Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Sevda

Sevda
@sevdaalook
Nihan bir yol mu vardır hâtırı canane gönlümden
368 syf.
·
Puan vermedi
·
33 günde okudu
Bütün Yönleriyle İslam’da Adalet
Bütün Yönleriyle İslam’da AdaletVecihi Sönmez
0/10 · 1 okunma
Reklam
Terazinin ibresinin nerede duracağını faziletler, vasıflar değil, gücü elinde bulunduranlar tesbit ederler; baskı altında a yaşayanlar da "hayat teminatı ve can emniyeti" gibi manalara gelebilen bir tür "adalet" isterler. Birbirleriyle baş edemeyen iki güçlü bir araya geldiğinde de, menfaatleri aralarında pay ederler. Bu paylaşım rasyonel adaletten çok uzak bir cevr (zulüm) durumundan başka bir şey değildir.
Sayfa 138Kitabı okudu

Okur Takip Önerileri

Tümünü Gör
Sevda tekrar paylaştı.
Ama haklılar,tüm bunlara katlanırsam haklı olurlar.
Özetleyecek olursak, Farabi şer meselesini genel anlamda iki katagoride değerlendirmiştir: a) Kötülük ve çirkinliği, iyilik ve hayrın eksikliği olarak algılama, çünkü Farabi'ye göre hayır ve iyilik varlığın kemale ulaşmasına vesile olmaktadır. Kötülük ve şerrin ise eksiklik olduğunu ancak buradaki eksiklikten maksadın Tanrı'dan kaynaklı olmadığını aksine evrendeki düzeni evrendeki düzeni benimsememiş maddi bir eksiklik olduğu nisbi ve göreceli bir yapı arzettiğini vurgulamıştır. b) Kötülüğün nisbiliğiyle birlikte ayrıca ârızi olduğunu belirten Farabi, külli olan varlıkların düzen ve intizamının gerekliliğine işaret ederek, az şerden dolayı çok iyiliğin terk edilemeyeceğine vurgu yapmaktadır.
Sayfa 136Kitabı okudu
Reklam
Sevda tekrar paylaştı.
Jung'un çok güzel bir tespiti var, der ki:"İnsanın kendini dönüştürebileceği bilinç, acıyla başlar."
Özgürlük adaletin hem özel bir görünümüdür, hem de başlıca gerçekleşme şartıdır. Bu nedenle özgürlüklere saldırı veya kısıtlama girişimleri eninde sonunda adaleti sarsar, ortadan kaldırılabilir. Özgürlükler içerisinde kendiliğinden oluşacak dengeli durum adalet için amaçlanan bir gerekçedir. Özgürlük gibi adalet de toplum içindeki ilişkilerde düzenleyici ve yönlendirici bir öğedir.
Sayfa 133Kitabı okudu
Adalet kavramını her zaman, her toplumda gerçekleşmesi istenen bir ide olmasına rağmen, sosyal ilişkilerin çeşitliliği, çokluğu, bireysel tercihlerin çok çabuk farklılaşması, adalet kavramına salt bir anlam yükleyememe problemini ortaya çıkarmaktadır. Bu anlamda adalet kavramının bir bütün toplumsal ilişkileri kapsayan, yani gerçeğe yönelen; bir de ülküsel bir anlama sahip olduğundan söz edilebilir.
Sayfa 129Kitabı okudu
Bilge kayıp olarak göreceği hiçbir şeyi kaybetmez. Onun sahip olduğu tek şey, kendisinden asla çalınamayacak olan, sabırla uyguladığı erdemdir.
Ayrıca adalet adaletsizliğe maruz kalmaz, zira zıt olanlar birleşmez. Ancak adaletsizlik olmadan haksızlık yapılamaz, dolayısıyla bilgeye de haksızlık yapılması mümkün değildir. Şaşırmana gerek yok: Nasıl ki kimse bilgeye haksızlık edemiyorsa, kimse ona iyilik de yapamaz. Bilge hiçbir şeyden yoksun değildir ki armağan alabilsin; kaldı ki kötü insan, bilgeye, onun sahip olabileceği kadar iyi bir şeyi bağışlayamaz, zira bir insanın, başkasına verebileceği bir şeye önceden sahip olması gerekir, oysa kötü insan, bilgenin kendisine verdiğinde mutlu olacağı hiçbir şeye sahip değildir. O halde kimse bilgeye zarar veremez ya da yarar sağlayamaz, zira tanrısal unsurlar ne yardıma muhtaçtır ne de onlara zarar vermek mümkündür.
Reklam
Rawls'a göre insanların iki ahlaki yetisi vardır. Adalet ve adalet ve iyi anlayış olarak nitelenen bu yetilerin ikincisi insanın rasyonel yanına işaret eder. Bu, insanların iyi anlayışını benimseyip, izleyebilecekleri ve revize edebilecekleri anlamına gelir.
Sayfa 126Kitabı okudu
Kant, ahlaki ilkelerin rasyonel tercihin bir nesnesi olduğu fikri ile başlamaktadır. Ahlak yasası, insanların bir ahlak ülkesinde, davranışlarını rasyonel olarak yönetmek için bir yasama olarak düşünüldüğünde, bu ilkeler sadece herkes için kabul edilebilir değil ayrıca kurumsal da olmalıdır. Kant bu ahlaki yasamaya insanların özgür ve eşit rasyonel varlıklar olarak nitelendiği koşullar altında karar verileceğini düşünmektedir.
Sayfa 122Kitabı okudu
Raws'ın Kantçı varsayımlar dizisi adaletin kendini gerçekleştirme anlamında kullanılması, kendini gerçekleştirmenin akli kozasının akli özgürlükler içinde yaşama düşüncesi ile çerçevelemesi ve rasyonel olmak, özgür olmak ile iyi olmanın birbirlerinin yerine tercüme edilebileceği kanılarıyla desteklenir.
Sayfa 120Kitabı okudu
2.037 öğeden 1.861 ile 1.875 arasındakiler gösteriliyor.