“Eğer Tanrı olmasaydı, onu (yani emniyet supabını- Bakunin) icat etmek zorunda kalırdık.”
***
Ben, insan özgürlüğünün kıskanç bir aşığı ve onu, insandan hayran olduğumuz ve saygı duyduğumuz her şeyin mutlak koşulu olarak gören biri olarak, Voltaire’in ünlü sözlerini tersine çeviriyor ve şöyle diyorum: ‘Eğer Tanrı gerçekten var olsaydı, onu zorunlu olarak ortadan kaldırmak gerekirdi.’
***
Bir inancın, bir fikrin eskiliği, onun gerçekliğinin kanıtı olmanın tam tersine , bizi ondan kuşkulanmaya sevk etmelidir. Çünkü arkamızda hayvanlığımız, önümüzde insanlığımız yatmaktadır.