Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Başlangıcından Bugüne Türk ve Dünya

Tiyatro Tarihi

Memet Fuat

Tiyatro Tarihi Gönderileri

Tiyatro Tarihi kitaplarını, Tiyatro Tarihi sözleri ve alıntılarını, Tiyatro Tarihi yazarlarını, Tiyatro Tarihi yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Bu noktada şunu da söyleyelim: Trajedi sözcüğü Yunancadaki tragos (keçi) sözcüğüyle ode (şarkı) sözcüğünden geliyor. Görüldüğü gibi, Yunan trajedilerinin, satir oyunlarının, komedilerinin şarap ve bereket tanrısıyla ilgili yanları pek çok, onun için de kimi düşünürler her üçünün kaynağını da Diyonisos törenlerinde arıyorlar.
Sayfa 40
İnsan Kanı
Tiyatronun doğuşunda yer alan en hoşa gitmeyecek öğe insan kanı, insanoğlunun kurban edilmesi. Dünyanın her yanında tanrıların öfkesini yatıştırmak, ya da zaferleri kutlamak için kurban taşlarına, mezarlara akıtılan insan kanının Atina uygarlığının temellerinde bulunması - yadırganmasa da - üzücü bir şey. Diyonisos'un ölümüyle, parçalanmasıyla ilgili törenleri anlatan eski Yunan yazarları yalnızca bir keçinin kurban edildiğini söylerler. Ama bu keçinin bir insanın yerini alışı Thespis'den çok yıllar önce olmasa gerek.
Sayfa 35
Reklam
Tiyatro, oyun sanatı, dinden de eskidir. Gece ateşin çevresinde otururken, av hayvanlarını çoğaltmak, ya da ertesi gün çıkacakları avın iyi gitmesini sağlamak amacıyla bir çeşit büyü yapmayı düşünen, kalkıp hayvanları taklit eden ilk insanın bu davranışıyla birlikte tiyatro da başlamış oluyor.
Sayfa 6
DÜNYA SANAT GÜNÜ KUTLU OLSUN!
Francis Bacon der ki: "Sanat, tabiata iIave ediImiş insandır." ☀ Geçmişten bugüne, ifadenin en düşsel biçimi sanat. Benim nefes alma, kendini dinleme ve kendini var etme yerim oldu her zaman. Sanata dair ne okusam, ne öğrensem ve yeteneklerim izin verdiğince ne üretsem az geliyor. Sanatla ilgili bitmez bir açlık, sonsuz bir merak içindeyim. Ve biliyorum ki ucundan kıyısından bile olsa hayatına sanatın değdiği kim varsa, artık o kişi için çok şey değişmiştir. ☀ Dünya Sanat Günü kutlu olsun.
Sanat Nedir?
Sanat Nedir?
Sanat
Sanat
Sanatın Öyküsü
Sanatın Öyküsü
Sanat 101
Sanat 101
Umberto Arte ile Sanat
Umberto Arte ile Sanat
Theo'ya Mektuplar
Theo'ya Mektuplar
Tiyatro Tarihi
Tiyatro Tarihi
Tiyatro Benim Hayatım
Tiyatro Benim Hayatım
Tiyatro için Küçük Organon
Tiyatro için Küçük Organon
Tiyatro Yönetiminin Çalışması
Tiyatro Yönetiminin Çalışması
Tiyatronun İlkeleri
Tiyatronun İlkeleri
Tiyatrocu
Tiyatrocu
Resim Sanatının Öyküsü
Resim Sanatının Öyküsü
Resim Sanatı
Resim Sanatı
Resim Sanatının Tarihi
Resim Sanatının Tarihi
Heykel Sanatı
Heykel Sanatı
Barok Resim ve Heykel Sanatı
Barok Resim ve Heykel Sanatı
248 syf.
·
Puan vermedi
·
3 günde okudu
"Türk eleştirmen, yazar, yayıncı ve eğitimci."dir,
Memet Fuat
Memet Fuat
'ın kalemınden yazılmış okuduk oldukça besleyeci bilgıler edindim tıyatro adına .. Gelelelım, tiyatro izlemrk mi? Kıtabını okumk mı? Dıye sorsam Tiyatro izlemeyi de, okunmasını da sevenlerdenimdetım ben , bu sefer tiyatro tarihine bır bakalım dedim Tiyatro denince bugün aklımıza gelen sanat türünün nasıl başladığını, nerede başladığını aşağı yukarı biliyoruz. Azıcık daha geri gidersek, Eski Yunan'daki o yüce tiyatronun kaynakları olarak Mısır'la, Babil'le, Suriye'yle, Kıbrıs'la, Trakya'yla, Anadolu'yla, Girit'le ilgili yarı masalımsı bilgilerimizde var. Ama ondan öncesi? Gerisi için buyutun okuyun
Tiyatro Tarihi
Tiyatro Tarihi
derım
Tiyatro Tarihi
Tiyatro TarihiMemet Fuat · Mitos Boyut Yayınları · 201028 okunma
DÂRÜLBEDAYİ Türk tiyatrosunda en önemli atılımlardan biri "Dârülbeda- yi"nin kuruluşudur. 1913-1914 yıllarında İstanbul Valisi olan Operatör Cemil Paşa bir konservatuvar açmak istedi. Belediye Meclisi'ndeki Avrupa görmüş birkaç kişi de bu isteği destekleyince, konservatuvar için üç bin lira ödenek ayrıldı. Cemil Paşa konservatuvarm
Sayfa 244 - Mitos Boyut yayınları 2010Kitabı okudu
Reklam
Karagöz bir hayal oyunudur. Karanlıkta beyaz bir perdenin ar­ kasına ışık yakılır; deriden kesilmiş insan biçimleri arkadan perde­ nin üstüne tutulunca perdede hayaller belirir. Karagözcü bu ha­ yalleri konuşturarak, ses taklitleri, şive taklitleri yaparak bir olayı anlatır. Şark mistikliğinin ürünü olan bu oyun tasavvufla da açık­ lanabilir. Ama bu çeşit gölge oyunlarının çok eskiden beri Hindis­ tan'da, Çin'de, Cava'da, Moğolistan'da oynatıldığını biliyoruz. Anadolu Türkleri arasmda on beşinci yüzyıldan beri gölge oyun­ ları oynatıldığını gösteren belgeler var. OsmanlIların saltanatı sırasında Türk kentlerinde oynatılan Karagöz oyunu ayrı özellikleri olan bir gölge oyunudur. Oyunun iki önemli kişisinden biri, Karagöz açık sözlü, sade bir halk adamı­ dır; öbürü, Hacivat ise okumuş, dalkavukluğa yatkın, çıkarını bi­len bir kimsedir. Bunların yanı sıra kadın erkek yardımcı tipler « vardır; Osmanlı mahallelerinde her zaman görülen tipler. Oyunu tek bir sanatçı oynatır; bütün
Sayfa 236 - Mitos Boyut yayınları 2010Kitabı okudu
Türk tiyatrosu deyince çoğu kimsenin aklına yüz yıllık bir geç­miş geliyor: Batıya açılışımızla birlikte başlayan, Batı etkisindeki Türk tiyatrosu. Daha geniş bir düşünüşe ulaşmış olanlar, "tiyatro" sözcüğüne dar bir anlam yüklemeyenler ise meddah, karagöz, or­ taoyunu gibi eski eğlenceleri de hatırlıyorlar. Oysa bunlardan yal­ nız sonuncusu "tiyatro'ya yaklaşıyor ki o da bir on dokuzuncu yüzyıl eğlencesi. Daha önce bir Türk tiyatrosu yok muydu? Dün­ ya tiyatrosunu anlatırken çeşitli toplulukların geçirdikleri evrimle­ ri özetledik, bu evrimler arasında büyük benzerlikler bulunduğu­ nu gördük.
Sayfa 223 - Mitos Boyut yayınları 2010Kitabı okudu
Gordon Craig tiyatroyu, çeşitli sanatların bir bileşimi olarak görüyordu. Tiyatro ne yalnızca oyun, ne yalnzca oynayış, ne de­ kor, ne ışık, ne müzik, ne hareket, ne de danstır. Tiyatro bütün bunların ya da bunlardan birçoğunun bir araya gelmesiyle ortaya çıkar. Tiyatroda bu öğelerden hiçbirinin ayrıcalığı, üstünlüğü ol­ mamalıdır; bütün bu öğeler tek bir bütün içinde, tiyatro denilen sanatın içinde erimelidir. Böylece, tiyatroda tek bir sanatçımn "ti- yatro"yu yaratan sanatçımn her şeyi kendi eline alması, bütün öğeleri kendi yaratıcılığına bağlaması ülküsüne ulaşılır. Gerçekleş­mesi olanaksız bir ülkü. Öyle bir sanatçı düşünülemez çünkü. Oyunu yazacak, sahneye koyacak, dekorlarım yapacak, ışıklarını düzenleyecek, giysilerini çizecek, gerekirse müziğini besteleyecek, danslarını biçimlendirecek.
Sayfa 200 - Mitos Boyut yayınları 2010Kitabı okudu
20 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.