Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Mustafa Said Yazıcıoğlu

Mustafa Said YazıcıoğluMaturidi ve Nesefi’ye Göre İnsan Hürriyeti yazarı
Yazar
9.3/10
3 Kişi
14
Okunma
4
Beğeni
1.321
Görüntülenme

Mustafa Said Yazıcıoğlu Gönderileri

Mustafa Said Yazıcıoğlu kitaplarını, Mustafa Said Yazıcıoğlu sözleri ve alıntılarını, Mustafa Said Yazıcıoğlu yazarlarını, Mustafa Said Yazıcıoğlu yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
“Allah’ın iyiyi ve kötüyü yaratmasında kudretinin kemaline işaret vardır. Zira birini var edip diğerini var edemezse yalnız o şeyi var etmeye mecbur demektir.Böylece Allah'ın yaratma gücü sınırlandırılmış olur ki uluhiyet vasfı ile bağdaşmayan bir durum ortaya çıkar."
200 syf.
10/10 puan verdi
·
Beğendi
·
17 günde okudu
Selamun aleyküm, kelam ilmi diğer İslami ilimlere nazaran daha fazla tefekkür edildiğinden ekstra çaba ister sizden çünkü konular soyut olur genelde ve iş sürekli zihinde başlar ve biter. Bu kitap da daha önce okuduğum
Hasan El-Basri'nin Kader Risalesi ve Şerhi
Hasan El-Basri'nin Kader Risalesi ve Şerhi
ve
Allah'ın Ahlakiliği Sorunu
Allah'ın Ahlakiliği Sorunu
kitaplarından daha akademik ve terimsel ifadelerle dolu olup konuyu özünden halletmeyi amaçlayan bir kitaptı.
Maturidi ve Nesefi’ye Göre İnsan Hürriyeti
Maturidi ve Nesefi’ye Göre İnsan HürriyetiMustafa Said Yazıcıoğlu · Otto Yayınları · 201711 okunma
Reklam
Her şeyin 'mutlak' ı Allah a ait olduğuna göre, insanın mutlak manada hür olması da elbette düşünülemez.
Nesefi ye göre Kesb in iki tarifi
1.Kudretin bulunduğu yerde meydana gelen herhangi bir iş 'kesb', kudretin bulunmadığı yerde meydana gelen iş ise 'halk' tır 2.Herhangi bir aletle meydana gelen iş 'kesb', aletsiz meydana gelen şey ise 'halk' tır.
Kötülüğün bir hikmeti
Allah ın iyi ve kötüyü yaratmasında kudretinin kemaline işaret vardır. Zira birini var edip diğerini var edemezse yalnız o şeyi var etmeye mecbur demektir. Böylece Allah ın yaratma gücü sınırlandırılmış olur ki uluhiyet vasfı ile bağdaşmayan bir durum ortaya çıkar.
Halk ı şer, şer değildir. Kesb i şer, şerdir.
Allah, her şeyin yaratıcısı olduğuna göre ve yaratmasına bir sınır da konulamayacağına göre bütün fiillerin yaratıcısıdır. Fiili fiil olarak yaratmada herhangi bir kötülük ve hikmete uygun düşmeyen bir durum söz konusu değildir. Aslında kötülük, kötü bir fiili hür irade ile seçip beğenmek ve bizzat yapmaktır.Bu durumda kötülük, o fiili yaratmakta değil yapmaktadır. Kötü bir fiil olmasa insanın hürlüğü nerde kalacaktır?
Reklam
İbn Humam gibi olun
İbn Humam Maturidi kelam ekolüne bağlı olmasına rağmen, yeri geldikçe onu da tenkit etmekten kaçmamıştır. Mutaassıp bir mezhepçilik içinde sıkışıp kalmamıştır. Nesefi nin aksine Eşarilere karşı değildir. Eşariyi birçok konuda haklı bulur ve bunu açıkça söyler. Bakıllani den atıflarda bulunur, Cuveyni nin fikirlerini nakleder.
Kudret, kudret yetirilen şeye iki yönden etki etmektedir : 1. Yaratma yönünden 2. İktisab yönünden Allah bu iki yönden yaratma ile ilgili olanını kendisine, kesb yönü ile ilgili olanı ise insana mahsus kılmıştır.
Diğer taraftan insanın her işi Allah ın ilmi dahilindedir,fakat Allah insanı mecbur etmemiştir. İnsanın fiilinin Allah ın ilminde olması onu mecbur bırakmaz. Allah kendi ilminde de mecbur değildir. O halde insanın ihtiyarı ile Allah ın onun fiilini yaratması arasında bir zıtlık yoktur.
Üzmeyin Maturidi yi
Maturidi üzerinde son yıllarda kayda değer araştırmalar yapılmış olsa da, bunlar onu bütün yönleriyle tanımaya kafi değildir. Batı dünyasında Eşari hakkında pek çok araştırma yapıldığı halde, Maturidi her nedense çok ihmal edilmiştir. Esas şaşılacak nokta ise İslami fırkalara dair kaynak kitapların onun hakkındaki suskunluğudur.
Reklam
1k nın olmasını istediğim şekli
Harezm de kelami münakaşalar, tutuculuktan uzak, hür bir ortamda ve ilmi ölçüler içerisinde yapılmış, kendi görüşüne uygun olmayan bir ifade tarzıyla savunanların münakaşaları derhal önlenmiş, bu tür davranışlara izin verilmrmiştir.Fahruddin Razi Orta Asya da bulunan Üngenç te Mutezilenin oynadığı rolden hayrete düşmüş, Buhara da bizzat kelami münakaşalara katılmıştır.
Maturidiliğin ayrı bir kelam olup olmaması üzerine
Bir Maturidi kelamından bahsedilip bahselmeyeceği konusu tartışılmıştır.Daniel Gimaret Hanefi-Maturidi ekolü demeyi tercih eder .Batılı araştırmacıların birçoğu müstakil bir Maturidi kelamından çok onu , Hanefi ekolünün bir uzantısı olarak değerlendirme eğilimindedirler.Buna karşılık Maturidiliği 'büyük bir teolojik mektep 'olarak mütalaa eden araştırmacılar da vardır.Maturidinin her bakımdan Ebu Hanifenin izinden gittiği kanaati de yaygındır. Nesefi Temhid inde 'İmam Ebu Manur Maturidi usül ve füruun bütününde Ebu Hanife ye uyanların en şiddetlisidir' ifadesini kullanır.
Düşüncenin inceliği
Sahabe ve tabiin Müslümanlıkta olmayan şeyleri İslam a katmak ,Müslümanlıkta olan şeyleri dışarıda bırakmak korkusu ile akaid konularında tartışmaktan ve derinleşmekten kaçınmışlardır.
200 syf.
·
Puan vermedi
·
Beğendi
·
7 günde okudu
İNSAN HÜRRİYETİ
Yazar merkeze İmam maturidi ve onunla aynı düşüncede olan alimleri alarak belli başlı itikadı mezheplerin insan hürriyeti noktasındaki görüşlerini mukayeseli olarak aktarıyor. İnsan hürriyetinin mahiyeti ve kapsamı hakkında bu kişi ve grupların akli ve nakli delillerini objektif bir şekilde tartışmış her fikre yer vermiş, şunuda belirtmek gerekirki Temel islam Bilimlerinde özelliklede Kelam alanında belli bir altyapıya sahip olmayan insanların kolay anlayacağı bir kitap değildir. Akademik kaygıyla yazılmış içeriğide buna yöneliktir.
Maturidi ve Nesefi’ye Göre İnsan Hürriyeti
Maturidi ve Nesefi’ye Göre İnsan Hürriyeti
Maturidi ve Nesefi’ye Göre İnsan Hürriyeti
Maturidi ve Nesefi’ye Göre İnsan HürriyetiMustafa Said Yazıcıoğlu · Otto Yayınları · 201711 okunma