Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Vyasa Maharişi'nin Yorumu

Yoga Darşana Patanjali'nin Yoga Sutraları

Vhasa Bhaşya

Yoga Darşana Patanjali'nin Yoga Sutraları Gönderileri

Yoga Darşana Patanjali'nin Yoga Sutraları kitaplarını, Yoga Darşana Patanjali'nin Yoga Sutraları sözleri ve alıntılarını, Yoga Darşana Patanjali'nin Yoga Sutraları yazarlarını, Yoga Darşana Patanjali'nin Yoga Sutraları yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Bilişsel Dayanıklılık
Uzun bir süre, kesintisiz bir şekilde, kendine meydan okuyan nefs terbiyesi (tapas) yaklaşımları, cinsel feragat/oruç, bilgi ve inanç eşliğinde, üstelik doğru adanma ile uygulanırsa Çalışma/Uygulama güçlü ve sarsılmaz bir hâle gelir. Bu şu demektir, artık herhangi zihinsel bir dalgalanma ya da çalkantılı bilinçaltı zihinsel izlenimleri altında hedef kolaylıkla kaybolmaz, dağılmaz.
Meditasyonun Derin Hallerine Geçiş
Bağımlılık/tutunma zevk ve acı ile ilişkili iken; yanılsama cehaletten doğar. Bu işlevlerın tümünün durdurulması, dindirilmesi gerekmektedir. Eğer bunlar dindirilirse işte o zaman meditasyonun derin hâllerine geçiş yapılabilir.
Reklam
Samadhi
Yoga, Samadhi'dir. Samadhi meditasyonun en derinlikli aşamasıdır. Samadhi, zihinsel alanın bir özelliğidir.
Esaret ve Kurtuluş
"Esaretin” gerçek kaynağını anladığımız zaman “Kurtuluş” süreci daha da anlaşılır. Tüm erdem ve erdemsizlik aslında sadece Cehalet, Ayrıksı Benlik, Arzu, Tiksinme ya da Hayata Tutunmama'nın ürünüdür. Aynı zamanda geçmiş eylemlerin doğum, yaşam deneyimi vb. gibi meyvelerinin de oluşmasının ardında erdem ve erdemsizlik vardır. Tüm bu deneyimler acı ve hazzın ortaya çıkmasına neden olur, Benlik işte bunlara takılır kalır. Tüm kötülüğün kökü olan Cehalet, Ben'in Ben-Olmayandan zekâ ile ayırt edilmesiyle ortadan kalktığında o zaman kök-kötülüğü takip eden diğer tüm kötülükler de yok olur gider. Hiçbiri artık geriye kalmadığında, erdem de erdemsizlik de ortadan kalkar. Bu kötülükler henüz meyve vermemiş olan geçmiş karma'nın meyve vermesi için gerekli yardımcı unsurlardır. Dolayısıyla henüz filiz vermemiş olanlar etkisizleştirilir, meyve vermiş olanlar tüketilir, böylece artık Benlik'in deneyimlemesi gereken başka hiçbir şey kalmaz, işte bu noktada artık “özgürdür”, “kurtulmuştur”.
Yoga Yolcuları
Yoga yolcuları üç sınıfta incelenir: 1) Arurukşu: “tırmanmak isteyen”, 2) Yunjana: “uygulama ile hemhâl olmuş”, 3) Yogarudha, “Yoga'ya ermiş olan”. Her biri için gerekli yöntem ve yollar ayrı ayrı incelenir. Bhagavad Gita'da 6.4'te Yogarudha'nın şu şekilde tanımlandığını hatırlayabiliriz: “Yogarudha olan kişi artık hiçbir eyleme ya da hiçbir duyu nesnesine bağlanmaz; O, eylemlerinin tüm meyvelerini terk etmiş olandır. Bu en yüksek aşamaya varan kişi, gerekli öncül tüm evreleri önceki hayatında deneyimlemiş ve onları geçmiştir. Böylesi insanlar için gerekli olan tek şey düzenli Uygulama (Abhyâsa) ve Tutunmama'dır (Vairagya). Yoga'nın dışsal uygulamalarına ihtiyaçları yoktur. Yukarıda kastedilen “Uygulama”, “zihni sarsılmaz odaklanma hâline sabitlemeyebilme çalışmasıdır. Tutunmama ise geri kalan tüm dünya nesnelerine karşı “yeter” hissine sahip olmaktır, sadece arzusuzluk ya da bırakmak değildir, “yeter” hissidir. Arzusuzluk, tutunmama iki türde ortaya çıkabilir. Düşük formu nesnelerdeki eksikliği, yetersizliği görmek ile ortaya çıkabilirken, daha yüce olan biçimi nesnelere karşı kayıtsızlık ile gelir, onlarda istenmeyen bir nitelik olduğu için değil aksine onlar gerçek “ben” olmadığı içindir.
Reklam
Karma ve Meditasyon
Kişi Biliş-İçeren Meditasyon aşamasına erdiğinde geçmiş Karma'larına ne olur? Eğer ki nihai Kurtuluş”ta ise o zaman bir seferde tüm eski Karma'ları silmiş mi demektir? Eğer silmediyse o zaman mükemmel Kurtuluş'a nasıl erer? Buna cevap Karma'nın türlerini bilmekte yatar ki Karma 3 çeşittir: 1) Prarabdha Karma, yani hâlihazırda
Puruşa ve Prakriti ya da Bilinç ve Madde
Prakriti (Madde), Puruşa'nın (Bilinç) “deneyim edinme” ya da “özgürleşmesi” için vardır. Prakriti ve Puruşa bir araya gelirse Evren, Varoluş, acı/haz döngüsü ile tüm deneyim alanları ortaya çıkar. Eğer Puruşa, Prakriti 'den ayrılmış ise o zaman deneyim yani tüm görüntü Özne için ortadan kalkmıştır. Dolayısıyla, Prakriti bu noktada Puruşa özgürleştikten sonra artık deneyimlenemez.
Yoganın Amacı
Yoga Sutralar bağlamında Yoga aslında tüm varoluşun ortaya çıkış sebebi olan temel iki unsurun Puruşa(Bilinç) ve Prakriti'nin(Madde) birbirinden ayrılmasıdır. “Nihai Teklik/Birlik” ya da “Özgürleşme”, “Kurtuluş” anlamına gelen Puruşa'nın Prakriti'den mutlak bir şekilde ayrılması ve kendi saf mevcudiyetinde ikamet etmesini ifade eder. Puruşa ve Prakriti'nin birliği ile “Görüntü” ortaya çıkar yani tüm Evren.
Samyama
Samyama yani Dhârana, Dhyâna ve Samâdhi'nin bir aradalığı farklı odak noktaları üzerinde olduğunda kişi ince, latif özellikler, kaba beş element, duyu organları vs. gibi maddenin temel yapı taşları üzerinde yetkinlik ve hâkimiyet göstermeye başlayabilir. Böylece, maddenin fizik sınırları ötesinde görünen doğa-üstü yetilere (aslında sadece maddenin daha ince boyutları üzerinde hâkimiyet gösterdiği için doğal ve normaldir) sahip olabilir. Ancak Patanjali tüm bu yetilerin nihai Birlik/Teklik hâli olan Kaivalya öncesinde bir engel olduğunun altını çizer ve bunları bir son ya da amaç olarak görmemek gerektiği konusunda öğrenciyi uyarır. Aksi takdirde kişi özgürleşmeye giden yoldan şaşacak ve uzaklaşacak demektir.
Reklam
Samadhi
Samadhi meditasyonun ileri seviye aşamasıdır. Kendi içerisinde Biliş-İçeren(Samprajñata) ve Biliş-Ötesi(Asamprajñata) olarak ikiye ayrılır. İlkinde hâlâ zihinsel izlenimler mevcutken diğerinde izlenimlerin hepsi tamamen ortadan kalkmıştır. Bu nedenle yeni bir zihinsel alan ya da deneyim yaratacak tohum yoktur. Dolayısıyla ilki “tohumlu” ya da “nesneli” (sabīja) ya da “bir nesne/düşünce ile Samâdhi olarak anılırken ikincisi “tohumsuz” ya da “nesnesiz” (nirbīja) (düşüncenin dindiği/nesnesiz) Samâdhi olarak bilinir. Samâdhi yolunda yani zihinsel alandaki işlevlerin dindirilmesi yolunda iki araç gerekli ve şarttır: Abhyasa, uygulama, çalışma ve Vairagya, bağlanmama, tutunmama ya da arzulardan özgür olma.
Samkhya Felsefesine Göre Yaratılış
Samkhya'da yaratılış Puruşa yani her şeyden azade, özgür olan ve uzak olan saf Bilinç ile Prakriti, saf Madde, Doğa'nın bir araya gelmesi ile oluşur. Daha sonra ortaya Mahat, evrensel zekâ ve ardından Ahamkara, Ayrıksı-Benlik çıkar. Ardından evrenin tüm kumaşını dokuyan “3 Nitelik” yani 3 Guna; Sattva, Rajas ve Tamas olarak kendi içlerinde mevcut dengelerini bozarak, dağılır ve tüm yaratılışı ortaya çıkartır. Bunlardan Rajas yani “hareket” ilkesi, “saflık ve aydınlık” prensibi olarak canlılar dünyasını yaratan Sattva ile cansızlar dünyasının prensibi “karanlık, atalet” niteliği olan Tamas arasındaki dinamiği yaratır. Sattva'dan canlılar dünyasının elementleri Manas (zihin), Jñanendriya (beş duyu organı) ve Karmendriya (5 eylem organı) ortaya çıkarken Tamas'tan beş element (toprak, su, ateş, hava, uzay/boşluk) ve 5 ince, latif element (koku, tat, biçim, his ve ses) tezahür eder.