Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Beşir Fuad

Beşir FuadVictor Hugo yazarı
Yazar
7.7/10
15 Kişi
75
Okunma
49
Beğeni
4.797
Görüntülenme

Hakkında

Fikir adamı, yazar (D. 1852, İstanbul- Ö. 5 Şubat 1887). Babası Hurşid Paşadır. Anne ve baba tarafından Gürcü asıllıdır. Fatih Rüşdiyesini, Suriye’de Halep Cizvit Mektebinde bir süre okuduktan sonra Askerî İdadi (1871) ve Mekteb-i Harbiye’yi (1973) bitirdi. Sarayda görev alarak Abdülaziz'in yaverliğini (Yâverân-ı Hazret-i Şehriyârî) yaptı (1883-76). Karadağ (1875) ve Rus (1877) savaşlarına, Girit isyanının bastırılmasına gönüllü olarak katıldı (1878). Girit’te İngilizce ve Almanca öğrendi. 1877-78 Rus Harbine de katıldı. 1881 yılı başlarında İstanbul’da kolağası olarak Harbiye’de göreve başladı, Harbiye Levazımat-ı Umumiyye Dairesinde teftiş heyeti komisyonunda üye oldu. İki yıl burada çalıştıktan sonra Haydarpaşa Hastanesinde hesap işleriyle görevlendirildi ve askerlikteki son görevi de bu oldu. Kolağası rütbesinde iken askerlikten ayrılıp (1884) Ceride-i Havadis'in başyazarlığını yaptı. Bir ara Darüşşafaka Mektebinde fahrî olarak öğretmenlik yaptı. Son günlerinde depresyona girdi. Annesinin tutulduğu bir akıl hastalığa yakalanmak korkusu taşıyordu, bu nedenle kendini sefahata verdi. Ailesinin geçimini teminde daha fazla zorluğa düşmemek için hayatına son verdiğini açıklayan bir mektup bıraktı ve otuz beş yaşında iken önceden plânladığı tarzda bilek damarlarını keserek intihar etti. Bu mektubunda cesedini Tıbbiye’ye vasiyet ettiğini yazmışsa da cenazesi Eyüp Sultan Kabristanına defnedildi, ancak mezarı daha sonra kayboldu. Gazeteciliğe başlamadan önce Mustafa Reşid’in çıkardığı Envar-ı Zekâ adlı dergide batıdan yaptığı çevirileri yayımlıyordu. Yazı hayatına geçmesi ile de bazı çevirilerini kitaplaştırdı. Haver adlı bir dergi çıkardı (4 sayı), bu dergi hükümet tarafından kapatılınca Güneş’i devraldı (12 sayı). Bu gazetede Osmanlı gençlerinin çağdaş müsbet ilimlere ve fenni gelişmelere yabancı kalmamasına çaba göstereceğini yazdı. Daha sonra Cerîde-i Havâdis’in edebî kısmını genişleterek “Müntahabat-ı Cerîde-i Havâdis” adı altında yayımlamaya başladı. Bu gazete, asılsız bir haber üzerine hükümetçe kapatılınca (4 Aralık 1884), Beşir Fuat artık ölümüne kadar Tercüman-ı Hakikat ve Saadet’te yazmaya devam etti. 1883’ten intiharına kadar dört yıl çok yoğun bir yazı hayatı oldu. Menemenli-zade Mehmet Tahir ile başlayan edebiyat-fen, romantizm-realizm, şiir-hakikat polemiklerine başka yazarlarla devam etti. 1887 yılında Tercüman-ı Hakikat’e “Musahabât-ı Leyliyye” başlıklı seri yazılar ve polemiklere yanıtlar yazdı. Birkaç yıllık yazı hayatı içinde on beş telif ve çeviri eser hazırlayan Beşir Fuad, bildiği yabancı diller (İngilizce, Fransızca, Almanca) ve güçlü kültürüyle yaşadığı dönemin önemli simaları arasına yer aldı. Yazdığı monografilerle, özellikle romantizmi eleştiren ve bizde natüralizmi ilk tanıtan Viktor Hugo monografisiyle “ilk Türk pozitivist ve natüralisti” sayılan Beşir Fuad'ın, Ahmet Mithat ile edebî, Namık Kemal ve özellikle Menemenlizade Tahir ile şiddetli fikir tartışmaları kitaplaşmadı. Müspet ilimler ve felsefe sahalarında çok ciddi birikimi vardı. Osmanlı aydınlarının çoğu Zola, Daudet, Dickens, Flaubert, Comte, Büchner, Spencer, D’Alembert, De la Mettrie, Chambers, Diderot, Claude Bernard, Ribaut, Tarde gibi Batılı düşünür ve edebiyatçıları ilk defa Beşir Fuad’ın kitap ve yazılarıyla tanıdılar. Bu isimlerin pek çoğu realist-natüralist ve rasyonalist, pozitivist, materyalist ve ansiklopedist idiler. Batı edebiyatından ve düşünce tarihinden getirdiği bu isimler Beşir Fuad’ın şahsında tesadüfi olarak birleşmiş değildi. Beşir Fuat’ın yazı hayatında çevirinin önemli bir yeri vardır. İlk çevirilerde tiyatro türüne ağırlık verdi. Sonra dil, özellikle de Fransızcanın öğrenimini esas alan Emil Otto’dan çeviriler yaptı. Victor Hugo adlı eseri bizde ilk tenkitli biyografi olarak yayımlandı. Bu eserinde Beşir Fuad, Hugo’nun romantizmini eleştirdi, naturalizmin değerini ortaya koymaya çalıştı; böylece bizde “hakikiyyun” diye adlandırdığı realizmin ilk müjdecisi oldu. Voltaire adlı biyografisi, onun dinî ve felsefî görüşlerini yansıtır. Hıristiyanlığın karşısında İslâm dininin faziletini ortaya koymakla birlikte, materyalist düşüncenin ilk örneklerini de verdi, insan hayatı üzerinde etkili olan asıl değerin pozitif bilimler olduğunu savundu. Beşir Fuad, sanat ve edebiyat alanında "Şiirin abartmalara, kuruntulara, hayallere hasrolunmasının aleyhinde olduğunu; asıl şiirin, toplumun ahlakının düzeltilmesine, düşüncelerinin aydınlatılmasına hizmet etmesi" gerektiği görüşündedir. Savunduğu pozitivist düşünceleri nedeniyle keskin şekilde eleştirildi. Bu tenkitlere cevapları ve dostlarına yazdığı mektupları, İntikad ile Mektûbât adlı eserlerinde yayımlandı. Ayrıca kitaplara girmeyen pek çok yazısı gazete ve dergilerde kaldı. Yazılarının tam listesi için M. Orhan Okay’ın Beşir Fuad adlı eserinde (1969) yer almaktadır.
Unvan:
Türk asker , çevirmen , gazeteci , fikir adamı , yazar
Doğum:
İstanbul, 1852
Ölüm:
İstanbul, 1887

Okurlar

49 okur beğendi.
75 okur okudu.
5 okur okuyor.
101 okur okuyacak.
1 okur yarım bıraktı.
Reklam

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
Konuşan çok ağız, ama düşünen pek az kafa.
Ağlamak için gözden yaş mı akmalı? Dudaklar gülerken, insan ağlayamaz mı?
Reklam
Gülmek için mutlu olmayı beklersen, belki gülmeden ölürsün.
“Tanrı, hiçbir çocuğu kötü olsun diye yaratmaz! Onu kötü yapan, kötü eğitimdir..
Okuma ihtiyacı barut gibidir, bir kere tutuşunca artık sönmez.
Edebiyat Yapmak(!)
Beşir Fuad
Beşir Fuad
sırf ölümün nasıl bir his olduğunu yazabilmek için intihar etti ve ölümünü kendi kanıyla yazdı.
Gustave Flaubert
Gustave Flaubert
,
Madame Bovary
Madame Bovary
eserinde Emma'nın arsenik içip intihar ettiği bölümü yazabilmek için arsenik içti. Talihi yaver gitti de ölmeyip yaşadıklarını Emma karakterinden bize aktardı.
Mary Shelley
Mary Shelley
,
Frankenstein
Frankenstein
'ı yazmak için 45 gün uyku uyumadı. 45 gün! Edebiyatı bu denli basite indirgeyenler, ağzı iki laf yapana: “Edebiyat yapıyosun” diyenler edebiyatı bir yemek türü falan sanıyorlar herhalde. Tuz da koyim mi canım? #Pagliacci
Yaşamım! Doğrusun yanlış olduğun kadar. Bir diken gibisin içimde.
Beşir Fuad
Beşir Fuad
Reklam
Gün doldu: Kendime bir aksisedayım Ürktüm hep hayalâttan. Aklım bana açıkla: Yırtılan zaman mı gülün yaprağı mı? Elinde buruşturuyordu validem. Kapatılmış ve leyli bakışlı mecnune. Ömrüm şimdiden "bir devr-i hüzün" ve kapkara matem: Dizdizeyim dalgın hayaletinle. Ufku sen misin seyreyleyen Darüşşifa'nın o tozlu penceresinden, ben mi?

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
108 syf.
8/10 puan verdi
·
3 günde okudu
Beşir Fuad ve Fazlı Necip' in mektuplaşmaları. Aracının Victor Hugo olması da ayrı bir sempati duyma durumu. . Evet, Beşir Fuad sanırım Türk tarihinde tek deneysel intiharı sergileyen, ölümün ne olduğunu merak ederek, kanıyla bunu yazan (belki bu kısmı efsanedir), bilim adamı, ilk eleştirmen, gazeteci,edebiyatçı,materyalist bir adam. Kendisinin naifliğini, o ince düşünüşlerini satırlarına nasıl gizlediğini görebilirsiniz. Ben sevdim. İyi okumalar.
Mektuplar
MektuplarFazlı Necip · Artes Yayınları · 20107 okunma
108 syf.
6/10 puan verdi
·
Beğendi
·
26 saatte okudu
Bu kitabı 19 - 20 Eylül tarihlerinde okumuştum. Daha önce Oğuz Demiralp ve Salâh Birsel kitaplarında konu edilen Beşir Fuad kendine reva gördüğü ölüm şeklinden dolayı çok ilgimi çekmiş ve bu son derece sıradışı fikrinden dolayı, okunması, bilinmesi gereken bir yazar sanırım diye düşünüp kitabı almıştım. Satışta olan bir başka kitap daha var
Mektuplar
MektuplarFazlı Necip · Artes Yayınları · 20107 okunma
10/10 puan verdi
·
Beğendi
Şiir ve Hakikat
Handan İnci mükemmel bir iş çıkarmış. İçinde Beşir Fuad'ın eserlerinin çoğunu bulmak mümkün, ancak en göze çarpan Menemenlizâde Tahir Efendi ile "Victor Hugo" biyografisi üzerine olan tartışmaları. Okudukça, şu anki edebiyatımızdaki eleştirinin yetersizliğini hissedip o zamanlarda bu kadar saygılı ve güzel bir tenkit dilinin kullanıldığına da şaşırıp mutlu oldum.
Şiir ve Hakikat
Şiir ve HakikatBeşir Fuad · Yapı Kredi Yayınları · 199911 okunma