1982
Şeker Bayramı'nın yaz mevsimine rastladığı yıl...
"Losin my mind, going back in time to 1982"*
(1982'ye zamanda yolculuk yaparken aklımı yitirecek gibi oluyorum)
Tzvetan Todorov ilginç bir yazısında üç tür dedektif romanı ayırır. Birincisi whodunit (kim yaptı) adını alan ve bir cinayetin çözümünü anlatan türdür. Bundan ötürü iki öykü yer alır bu türde; cinayetin öyküsü ve çözümün (soruşturmanın) öyküsü. İkinci öyküde eylem azdır genellikle, çünkü bu öykü, mantığını kullanan dedektifin ipuçlarını
Tzvetan Todorov ilginç bir yazısında üç tür dedektif romanı ayırır. Birincisi whodunit (kim yaptı) adını alan ve bir cinayetin çözümü nü anlatan türdür. Bundan ötürü iki öykü yer alır bu tür de; cinayetin öyküsü ve çözümün (soruşturmanın) öyküsü. lkinci öyküde eylem azdır genellikle, çünkü bu öykü, mantığını kullanan dedektifin ipuçlarını
Ama şimdi, kararını vermişti.
Yaşadığı hikaye vahşi bir "thriller" romanının konusu olacaktı.
İlk ağızdan yazılmış bir "thriller" romanının.
Bir katilin anlatımıyla.
A child is usually a willful, stubborn creature who will deliberately do the opposite of what we ask. But there is one scenario in which children will happily give up their usual willfulness: when they are promised a surprise. Perhaps it is a present hidden in a box, a game with an unforeseeable ending, a journey with an unknown destination, a suspenseful story with a surprise finish. In those moments when children are waiting for a surprise, their willpower is suspended. They are in your thrall for as long as you dangle possibility before them. This childish habit is buried deep within us, and is the source of an elemental human pleasure: being led by a person who knows where they are going, and who takes us on a journey. (Maybe our joy in being carried along involves a buried memory of being literally carried, by a parent, when we are small.)
We get a similar thrill when we watch a movie or read a thriller: we are in the hands of a director or author who is leading us along, taking us through twists and turns. We stay in our seats, we turn the pages, happily enslaved by the suspense. It is the pleasure a woman has in being led by a confident dancer, letting go of any defensiveness she may feel and letting another person do the work. Falling in love involves anticipation; we are about to head off in a new direction, enter a new life, where everything will be strange. The seduced wants to be led, to be carried along like a child. If you are predictable, the charm wears off; everyday life is predictable.
Sayfa 246 - 9-Keep Them in Suspense—What Comes Next?Kitabı okudu