Ölüm değil, yalnızlık, asıl korkunç olan! Ruhunun
kurtulacağı umudunun bile olmadığı yalnızlık! Canlı canlı cehenneme düşmüşsün gibi. Cehennem tam da budur işte: sonsuz karanlıkta, içinde hiçbir umudun olmadığı, kaskatı bir yalnızlık.
Hakikati bulan, başkaları farklı düşünüyor diye, onu haykırmaktan çekiniyorsa, hem budala, hem de alçaktır. Bir adamın “benden başka herkes aldanıyor” demesi hiç şüphesiz; ama sahiden herkes aldanıyorsa o ne yapsın?
DANIEL DE FOE