Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

David Bruce Ingram

David Bruce IngramHukuk Felsefesi yazarı
Yazar
8.4/10
5 Kişi
22
Okunma
1
Beğeni
552
Görüntülenme

David Bruce Ingram Gönderileri

David Bruce Ingram kitaplarını, David Bruce Ingram sözleri ve alıntılarını, David Bruce Ingram yazarlarını, David Bruce Ingram yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Tehdit ne kadar büyükse, eylemsizliğin riski de o kadar büyüktür.
Hukuk Nedir?
“Verilecek felsefi açıdan daha ilginç bir karşılık ise hukukun çekirdeğini temsil eden örneklerine tam anlamıyla uyan, ‘ideal/gaye’ tarzı bir şeye işaret ettiğini söylemek olacaktır.”
Reklam
Soyut olarak düşünüldüğünde, ahlak kendi irademizle yüklendiğimiz ödevleri belirler, hukuk ise genellikle isteğimiz dışında bize yüklenen hak ve ödevleri belirler. Dolayısıyla ahlak ile hukukilik birbirine ters düşebilir. Bu durumun tersi de doğrudur: hukuk ahlaka dayanmaktadır. Hukukun ahlaki değerinin özgürce tanınmasından koparılmış hukuki yükümlülük keyfi güçten ayırt edilemez hale gelir, bu durum hukukun üstünlüğünün tam karşıtıdır.
1. Baskı: Mayıs 2019 — Fol KitapKitabı yarım bıraktı
Hukukun Üstünlüğü
Bir hukuk sisteminin adil olmayan veya kötü bir yasa çıkardığını düşünelim. Finnis'e göre söz konusu hukuk sistemine karşı çıkmamız için yalnızca bu durum yeterli değildir. Kanuna uymaya yönelik prima facie yükümlülüğümüz bütün hukuk sisteminin hukukun üstünlüğünü kendi bünyesinde taşıma derecesiyle orantılıdır. Hukukun üstünlüğünü kendi bünyesinde taşıma ise yukarıda belirtilen dört faktörün görece karşılanmasına dayanır.
1. Baskı: Mayıs 2019 — Fol KitapKitabı yarım bıraktı
Joseph Raz da bu konuda hemfikirdir. Raz'a göre, adil olmayan bir hukuk sistemi bile (b) ve (c)'ye giren ahlaki keyfiyet biçimlerini hariç tutmalıdır. Daha iyi anlatmak gerekirse, kanunlar: 1. lleriye yönelik olmalı 2. Görece durağan olmalı 3. Açık ikincil kurallara uygun olmalı 4. Bağımsız yargı tarafından uygulanmalı 5. Aleni ve adil yargılama eliyle uygulanmalı 6. Yüksek mahkeme denetimine tabi olmalı 7. Yargılamada aşırı gecikmeler olmaksızın vaktinde uygulanmalı 8. Suç önleme kurumlarının keyfi takdirinden arındırılmış olmalı.
1. Baskı: Mayıs 2019 — Fol KitapKitabı yarım bıraktı
Hayek'e göre, kamunun özel alana müdahalesi, kayda değer oranda demokratik bir çoğunluk tarafından gerçekleştirilse dahi, hukukun üstünlüğünün sunması gereken değeri, yani bireylerin özel hukuk ve sabit piyasa kuralları uyarınca kendi yaşamlarını rasyonel şekilde planlama özgürlüğünü baltalamaktadır (Hayek 1960: 153-4, 227-8).
1. Baskı: Mayıs 2019 — Fol KitapKitabı yarım bıraktı
Reklam
Doğal hukuk eleştirmenlerine göre, kişiler yalnızca ahlaki en doğru şeyin o olduğunu düşündükleri zaman kendilerini bir şey yapmaya hukuken yükümlü hissederler.
1. Baskı: Mayıs 2019 — Fol KitapKitabı yarım bıraktı
"İyi ve kötü, insanların değişik huyları, adetleri ve düşüncelerinde farklı olan eği­limlerimizi ve kaçındığımız şeyleri ifade eden sıfatlardır." (Age.: XV.40)
1. Baskı: Mayıs 2019 — Fol KitapKitabı yarım bıraktı
Elbette ki öldürme ve çalmaya karşı en yaygın şekilde kabul edilen ahlaki kurallar ceza hukukunun temel kaynağı ola­caktır; ancak bunların ahlaki temeli olduğu kadar kişisel çı­kara dayalı temeli de vardır. Bu nedenle hukuku tanımlayan ikincil kuralların adalete veya toplumsal iyiliğe odaklanması gerekmez. Hatta kimi yaygın ahlak standartlarına göre yar­gılandığında adaletsiz bile olabilirler (aile üyelerinden bi­rinin işlediği cezalar için tüm ailelerin cezalandırılmasında kullanılan eski kanunlar gibi). Birçok pozitivist, ahlaki hu­kuk eleştirisini memnuniyetle kabul eder; kabul etmedikleri ise hukukun hukuk olarak kabul edilmesi için adil olması gerektiği fikridir.
Sayfa 53 - 1. Baskı: Mayıs 2019 — Fol KitapKitabı yarım bıraktı
Uluslararası hukukun bir anayasası yoktur. iki ve çok taraflı anlaşmalar ile çeşitli derecelerde bağlayıcı ola­rak tanınmış önceden var olan geleneklerden oluşsa da bütün bunların nasıl aynı şekilde değiştirileceğini, uygulanacağını ve yürütüleceğini belirten tek bir prosedür yoktur. Bu nedenle uluslararası hukuk tam anlamıyla bir hukuk olamaz.
1. Baskı: Mayıs 2019 — Fol KitapKitabı yarım bıraktı
Reklam
Tıpkı mekân, zaman ve nedenselliğin maddi nesneler olmaması gibi, temel normlar da yasa değildirler. Anayasaların, yalnızca ama yalnızca, kendilerine uygulanacağı insanlar tarafından hazırlanıp onaylandığı takdirde bağlayıcı olacağını söyleyen temel normun bizzat kendisi anayasa olamaz; aksi takdirde ona uyma ödevimizi geçerli kılmak için başka bir temel norma ihtiyaç duyulurdu, bu da böyle sonsuza kadar giderdi (Kelsen 1989: 202.ff).
1. Baskı: Mayıs 2019 — Fol KitapKitabı yarım bıraktı
"Devletin devlete uygulayacağı cebir, yalnızca devletlerin fiili davranışlarıyla oluşturulan örf ve adete uygun şart ve tarzda icra edilmelidir."
Sayfa 49 - 1. Baskı: Mayıs 2019 — Fol KitapKitabı yarım bıraktı
Son olarak, geçmiş davranış örüntülerine bağlı kalan statik ve esnek olmayan gelenek; yeni kurallar ve yeni davranış biçimlerine duyulan ihtiyacı karşılamaya yetmeyecektir. Burada sözü edilenler, temelde kapitalizm ve dini-ideolojik çoğulculuk anlayışlarının ortaya çıkmasına eşlik eden, 'modern' Batılı toplumların bildiğimiz anlamındaki yasaları ortaya koymasının nedenleridir.
Sayfa 47 - 1. Baskı: Mayıs 2019 — Fol KitapKitabı yarım bıraktı
Adalet ve iyiliğin ne olduğunu nereden biliyoruz?
Doğal hukuk kuramının klasik tanımları bu soruyu Tanrı'nın amaçlarına atıfta bulunarak cevaplar ki bu amaçlar doğada açıklanmıştır. Bu cevap yeterince tatmin edici değildir; çünkü hepimizin aynı Tanrı'ya inandığını ve Tanrı'nın amaçlarını aynı şekilde algıladığını varsayar. Dahası, modern fiziğin gözünden bakacak olursak, doğanın ilahi amaçları gerçekleştirmek için çabaladığından bahsetmek hiçbir anlam ifade etmemektedir. Aquinas bu zorluğu fark etmiş ve bu nedenle doğal hukukun inanç yerine akıl ile bilinebileceğini vurgulamıştı.
Sayfa 42 - 1. Baskı: Mayıs 2019 — Fol Kitap //// inanan ve inanmayanların hepsinin benzer şekilde sahip olabileceği bir kavram olarak tanımlanıyor BEUIESNJKEBUGIPSDNJKŞKitabı yarım bıraktı
Başka şekilde ifade edecek olursak, adil ve iyi olmak hukuk kavramının anlamının bir parçasıdır; bu nedenle yasalar, anayasa hükümleri ve yargı kararları (veya bütün olarak ait oldukları sistemler) adaletten ve iyilikten uzaklaştıkları ölçüde hukuken daha az bağlayıcı hale gelirler
1. Baskı: Mayıs 2019 — Fol KitapKitabı yarım bıraktı
33 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.