“Bizans” 16. yüzyılda Alman hümanisti Hieronymus Wolf’un kullanıma soktuğu bir terimdir. Bu şehrin sakinleri ve Bizans’ın çağdaşları bu ülkeye ve imparatorluğa Bizans demezdi. Halk ise kendilerine, malûm olduğu üzere “Romanioi” ve ülkeye de “Romania” (Romalıların ülkesi) demişlerdir. Türkler de bu ananeyi bir ölçüde korumuş ve “İklîm-i Rum” (Rum Ülkesi), “Rumî” gibi tabirler kullanmışlardır. Bu kelime etnik Helen değil, kozmopolit bir birlik olan Roma’nın karşılığıdır. Demek ki birinci Roma pagandı, ikinci Roma Hristiyan’dı ve üçüncü Roma Müslüman’dı.
Türkler bu üçüncü Roma’nın esas unsurudur; ordunun yazı dili Türkçedir. Kançılaryada Türkçe kullanılır, eğitim dili Türkçe yanında tabii ki Arapçadır; Farsça da sevilir ve kültürel bir çeşnidir.