Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Doğan Ergun

Doğan Ergun100 Soruda Sosyoloji El Kitabı yazarı
Yazar
7.7/10
27 Kişi
118
Okunma
5
Beğeni
1.968
Görüntülenme

Doğan Ergun Sözleri ve Alıntıları

Doğan Ergun sözleri ve alıntılarını, Doğan Ergun kitap alıntılarını, Doğan Ergun en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Orta Çağda toplumsal felsefenin nitelikleri
İslam Doğu toplumsal felsefesi konusunda, Farabi ve İbn-î Sina' dan bu kitapta söz edilmesini beklememek gerekir. Çünkü bu iki İslâm düşünürünün Yunan felsefesini, özellikle de Aristotales' i eksik ve yanlış anladıkları, çağlarının toplumsal felsefesine de bir katkıda bulunmadıkları artık anlaşılmıştır. Not-1: Aristotales, köleliği savunan ve bu sınıf farklılığının toplumun doğasına bağlayarak, onaylayan bir düşünürdür. Not-2: İbn-î Sina ve Farabi' nin aksine, İbn Rüşd Aristotales' i oldukça iyi anlamış ve onun düşüncelerini benimseyerek insan ve toplum konularına eğilebilmiştir. Toplum yönetiminin bilime dayanması gerektiğini, cahil yöneticilere biat etmeyerek onları eleştirebilmiş dinî bir alimdir.
Sayfa 35 - İmge KitapeviKitabı yarım bıraktı
Saint-Simon
"Bütün zamanlarda ve bütün toplumlarda, toplumsal kurumlar ile fikirler arasında bir uygunluk bulunur".
Reklam
Durkheim der ki
Salnt Simon, sosyoloji dediğimiz bu yeni bilimin yalnız planını yapmakla kalmadı, bu planı ger­çekleştirmeyi de denedi. Devrimizin düşüncesini besleyen bütün fi­kirlerin zaten gelişmiş tohumlarını Saint - Simon’da görüyoruz.
Comte-3 Hal Yasası
İnsan düşüncesinin sürekli gelişmesini ya da ilerlemeyi ince­leyen sosyolojite dinamik sosyoloji adını veren Comte, kendince, yani kendi görüş ve İncelemelerine göre, İnsan düşüncesinin, do­layısıyla toplumların evrimini yöneten yasayı şöyle açıklıyor; Toplumlarda tarih İçinde, İnsan düşüncesi her biri bir aşama olan üç halden geçer. Bu üç hal sırasıyla şunlardır: 1) Teolojik ya da hayali hal, 2) Metafizik ya da soyut hal. 3) Pozitif ya da bilimsel hal.
Bir kere, her kültür devrimi kendinden öncekini yıkar. Ancak yıkacağı şey vitrindir, toplum aynı kalır, direnir. Fernand Brudel
Reklam
Tarihsel evrimle beraber gelişen toplumsal felsefenin ilkçağda ki tanınmış temsilcileri olarak, gözlemleri ve toplumsal olguları çö zümleme çabalarıyla toplumsal felsefeye aşamalar kazandıran Platon ve Aristote'u görüyoruz.
Kültür Sancısı
Bir kere, her kültür devrimi kendinden öncekini yıkar. Ancak yıkacağı şey vitrindir, toplum aynı kalır, direnir. Fernand Brudel
Aynı zamanda bir moda kavram olarak güncelliğini sürdürebilen kimlik kavramına gelince, psikoloji sözlüklerinin çoğunda yer almayan kimlik kavramı, nadiren yer aldığı kimi psikoloji sözlüklerinde de 'aidiyet' olarak tanımlanır. Öte yandan kimlik kavramının hiçbir sosyoloji sözlüğünde de yer almadığı görülmektedir bu yer almayış, bizce de
Sayfa 24
Oysa dünyadaki eski, yeni bütün toplumların tarihsel evrimi, ne Ibn Haldun'un ne Vico'nun ne Aguste Comte'un ne de Karl Marx'ın ileri sürdükleri evrim şemalarına göre gerçekleşmiştir. Görülüyor ki tarih felsefesi, belirli bir tarihsel gerçeği anlamak ve açıklamak için şemalaştırdığı genel evrim yasalarına göre yaklaşımını belirleyerek gerçeği zorlamakta ve çarpıtmaktadır. Oysa her toplum, tarihsel evrim içinde kendi somut ve özel gerçeğini ortaya koymaktadır. Her toplum, kendi evrim özelliğini gösterirken, tarih felsefesi denen düşünce biçimi ya da tarih felsefesi yapanlar, bütün insanlığın yaşantısını ya da bütün toplumların genel evrimini açıklamaya kalkışmaktadır. Aslında bu, bütünüyle öznel tutumların ve gerçekte karşılığı olmayan öznel sınıflandırma ve şemalaştırmaların sonucudur
Sayfa 51
Reklam
Belirli bir sınıflı toplumdaki etnik kimliklere ya da dinsel kimliklere ya da cinsiyet kimliklerine, ayrı ayrı bir genel/egemen belirleyicilik etkisi yüklemeye çabalamanın, o toplumdaki -başta sınıfsal çelişki olmak üzere- değişik başka çelişkileri göz ardı etmek demek olduğu bilinmelidir. Bu çabalamanın, siyaseti bilimsel gerçeğin önüne geçirmek isteyen bir ‘yöntem körlüğü’nden kaynaklandığını söyleyebiliriz.
Sayfa 25
her şey kendi içindeki karşıtlar yoluyla kendini aşar. (Hegel'e göre)
"insanı tanımak için toplumu inceleyiniz; toplumu tanımak İçin insanı inceleyiniz. insan ve toplum birbiri için özne ve nesnedir." Proudhon
Spencer: Yaşayan insanların korkusu siyasal iktidarı, ölülerin korkusu dini yaratmıştır.
37 öğeden 16 ile 30 arasındakiler gösteriliyor.