Edhem Eldem

Doğu ile Batı Arasında Osmanlı Kenti yazarı
Yazar
Derleyen
9.4/10
7 Kişi
31
Okunma
5
Beğeni
1.656
Görüntülenme

Edhem Eldem Gönderileri

Edhem Eldem kitaplarını, Edhem Eldem sözleri ve alıntılarını, Edhem Eldem yazarlarını, Edhem Eldem yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
İzmir’i Batı Avrupa'da ünlendiren sadece ticaret de değildi. Onun bir sınır bölgesine benzer havası bir fırsat ve incelik ortamı doğuruyor ve birçok ülkenin hırslarını üzerine çekiyordu. Fransız gezgini Tournefort'un işaret ettiği gibi: Bu caddedeyken kendimizi Hıristiyan âleminde gibi hissediyoruz; insanlar burada İtalyanca, Fransızca, İngilizce ya da Felemenkçeden başka dil konuşmuyorlar. Birbirlerine saygılarını sunmak isteyen herkes şapkasını çıkarıyor. Ortalıkta Kapuçinler, Cizvitler, Rekoletler görülüyor... Kiliselerde hep birlikte dini şarkılar söylüyorlar; hiçbir sorunla karşılaşmadan ilahiler söylüyorlar, vaaz veriyorlar ve dini hizmet sunuyorlar. Fakat Muhammet dininden olanları pek umursamıyorlar, çünkü meyhaneler gece gündüz, her saat açık.
Sayfa 114Kitabı okudu
Avrupalılar İskenderun'un kapatılmasına tahammül edemediler ve kararın geri alınması için İstanbul'daki yetkililer üzerinde baskı kurmak üzere az görülmüş bir dayanışma sergilediler. Bu çabaları işe yaradı; 1612'de İskenderun'daki gümrük merkezi yeniden çalışmaya başladı. Bu tarihten Türkiye Cumhuriyeti topraklarına katıldığı 1939'a kadar, İskenderun, Halep'in Akdeniz'e açılan kapısı olarak kaldı. Avrupalıların ambarlar, evler, hatta kiliseler inşa etmesine karşın, yerel unsurlar şehrin gelişmesine pek ilgi göstermediler ve liman, Osmanlı döneminin çoğunda bir Avrupalı köyü, Halep yolunda bir istasyon olmaktan öteye gidemedi.
Reklam
İki dil ve geleneğin günlük etkileşimler çerçevesinde karşı karşıya gelişinin kaçınılmaz sonucu, Halep'teki halk kültürünün önemli boyutlarda “Osmanlılaşması”, bir başka deyişle Türkleşmesiydi. Bu melezleştirmenin tipik örneği Suriye'de Osmanlı döneminde inşa edilen camilerin, Bizans tarzı kubbeleri ve kalem gibi minareleriyle Osmanlı mimari üslubunu yansıtmasıdır; fakat aynı zamanda duvar çinilerinde yerel mimari üsluba ait detaylar ve karakteristik Suriye tarzı siyah-beyaz çizgili görüntüler de korunmuştur.
13 öğeden 11 ile 13 arasındakiler gösteriliyor.