Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Michael Tomasello

Michael Tomaselloİnsan Ahlakının Doğal Tarihi yazarı
Yazar
7.9/10
31 Kişi
163
Okunma
10
Beğeni
1.998
Görüntülenme

Michael Tomasello Gönderileri

Michael Tomasello kitaplarını, Michael Tomasello sözleri ve alıntılarını, Michael Tomasello yazarlarını, Michael Tomasello yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Elbette insanlar ortaklaşmacı melekler değiller; her türlü pis is için de kafa kafaya verirler. Ama bu tür işler genellikle "grubun" içinden olanlara karşı yapılmaz. Gerçekten de yakın zamanda yapılmış olan evrimsel modeller, politikacıların uzun zamandır bildiği bir şeyi ortaya koymaktadır: insanları işbirliği yapmak için motive etmenin ve bir grup olarak düşünmelerini sağlamanın en iyi yolu, bir düşman belirlemek ve onların bizi tehdit ettiği konusunda milleti kışkırtmaktır. Bu yüzden, insanların dikkat çekici ortaklaşmacı kabiliyetleri aslen yerel grup-içi iletişimler için evrimleşmiş gibi görünmektedir. Belki de ironik olarak, ortaklaşmacılıktaki bu grup ruhu bugün dünyadaki savaşın ve sıkıntmnın da temel sebebidir. Çözüm -ki bunu söylemesi yapmasından daha kolay dir- grubu tanmlayan yeni yollar bulmaktadır.
Gerçekten de yakın zamanda yapılmış olan evrimsel modeller, politikacıların uzun zamandır bildigi bir şeyi ortaya koymaktadır: insanları işbirliği yapmak için motive etmenin ve bir grup olarak düşünmelerini sağlamanın en iyi yolu, bir düşman belirlemek ve onların bizi tehdit ettiği konusunda milleti kışkırtmaktır.
Reklam
Sosyalliğin nasıl evrimleştiğine dair standart açıklamaya göre hayvan türleri avcılardan korunmak için sosyalleşirler. En iyi savunma grup halinde yapılan savunmadır.
Kültürler, genellikle, çeşitli sosyal normlar aracılığıyla yardımlaşmacılığı ve ortaklaşmacılığı teşvik etmeye çalışır: İyi bir çocuk ol, yardımsever ol, yalan söyleme, oyuncaklarını paylas Bunların olumlu bir yanı vardır eğer bazı değer verilen sosyal normların hakkını verebilirsek, insanlar bize hayranlık duyarlar. Ama evrimsel açıdan normlarmn asıl işlevi ihlal edenleri cezalandırmak olsa gerek: Dedikodu yaparak itibarını düşürmekten tutun da gruptan dışlamaya ve hatta taşlayarak öldürmeye varana da kadar. Bir noktada, çocuklar, sosyal normlar ve standartlara göre yargılamalar yapan başka insanların hedefinde oldukların anlarlar. Ve bu yargıları etkileme girişiminde bulunurlar. Sosyolog Ervin Goffman'ın "izlenim yönetimi" diye adlandırdığı kavram. İşte bu uyanıkça davranışlardan, hepimizin itibarını geliştirmeye ve savunmaya bir dolu zaman ve enerji harcadığı kamusal benlik doğar.
Temel bir fark
Yakın zamanlı bir çalışmada, üç anne-bebek çiftinin yiyecek paylaşma davranışını sistemli -bir şekilde gözlemlendi. Araştırmacılar, bebeklerin anneden 84 kez yiyecek almaya çalıştığını ve bunun 50'sininreddedildiğini kaydettiler. Annelerin faal olarak yiyecek iletmeleriyse nadiren, sadece on beş kez, görüldü. Dikkate değerdir ki, annelerin faal olarak ilettikleri her bir yiyecek -iletilen yiyeceklerin yüzde yüzü- kendi yediklerinin daha az lezzetli olan kısmıydi, Örneğin, dış deri, dış yapraklar veya kabuk gibi. Bu, yine de diğer yetişkin lere veya akraba olmayanların çocuklarına yapacaklarından daha fazla; dolayısıyla burada annelik içgüdüsünün devrede olduğu kesin. Ama insan anneleri bebeklerini çok daha büyük bir sıklıkla faal olarak gözetim altında tutarlar ve hatta onlara abur cubur rüşvet verirler. Demek ki, yiyecek türünden kaynakları paylaşımı söz konusu olduğunda insan bebekleri, sempanzelerden daha cömertler. Ama yine de bunun sadece niceliksel bir fark olduğunu vurgulamak isterim. Açlıktan ölmek üzere olan insanlar da yiyecek paylaşımı konusunda cömert değiller. Mesele, şempanzelerin her an sanki açlıktan öleceklermiş gibi davranmaları.
Özgürce bilgi paylaşımı çok küçük çocuklarda dahi kendi doğallığında ortaya çıkmakta. Elbette çocuklar bundan kısa bir süre sonra yalan söylemeyi de öğreniyorlar ama bu ancak bir kaç yıl sonra oluyor ve halihazırda var olduğu varsayılan ortaklaşmacılık ve güvene dayanıyor. Eğer insanlar birbirlerinin yardımseverliğine güven duyma eğiliminde olmasalardı, yalan söyleme diye bir şey zaten ortaya çıkamazdı.
Reklam
Her şey hesaba katıldığında ahlaki davranışlar insan türü için şu ya da bu şekilde doğru şeydir bu davranışlar Hem insanın benzersiz evrimsel başarısının vesilesidir hem de her bir bireyin kendi ahlaki kimliğine katkıda bulunur yapılacak tek şey ahlakın insan için doğru şey olduğu gerçeğine saygı duymaktır. . Işbirliği ile rekabet arasında tatmin
Paylaşmak
Tomasello ortak zemine ilişkin görüşlerini savunurken dikkat çekici bir hipotez öne sürmektedir. Buna göre insanların birbirleri ile duyguları ve tavırları paylaşma davranışı aslında bu ortak zemini genişletmek amacıyla ortaya çıkmış olabilir. Yazarın bu önermesi aslında insanların paylaşımda bulunma davranışının evrimsel süreçte nasıl bir işlevi olduğuna dair de çarpıcı bir açıklama niteliğindedir. İnsanlar ne kadar çok paylaşımda bulunursa ortak zemin o kadar genişler ve iletişim sürecinde boşlukları doldurmak da o denli kolay olur.
İnsan İletişiminin Kökenleri
İnsan İletişiminin Kökenleri
134 syf.
·
Puan vermedi
·
18 saatte okudu
Biz insanlar olarak diğer bütün hayvanların sahip olmadığı bir yeteneğe sahibiz: paylaşılan değerler üzerinde ortaklıklar kurma. Bu becerimiz bizi bilişsel düşünme ile birlikte diğer bütün canlılardan ayırır. Kitap bunun nedeni üzerine durmaktan çok bu savı kanıtlamak üzerine yazılmış. 12, 18 ve 24 aylık bebekler üzerine yapılan çeşitli deneyler, şempanzeler ve bonobolar gibi diğer kuyruksuz maymun bebekleri ve yetişkinlerinin ortaklaşma yetenekleri ile karşılaştırılıyor. İnsan bebeklerinin doğuştan gelen empati yapma ve diğer bireylere yardım etme gibi dürtüleri varken diğer kuyruksuz maymun türlerinde asla böyle bir eğilim gözlemkenmiyor. Tomasello bunun nedenini ortak niyetler olarak açıklıyor. İnsanlar, karşısındaki bireyin niyetini anlayabiliyor, kendi niyetiyle karşılaştırabiliyor ve buna göre eylem alıyorlar. Bunu da daha tek kelime konuşamadıkları bebeklik döneminden başlayarak gerçekleştirebiliyorlar. Bu davranışımızın kökenlerinde ise elbette evrimsel avantajlar yatıyor. Bu ortaklıklar insana para, devlet, yönetici gibi meta değerler üzerinden hayal edilemeyecek derecede kompleks yapılar kurup, diğer bütün türlerden üstün bir uyarlanma başarısı getiriyor. Dünyanın her yerinde yaşayabilen başka bir hayvan türü şimdiye kadar gözlemlenmedi.
Neden Ortaklıklar Kurarız ?
Neden Ortaklıklar Kurarız ?
Michael Tomasello
Michael Tomasello
Neden Ortaklıklar Kurarız ?
Neden Ortaklıklar Kurarız ?Michael Tomasello · Alfa Yayıncılık · 201943 okunma
İnsanlar önlerindeki duvarda herhangi bir tablo yerine bir çift göz resmi gördüklerinde işbirliğine daha açık davranmaktadır.
Sayfa 125Kitabı okudu
Reklam
Doğa, insan türünü her bireyin kendi içinde kendi türünün korunması ve üremesi açısından zaruri olan her yetiye sahip olacak biçimde şekillendirseydi, böylesine yalnız bir varlık, sosyal söylem ve sohbet kadar adalet konusunda da yetersiz olurdu. Karşılıklı saygının ve müsamahanın hiçbir amaç gütmediği yerde bunlar hiçbir akıl sahibi insanın davranışını asla yönetemez. David HUME
Gönderen ile alıcının çıkarlarının safi ortaklığı, iletişim için tercih edilir bir durumdur. Ama eğer bu gerekli bir koşul olsaydı, dünyada şu an olduğundan çok daha az iletişim gerçekleşmekte olurdu.
Sayfa 112 - Brian skyrmsKitabı okudu
172 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.