Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Sümer kralları, ve daha sonra Babilonya ve Asur kralları, kendilerini tanrıların seçip atadıklarını ileri sürdüler. Ritüellerde, tanrıların temsilcileri gibi davrandılar; ve bazı örneklerde, öldükten sonra tanrılaştırıldılar. Ama Mısır'da kral, tanrının temsilcisi değildi, kendisi tanrı idi. Yaşarken tanrı Horus idi ve öldüğünde, ölüler tanrısı Osiris oluyordu.
Sayfa 80
İ.Ö. 6. yüzyılda, İran'da yaşayan Pers peygamberi Zoroaster  (Zaratustra) tarafından kurulan bir din olan Zoroasterciliğe (Zerdüştlüğe)  göre, bu dünya yaşamı, iyilik ve kötülük tanrılarının (Ahura Mazda ile  Ahriman'ın) çevrelerinde toplanmış iyilik ve kötülük güçlerinin sürekli  savaşıdır; insanın görevi bu savaşta iyilik güçlerinin yanında yer  almaktır; bu savaş, mahşerde Ahura Mazda'nın göndereceği ergimiş metal  selinin dünyayı kötülük güçlerinden tümüyle arındıracağı güne dek  sürecektir.
Reklam
Peygamberler, "kurtuluşun tarihi"nin, tanrının dünyanın  gidişine su götürmez bir biçimde karışmasıyla tamamlanacağına  inanmışlardı. "Son günlerde [ahir zamanda] şunlar şunlar olacak" deyişi  peygamberlik (kehanet) sözlüğünün tipik bir sözüdür. Peygamberler  sonul durumu betimlemeye kalktıklarında, mitos diline geri dönmek  zorunda kalırlar.
İbranilerde peygamberlik ile  kahinlik iç içeydi; bununla birlikte, Musa'nın kardeşi Harun'un soyuna  tapınak işlerine bakma hak ve görevi verilmiş olup, bu kimseler için,  içlerinden peygamberler de çıkabilmekle birlikte, daha çok, rahip  anlamında olarak "kahin" sıfatı kullanılır.
Mezopotamya renklerinin çok açık bir biçimde görüldüģü mitoslarda, Cennet ( Adem- Havva) mitosunun gerisinde, Yehovacı yazarın ( Tanrı kalemi, disiplini) Babil mitos kültlerini tek kalemde toplama çabasını görüyoruz... İbrahim, bu mitos sistemi ile Ay(Sin) ve Güneş(Şamaş) tanrısı ile kendi kabilesi ( Israiloğulları) için bir yöntem sunmak için anlaştı. MÖ / 20 - 19.yy Bu anlaşmanın neticesinde her iki tanrı, Kenan ve Batı Süriye Bölgesi'ni Israiloğulları'na vadetti. Tanrılar, Kenan Bölgesi'ni çöl, Batı Suriye'yi ( Aden) olarak zıtlıkların mücade coğrafyası olarak anlamlandırdılar...
Mezopotamya'nın renklerini açık bir şekilde görmek istiyorsanız ilahi dinlere bakın.... Samuel Henry Hooke/ Ortadoğu Mitolojisi MÖ4000-2000- Günümüze / Mezopotamya Tarihi
Reklam
·
Puan vermedi
Mezopotamya renklerinin çok açık bir biçimde görüldüģü mitoslarda, Cennet ( Adem- Havva) mitosunun gerisinde, Yehovacı yazarın ( Tanrı kalemi, disiplini) Babil mitos kültlerini tek kalemde toplama çabasını görüyoruz... İbrahim, bu mitos sistemi ile Ay(Sin) ve Güneş(Şamaş) tanrısı ile kendi kabilesi ( Israiloğulları) için bir yöntem sunmak için anlaştı. MÖ / 20 - 19.yy... Bu anlaşmanın neticesinde her iki tanrı, Kenan ve Batı Süriye Bölgesi'ni Israiloğulları'na vadetti. Tanrılar, Kenan Bölgesi'ni çöl, Batı Suriye'yi ( Aden) olarak zıtlıkların mücade coğrafyası olarak anlamlandırdılar... Samuel Henry Hooke/ MÖ 2500 - Günümüze/ Mezopotamya Tarihi...
Ortadoğu Mitolojisi
Ortadoğu MitolojisiSamuel Henry Hooke · İmge Kitabevi · 201586 okunma
Bu peygamberler, ahlakı bozulmuş kenllerin yokoluşunu anlatırken "sarsıp yıkmak" anlamına gelen bir sözcüğü kullanırlar, ki İbraniler bu sözcüğü genellikle yersarsıntısının etkilerini anlatmada kullanmaktaydılar.
Sayfa 167 - pdfKitabı okudu
Yehovacı yazarın, halkının gelenekleri arasında bulunan mitosların bir bölümünü derleyip, onları kesintisiz bir anlatım biçiminde düzenlemesindeki amacın, insanlık tarihini ve halkı İsrail oğullarının tarihini "kurtuluşun tarihi" olarak sunmak olduğunu daha önce belirtmiştik. Yehova'nın Yaratış eylemiyle kurduğu düzen, insanın
Sayfa 143 - +144 pdfKitabı okudu
Dicle-Fırat vadisinde oturan halklar çeşitli doğal olgularla karşı karşıya idiler. Karşılarında, herşeyi silip süpüren taşkınlar vardı; gönülsüz topraktan geçim olanaklarını koparabilmek için tarlalarda dur durak bilmeksizin çalışmak zorunluluğu vardı; çocuk doğurmanın gizemi vardı; yaşamın ve ölümün gizemi vardı; hastalığın ve sancının gizemi ile yılanın gizli yolları vardı. Tüm bu şeyler hakkında, bunların kökenlerine duyulan merakı doyurmak için değil, bu şeylerin gerisindeki gizemli güçleri denetleyebilmek ya da yatıştırabilmek için gerekli bilgiden daha önemli bir şey olamazdı. İyinin ve kötünün bilgisi, ahlakla ilgili bir bilgi değil, dost ve düşman güçler bilgisi ve bu güçlerin denetlenebilmesi için güçlü afsunların ve ritüellerin bilgisi idi. Ancak, daha önce gördüğümüz gibi, çeşitli ritüellerin bir de sözlü bölümleri, betimledikleri eylemlerin, kendilerine eşlik eden eylemlerin sahip olduğu güce benzer güçlere sahip olan mitosları vardı. Cennet mitoslarının, Yaradılış mitoslarının, Tufan mitoslarının ve Mezopotamya kültürünün etkisi altına giren halkların geleneklerine geçen tüm bu mitosların ve benzeri [kültürel] geleneklerin kaynakları buydu. Yehovacı yazar, kendi halkının gelenekleri arasında hazır bulup aldığı bu malzeyi, Tanrı ile insan arasındaki ilişkiye ilişkin kendi inançlarıyla birleştirerek, ikisini, kendisinin böylesine büyük bir beceriklilikle koruduğu eski giysilerin altında yatan inançlara cisim kazandıran bir öykü oluşturacak biçimde ördü.
Sayfa 138Kitabı okudu
Reklam
İbrani mitolojisini ele aldığımızda, Baal mitosunun büyük bir bölümünün, İbranilerce benimsenip, Kenan ülkesine yerleştiklerinde, Yehova'ya mal edildiğini göreceğiz. Mitosun bir başka biçiminde, Baal'in düzensizlik ve kaos güçlerini yenilgiye uğratışı, yedibaşlı ejder Lotan'ı (İbranice'de Levyatan'ı)' öldürüşünde verilir; ki bu nokta, Kenan mitolojisinin, ejder Tiamat'ın Marduk tarafından öldürülüşünü işleyen Akad mitosundan etkilenmiş olduğunu göstermektedir.
Sayfa 100 - pdfKitabı okudu
Mısır dininin, hakkında daha önce konuştuğumuz kaypaklığından dolayı, yaradılış mitosu birçok biçime girmiştir. Ama tüm biçimlerinin altında, Nil'in taşkın sularının çekilirken bıraktığı mil üzerinde güneşin etkisi temel deneyimi bulunmaktadır. Bir canavarın öldürülmesine ilişkin, daha sonra üzerinde duracağımız bir Mısır mitosu bulunmakla
Sayfa 73 - pdfKitabı okudu
64 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.