• Aşk.... üç harf A-Ş-K. Kısacık bir sözcük. Ama öyle büyük, öyle zengin bir dünya ki , ömür yetmez !
    Onu anlatmaya sözcükler kifayetsiz kalır.
    Akıl onun nasıl bir şey olduğunu kavrayamaz .
    Yalnızca yürek, zavallı yürek yaşar onu ....
  • Ey â çocuklar, bu kış soğuk geçecek.Nemrut’un gazabı beter oldu bu sene. Sürü otlaksız, taylar sütsüz kaldı. Sıcak tufanın öfkesi yüzünden şıralık üzümlerin karnı erken çatladı. Sabah horozlarınının sesi kesildi. Çocuklar, kendinize mukayyet olun, zira kırmızı gözlü iblisin gazabı daha fazla olacak bu yıl.
  • Dengbêjîya daxwaza dilê min û temama strana Dicleyê di nav pêlên çemê Dîcleyê de ne; hûn ku êdî xwediyê gotina min û dengê min in, herin wan di nav ava zelal a çêm de peyda bikin.
  • 200 syf.
    ·1 günde·8/10
    inceleme, iki bölümden oluşacaktır; birinci bölümde kitabı özetleyeceğim, ikinci bölümde eser hakkında kısa yorum yapacağım.

    1. köprülüler
    kitap iki bölümden oluşmaktadır:

    - köprülü mehmed paşa
    - köprülüzade fazıl ahmed paşa

    1.1. köprülü mehmed paşa

    köprülü mehmed paşa, osmanlı devleti'nin çöküşünü, dağılmasını ve yıkılmasını durduran bir veziriazamdır. köprülü, sultan dördüncü mehmed zamanında görev yapmıştır. köprülü'den önce, padişahın sekiz yıllık saltanatı sırasında on beş sadrazam değiştirmesinin üstünde durmak gerekir:

    sultan ibrahim'in oğlu olan sultan mehmed, çocuk yaşta tahta çıkmıştı ve önce babaannesi kösem sultan, sonra da validesi turhan sultan'ın kontrolünde kalmak zorunda kaldı. bu esnada istanbul'da patlak veren sipahi isyanları çok kanlı sonuçlar doğuruyordu. meşhur vaka-i vakvakiye de bu dönemde yaşanmıştır. sadrazamlar ya beceriksiz ya da çıkarcı olduğu için uzun süreli iktidar söz konusu olamıyordu.

    köprülü'yü turhan sultan'a öneren ise kasım ağa'dır. köprülü ile görüşen turhan sultan, devlet-i âliyye-i osmaniyye'nin geleceği için köprülü'nün şartlarını kabul etmek zorunda kalmıştır.

    köprülü hiç zaman kaybetmeden istanbul'daki isyanları kanlı yolla bastırmış, ege'de işgal altında bulunan adaları kurtarmış, ayaklanan erdel beyi'nin üstüne yürümüş ve sorunu çözmüş, hiç zaman kaybetmeden anadolu'daki celali isyanları üzerine çalışmıştır. bu isyanları sindirmek de kolay olmamıştır, kanlı bir sürecin ardından anadolu'da da geçici huzur sağlanmıştır.

    yabancı devletlerin elçileri ile de gereğince görüşmüştür.

    maliyeyi toparlamaya çalışmıştır. gerçek ulemalarla dost olmuş, sahte ulemaların ise kellesini almıştır. bilim adamlarına kıymet vermiştir.

    divan yolu'nda kütüphane, cami vb. yaptırmıştır.

    hulasa; köprülü mehmed paşa, acımasız ve hızlı yollarla adaleti, düzeni sağlama yolunu seçmiştir; fakat osmanlı'nın iktidar ve gerileme sorununa çözüm bulmuştur.

    ve hasta iken, kendisini ziyarete gelen sultan mehmed'e de oğlu fazıl ahmed'i önermiştir. cenazesi vasiyet buyurduğu üzere defnedilmiştir.

    1.2. köprülüzade fazıl ahmed paşa

    köprülüzade, seyfiye sınıfına mensup değildir, ilmiye sınıfındandır. genç yaşta sadrazamlık görevini üstlenmiştir. göreve geldiği ilk yıllarda babası gibi sorunlara şiddetle çözüm getirse de, ilerleyen yıllarda daha soğukkanlı ve sağduyulu olmayı başarmıştır.

    ilk yıllarında, avusturya ile savaşan orduyu yönetmiştir. avusturya karşısında başarılı siyaseti sayesinde türkiye lehinde barış antlaşması imzalanmıştır. avusturya adı altında batıdaki (erdel, macaristan) sorunları çözmüştür, sırada uzun yıllardır alınamayan girit adası vardır. bütün hıristiyan devletlerin yardımlarına karşın venedikliler, osmanlılar'a; serdar-ı ekrem köprülüzade fazıl ahmed paşa'ya mağlup olmuştur.

    paşa'nın dış siyasette bu başarıları ona itibar kazandırıyordu hiç şüphesiz.

    aynı başarısını polonya savaşında da sürdürdü, yapılan barış antlaşması yine olumlu maddeler içermekteydi.

    dış siyasette cepheden cepheye koşması, saray, sultan ve iç siyaseti idare etmesi onu yordu, hasta düşürdü. günden güne daha da kötüye gidiyordu. yine de devlet işlerinden kendini alıkoyamıyordu. henüz kırk iki yaşındayken, dinlenmek için girdiği yataktan bir daha kalkamadı.

    2. kitap hakkında

    ahmed refik'in geniş kapsamlı araştırmaları ve çapraz okumaları, kendine has üslubuyla birleşince ortaya muazzam bir kitap çıkmış. kitabın ilk sayfaları köprülüler'den önce osmanlı iç siyaseti hakkında bilgi veriliyor.

    mehmed paşa ve oğlu ahmed paşa, hiç şüphesiz osmanlı'nın en zor zamanlarında sadrazamlık görevini üstlendiler. iç isyanlar, dış siyasetteki alaya alınma, girit savaşında ordunun başarısızlığı devleti olumsuz manada etkilemişti. önce mehmed paşa, isyanları sonlandırıyor, dış siyasette yeniden itibar kazanıyor; sonra yerine gelen ahmed paşa içteki rahat ortamdan dış siyasetle daha çok ilgileniyor ve neticesinde avusturya, girit ve polonya meselelerini çözüyor. ancak ahmed paşa'nın erken vefatı yüzünden yine bir iktidar sorunu ortaya çıkıyor.

    isyanlar bir süre sonra yine ortaya çıkıyor: bunun nedeni de iki sadrazamın sorunlara kalıcı sorunlar değil de, geçici sorunlar bulmasından; halkı eğitememesinden kaynaklı olduğunu söyleyebiliriz.

    200 sayfalık bu eser, 17. yüzyıl osmanlı tarihine ışık tutuyor, her kütüphanede bulunmalıdır.

    ahmed refik'in diğer eserlerini de okumanızı tavsiye ederim.
  • 351 syf.
    ·14 günde·Beğendi·9/10
    Edebiyat ders kitaplarında rastladığım, en aşinası olduğum simanın Âkif' e ait olduğu bir fotoğraf karesinin hikayesi. Şimdinin aksine fotoğrafların zorlukla çekildiği ve bir anlam ifade ettiği 1924 yılı. Fotoğraf denilince aklıma Ziya Osman Saba ve onun gülümsemek ve mutlu olduğunu gösterebilmek  için fotoğrafçıya gidişi geliyor. Bu fotoğraf karesinde yer alan şairler Saba' nın aksine gülümsemek için girmemişler bu fotoğraf karesine. Veya mutlu olup olmadıklarını kanıtlamak için.

    Dediğimiz gibi. Tarih 1924 Eylül'ü. Eylül perşembelerinden biri. Ayvazoğlu' nun dediğine göre de tarih; 4, 11, 18 veya 24. Safahat'ın altıncı kitabı olan Âsım' ın çıkışı şerefine, Midhat Cemal Kuntay Mısır Apartmanı'nda bir ziyafet veriyor. Ve fotoğraf karesinde birbirinden kıymetli şairler... Cenap Şehabettin, Abdülhak Hamid, Süleyman Nazif, Mehmed Âkif, Sami Paşazade Sezai, Midhat Cemal. Yemeğin tertiplenme sebebi Asım' ın çıkışı olduğu için sayın Ayvazoğlu kurgunun ortasına Mehmed Akif' i alıyor. fotoğraf karesi içindekiler ve  karenin ardında kalanlar... Faruk Nafiz, Abbas Halim Paşa, Fuad Şemsi Bey, "Zeytindağı" yazarı Falih Rıfkı Atay... Hepsinin birbirleriyle olan ilişkisi, Cumhuriyet' in ilanı öncesi ve sonrası, Akif' in  Mısır' a gidişi, fotoğraf karesindenki şairlerin ömürlerinin son demleri... Hepsi çok güzel bir üslup ve olay örgüsü ile anlatılıyor. Kitapla ilgili zorlanılacak kısım ise dönemin dili. Yine de sözlük yardımı ve cümlenin gidişatı bu sorunu azaltıyor. Bir başka zorlanılabilecek kısım isimler. İsimlerin birbirlerine olan yakınlığı ve bir sayısal öğrencisi olarak Tanzimat Dönemi ve sonrası şair ve yazarlarına aşina olmamam sebebiyle takip etmem biraz zor oldu. Ama çok güzel bilgiler, anekdotlar okudum. Daha önce okuduğum Ertuğrul Düzdağ' a ait " Mehmed Akif ve Kuran meali" eserinden farklı olarak Mehmed Akif' in Mısır' daki hayatı değil, ömrünün son demlerinde büyük bir hasret çektiği İstanbul var. Paris, İstanbul, İstanbul' un semtleri... Hepsi birlikte 1924 ve bu altı şairin bir araya gelebildiği son birliktelik. Bir fotoğrafın uzun hikayesi...