Dünya üzerinde yaşayan bütün insanların 13.000 yıllık tarihi... Farklı toplumların farklı gelişmişlik düzeyinde olmalarının temel nedenini kitap sayesinde anlamış bulunuyoruz. İlk insanların kıtalara dağılması, toplu ölümlere yol açan ve insanlığın gelişiminde büyük bir etmen olan mikroplar, savaşlar, aletlerin icat edilmesi, bitkilerin ve hayvaların evcilleştirilmesi, yazının icadı, sömürgecilik...
Jared Diamond sondeyişinde insanlık tarihinin geleceğinden bahsederken şöyle bir çıkarımda bulunmuş "Koşullar değişir. Geçmişteki üstünlük gelecekteki üstünlüğün güvencesi değildir."
Tarih gerçekten bu cümleyi doğrular nitelikte.
Kitabın kapağını kapatırken "Keşke her genç bu kitabı daha genç yaşta okuyabilse, bu anlatımlar ile öğrenebilseler..." diye düşündüm.
Zaman geç değil tabikii, en kısa zamanda okuyalım.