Yapı(t)söküm (Resim–Heykel–Edebiyat–Müzik-Sinema)

·
Okunma
·
Beğeni
·
361
Gösterim
Adı:
Yapı(t)söküm
Alt başlık:
Resim–Heykel–Edebiyat–Müzik-Sinema
Baskı tarihi:
Aralık 2020
Sayfa sayısı:
320
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786254410215
Kitabın türü:
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Destek Yayınları
Resim, heykel, klasik müzik, edebiyat, çizgi roman ve sinema yazılarından oluşan Yapı(t)söküm, sanat eserlerinin işaret ettiği, vurguladığı, indirgediği, soyutladığı, örttüğü, betimlediği, kavramsallaştırdığı bileşenleri yalınlıkla deşifre ediyor. Sanat yapıtlarının estetik ve felsefi yapılarını rasyonel fakat duygulu bir dilde söküyor.

“Keşke elinizdeki kitabı ben yazmış olsaydım, bu cümleyi de Yalın Alpay kursaydı.”
– Murat Menteş

“Yalın Alpay eline kalemi alıp, resim, müzik, edebiyat hakkında yazdığında, Roland Barthes’ın metin hazzı dediği hazzı yaşatır okuruna. Güçlü bir gözlem ve analiz eşliğinde en karmaşık konular, Alpay’ın kaleminden çıkan tümcelerde en sarih biçimini bulur. Bakışı öylesine yetkinleşmiştir ki tüm bir yaşamı ya da eseri o tanık olduğu parçasından yakalar ve gerçeğini olanca açıklığıyla dile getirir. Sanatın farklı dallarına dair değinilerinin olduğu bu kitapta, berrak bir dil, duru ve eylemde bir zihinle karşılaşacaksınız.”
– Prof. Dr. Nilgün Tutal, Galatasaray Üniversitesi

“Yalın Alpay rafine sanat yazılarıyla, görsel sanatlardan edebiyata; sinemadan klasik müziğe, sade ama bir o kadar etkili kalemi aracılığıyla geziniyor. Üstelik sanat yazımının alışıldık dışlayıcı yaklaşımına karşın, kapsayıcı ve kucaklayıcı. Sanatın farklı disiplinleriyle, tarihten psikanalize ve felsefeye, pek çok ilişkiyi okuyucu için açan bu yazın seçkisiyle, günümüz sanatına çok daha geniş bir perspektifle bakacaksınız.”
– Dr. Kumru Eren, Borusan Contemporary Direktörü

“ ‘Hocam, ne yapalım’ diyenler! Bu kitabı okuyun.”
– İlker Canikligil
320 syf.
·Puan vermedi
Çeşitli sanat alanlarından ünlü sanatçılara sayın Yalın Alpay'ın penceresinden bakıyoruz bu kitapta. İlginç yanı ilk defa bu tür bir kitap okumaya başlayan benim anlayamama korkusunu tamamen boşa çıkarmış olması. Yazarın kıvrak zekası ve ağdalı dilden olabildiğince kaçınması muhtemelen bundaki aslan payının sahipleri. Ne diyeyim sanat eserlerine ve sanatçılara bakış geliştirmek için ideal bir basamak gibi kitap. Yakın Alpay kitaplarıyla, söyleşileriyle, yazılarıyla mutlaka takip edilmesi gerekli bir aydınımız!
320 syf.
·8 günde·Puan vermedi
Sanata çok fazla ilgisi olmayanların bile rahatlıkla okuyacağı ve keyif alacağı bir kitap olmuş. Okuru içinde çok değerli bilgilerle birlikte güzel bir zihinsel yolculuğa çıkardığını içtenlikle söyleyebilirim.
320 syf.
·3 günde·Beğendi·9/10 puan
Benim gibi sanata oldukça uzak kalmış insan için bile temelini ve bilgilerini çok güzel vermiş bir kitap. Sanatın birkaç farklı dalına dokunması ve bu dokunuşları sade bir dil ile anlaşılır şekilde vermesi çok güzeldi.
320 syf.
·7/10 puan
Yalın Alpay aslında bir tarihçi ve siyaset bilimci. Çok zeki bir insan. O kadar ki kendi alanı dışında da kendini geliştirmesini bilmiş.

Bu kitabında resim, heykel, sinema, edebiyat, çizgi roman, müzik gibi çeşitli sanat alanlarında kaleme aldığı ve farklı mecmualarda yayımlanan denemelerini bir araya getirmiş. Hem yerli hem yabancı pek çok sanatçıyı ve eserlerini irdelemiş.

Şahsen edebiyat ve sinema dışındaki alanlardaki bilgim vasatı geçmez. Ancak buna rağmen kitabı okurken çok zorlanmadım. Yalın hoca, son derece yalın bir dille, üstten bakmadan, son derece hoş bir üslupla kaleme almış yazılarını. O yüzden sanata ve sanatsal konulara çok hâkim olmayanların da okurken çok zorlanacaklarını zannetmiyorum.

Yazar yazılarını kaleme alırken tarihten psikolojiye, felsefeden sosyolojiye, geometriden cebire pek çok disiplinden faydalanmış. Böylesi interdisipliner yorumlar sanat okumayı bir miktar kolaylaştırıyor. Yoksa salt sanatsal terminolojiyle yazılmış bir eseri okumak benim için bir eziyet olurdu.

Hem sanata ilgi duyanlar için hem de muhtelif türlerden sanat yazılarıyla tanışmak için ideal bir kitap olduğunu düşünüyorum.
320 syf.
·10/10 puan
Alpay, sanatın farklı alanlarında sanat yazılarını yazarken okuyucunun merakını diri tutabilen konuya en uzak insanı bile konuya rahatlıkla dahil edebilecek yalınlıkta ama bu yalınlığı sağlarken konunun özünü verebilen gelecekte farklı okumalar yapmak için okuyucuyu şevklendiren bir yazar. Yapı(t)söküm'de daha önce farklı mecralarda yayımlanmış sanat yazılarını bir araya getirerek okuyucuya aynı matbuda sayfalar ilerledikçe sanatın farklı alanlarına dair bir bakış atabilmesine olanak sağlıyor.
Daha önce müzik alanında okuma yapmak aklıma dahî gelmezken şimdi tadı damağımda kalmış bir lezzeti hayatıma dahil edecek olmanın mutluluğunu yaşattığı için Alpay'a bir teşekkür borçluyum.
320 syf.
·Beğendi·10/10 puan
boş modern sohbetler ile tanıdım Alpay’ı. kavramlara getirdiği yorumlar ve farklı bakış açıları ile kendisine hayran bıraktı. eser resim, müzik, heykel, çizgi roman, edebiyat.. gibi bölümlerden oluşan bir sanat kitabı.. özellikle resim, çizgi roman ve edebiyat kısmını çok beğendim. bir çırpıda okunan, yormayan üslubuyla harika bir eser. sanata ilgisi olanlar mutlaka okumalı.
''Uzun bir süre yalnız olursanız , yalnız olmaya alisirsaniz, yalnız olmayı tercih ederseniz , sıradan insanların bir şeyler kesfedemeyecegi her yerde bir şeyler kesfedersiniz. ''

Thomas Bernhard
“Nevhiz için, doğumla birlikte dünyaya yuvarlanan insan, mutlak bir anlamsızlık içerisinde, berbat bir ölümü/öldürülmeyi bekleyecektir. Bu nedenle doğmuş olma skandalı, Nevhiz’de sürekli hesaplaşılan, tekrar tekrar gündeme alınan bir lanettir. Nevhiz’in dönüp dolaşıp doğumla hesaplaşması, biraz da gücünün tüm varoluşla hesaplaşmaya yetmeyişindendir. Yoksa reddettiği tümden varoluştur, yaşamın anlamsız varlığıdır.”
Nevhiz'in resimlerinde,
"Yaşamda olmak, en bunaltıcı şekilde acılar içerisinde ve hiçbir anlam olmaksızın düşmek zorunda kalmaktır."
... çalışma masasının en görünür yerine “İnsan yaşamı kısa, fakat ben hep yaşayacağım” notunu bıraktı.
Yalın Alpay
Sayfa 196 - Destek Yayınları
Kahramanları kendi benliklerinden yavaş yavaş sıyrılmaya başlar. (...) Kahramanlar artık kendilerine bile yabancıdır ve bireyin dünyayı asla etkileyemeyeceği duygusunun egemenliği altındadır. Kafka’nın bireyi dünya karşısında ezilip giden, azın da azı birisidir: Kimsenin umursamadığı, fakat yalnızca ezmek isteyeceği bir böcek.
Yalın Alpay
Sayfa 178 - Destek Yayınları
“Beyaz bir duvara baktığınızda onun ne beyaz ne de çıplak olduğunu fark edersiniz. Eğer uzun bir süredir yalnızsınız ve yalnızlığa alışmışsanız ve yalnızlığa çok az idmanlıysanız, normal insanlar için (özsel olarak) çıplak olan yerlerde gittikçe farklı şeyler keşfetmeye başlarsınız. Duvarda çatlaklar, ince çatlaklar, engebeli yamalar, böcekler keşfedersiniz. Duvarlarda muazzam bir hareket vardır - gerçekte duvar ve bir kitabın sayfası tamamıyla birbirine benzer.“ Bu imgeyi ciddiye almak gerekir: Bernhard’ın metinleri beyaz bir duvardır ve onun çalışmalarını böyle bir tavırla incelemeye çağrılırız, duvardaki yarıkları, ince çatlakları, “muazzam hareket “i keşfeder gibi. Onda renklerin çeşitliliği tek renge indirgenmiştir, fresk silinerek beyaz bir duvarla yer değiştirmiştir ve okuyucu bu yüzden Bernhard’ı okurken beyaz bir zeminle ilgilenmek zorundadır.
Yalın Alpay
Sayfa 211 - Destek yayınları
(...) Antonio, bir türlü anlam veremediği ve manasız bulduğu yaşam mücadelesinde bir tek şeyin peşini hiç bırakmamış ve hep ona özenmiştir: özgürlük yani uçma sanatı. Ve doksan yılın sonunda, onu nerede bulacağını anlamıştır: başkalarının olmadığı bir yerde.
Yalın Alpay
Sayfa 227 - Destek Yayınları

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Yapı(t)söküm
Alt başlık:
Resim–Heykel–Edebiyat–Müzik-Sinema
Baskı tarihi:
Aralık 2020
Sayfa sayısı:
320
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786254410215
Kitabın türü:
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Destek Yayınları
Resim, heykel, klasik müzik, edebiyat, çizgi roman ve sinema yazılarından oluşan Yapı(t)söküm, sanat eserlerinin işaret ettiği, vurguladığı, indirgediği, soyutladığı, örttüğü, betimlediği, kavramsallaştırdığı bileşenleri yalınlıkla deşifre ediyor. Sanat yapıtlarının estetik ve felsefi yapılarını rasyonel fakat duygulu bir dilde söküyor.

“Keşke elinizdeki kitabı ben yazmış olsaydım, bu cümleyi de Yalın Alpay kursaydı.”
– Murat Menteş

“Yalın Alpay eline kalemi alıp, resim, müzik, edebiyat hakkında yazdığında, Roland Barthes’ın metin hazzı dediği hazzı yaşatır okuruna. Güçlü bir gözlem ve analiz eşliğinde en karmaşık konular, Alpay’ın kaleminden çıkan tümcelerde en sarih biçimini bulur. Bakışı öylesine yetkinleşmiştir ki tüm bir yaşamı ya da eseri o tanık olduğu parçasından yakalar ve gerçeğini olanca açıklığıyla dile getirir. Sanatın farklı dallarına dair değinilerinin olduğu bu kitapta, berrak bir dil, duru ve eylemde bir zihinle karşılaşacaksınız.”
– Prof. Dr. Nilgün Tutal, Galatasaray Üniversitesi

“Yalın Alpay rafine sanat yazılarıyla, görsel sanatlardan edebiyata; sinemadan klasik müziğe, sade ama bir o kadar etkili kalemi aracılığıyla geziniyor. Üstelik sanat yazımının alışıldık dışlayıcı yaklaşımına karşın, kapsayıcı ve kucaklayıcı. Sanatın farklı disiplinleriyle, tarihten psikanalize ve felsefeye, pek çok ilişkiyi okuyucu için açan bu yazın seçkisiyle, günümüz sanatına çok daha geniş bir perspektifle bakacaksınız.”
– Dr. Kumru Eren, Borusan Contemporary Direktörü

“ ‘Hocam, ne yapalım’ diyenler! Bu kitabı okuyun.”
– İlker Canikligil

Kitabı okuyanlar 66 okur

  • Modern okur
  • Kaan cankurt
  • Simge şenyurt
  • Nihan Alkan
  • Cemali Altuntaş
  • Esra ARSLAN
  • mehmed
  • asitis
  • Yunus Baş
  • Sema Çelik

Kitap istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%37.9 (11)
9
%31 (9)
8
%13.8 (4)
7
%13.8 (4)
6
%3.4 (1)
5
%0
4
%0
3
%0
2
%0
1
%0