şeyden uzak durmaktır. Kulluğun kemâli (en yüksek düzeyi), gelen hükme karşı yüksünmemek, gelecekte elde edilmesi muhtemel hâllerin beklentisi içinde olmamak, geleceğe dair umut ve dileklerin gerçekleşmesinde aceleci davranmamak.
Sayfa 173Kitabı okudu
Reklam
: “Allah'ı sevin çünkü O,size nimet veriyor. Zira Müslümanların umumu O'nu, nimetlerinden dolayı seviyorlar. Kul, Allah'ın nimetlerini ne kadar fazla görürse ve kulun kalbi, O'nun ayetlerini ne kadar çok zikrederse muhabbeti de daha tam ve saf olur. "Tahkik ehli ise şöyle demiştir: “Muhabbet kimil olduğunda mahlükun sıfatında iyilikten dolayı bir artış ve beladan dolayı bir azalma olmaz. Şöyle denilmesi daha doğrudur: Kuhun Hakka yönelik sıfatı (kulun Allah'ı sevmesi), kâmil derecesine ulaştığı içindir ki ne iyilikle artar ne de bela ile eksilir.”
Sayfa 162Kitabı okudu
Soru 13: Kalb, ne zaman bütünüyle rahata erer? Cevap: Bu, kalbin, vakitte meydana gelen şeylere güzelce razı olmak yoluyla arzularının kendisinden kaybolduğu ve böylece herhangi bir memnuniyetsizlik ya da ağırsama (erinme) göstermeksizin gaibden görünen şeyleri, olduğu gibi kabul ettiği ve hâllere bağlı olarak ileride meydana gelecek bir beklentinin peşine düşmediği zaman mümkün olur. Bu da ancak kalbin, Rabb'in şuhüduna her daim hazır olmasıyla gerçekleşir.
Sayfa 118Kitabı okudu
Âşık mâşuktan bir şey isterse o aşık değildir.
Kuşeyrînin irdelediği diğer bir problem de bazı durumlarda muhibbin mahbubuna vuslat talebi içinde olma veya biraz olsun kendisine acınarak karşılık görme isteğinde bulunup bulunamayacağı hususudur. Ona göre muhabbetin kanununda muhibbin böyle bir hakkı yoktur.
Sayfa 88
Mesnevi;
Zira muhabbet ve aşktan sonra bizzat rehber aşkın kendisi olur. Mevlânâ'nın bu görüşüne göre aşkın bizzat kendisi mürşiddir. Aşk mektebinde ne Hanefî ne de Şafi'i ders verebilir.
Sayfa 86
Reklam
Ona göre muhabbetin doğasında sevgilide yok olmak vardır.
Sayfa 84
Kuşeyrî'nin, Hallâc-ı Mansûr’un marifet anlayışını izah ederken Kitâb-ı Tavâsîn'de “O'nu (Allah'ı) ârif nasıl bilir, 'nasıl' yok; nerede ulaşır, 'nerede' yok; nasıl varır, O'na ‘fasl’yok; O'ndan nasıl ayrılır, O'nda 'fasıl' yoktur." ifadelerini doğrular şeklindeki yaklaşımı bu hususta fikir paralelliğini göstermektedir.
Sayfa 80
Vârid zayıf olursa vecd hemen ortadan kaybolurken vârid kuvvetli olduğunda ise vecd daha kalıcı olur.
Sayfa 73
… müridin hâlini kabz haliyle izah ederken murad olan müridin hâlini ise bast hâliyle açıklar.
Sayfa 71
14 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.