8,0/10  (85 Oy) · 
194 okunma  · 
63 beğeni  · 
2.258 gösterim
Saramago'nun ölmeden önce yazdığı son romanı...

José Saramago ölümünden önce yazdığı ve yayımlandığı ülkelerde büyük tartışmalara yol açan son romanında insanlığın kutsal kitaplardaki başlangıcına geri dönüyor. 

Adem ile Havva'nın oğlu, kardeş katili, "sürgün ve gezgin" Kabil'le çıkılan bu yolculuk, Eski Ahit'in loş ve tekinsiz diyarlarında, zaman ve mekân kavramlarını altüst ederek, süreğen bir şimdiki zaman içinde, edebiyatla felsefenin kesiştiği dar alanlarda dolaştırıyor okuru. 

Suç, ceza, adalet, nefret, ihtiras gibi insana özgü kavramlar ile savaşlar, katliamlar, cinayetler, boyun eğmeler ve isyanlar gibi insana özgü eylemler arasında gidip gelirken, İbrahim'den Nuh'a, Adem ile Havva'dan Eyüb'e, Lilith'e kadar bütün kadim şahsiyetler de beklenmedik anlarda ve yerlerde karşımıza çıkıp insanlık panoramasını tamamlıyorlar. 

Gerçeğin ironik, yalın ve dolaysız dilini kullanan Saramago bu son romanıyla bize tüm zamanların sorusunu miras bırakmış oluyor: İnsan türü evrendeki yerini ve varlığını hak etmiş midir? 
(Tanıtım Bülteninden)

Ödüller: 1998 Nobel Edebiyat Ödülü 
  • Baskı Tarihi:
    Ekim 2011
  • Sayfa Sayısı:
    152
  • ISBN:
    9789944756938
  • Orijinal Adı:
    Kaim
  • Çeviri:
    Işık Ergüden
  • Yayınevi:
    Kırmızı Kedi Yayınevi
  • Kitabın Türü:
KeMâL 
24 Kas 2015, Kitabı okudu, 5 günde, 8/10 puan

Merhaba 1K Ailesi.
Öncelikle bu kitabı editör hanım @Fnd_Ergnkn’un tavsiyesi üzerine okuduğumu söyleyeyim.
Kitabın yazım tarzı ile ilgili yorumlarıma geçeyim;
Öncelikle, kitabın inanılmaz güzel bir akıcılığı var. Yormadan keyifle okunacak bir kitap. Aynı zamanda bir masal havasında olmuş bu kitap. Yazar konuyu anlatırken araya girip oldukça komik ve esprili üslubu okuru gülümsetiyor, bazen sorgulatan yorumlarda bulunuyor. Bu kullandığı teknik ise okura alışılmışın dışında bizimle sohbet ediyormuş havası katıyor. Bazen sesli gülebilirsiniz. Bir de zaten Saramago’nun paragraf ve noktalama işaretlerini hiç kullanmıyor sağ olsun. Kendine göre etkileyici ve şaşırtan bir stili var.
Konusuna gelince;
Öncelikle kitabı dini anlamda hassas olan kesim sakıncalı görebilir ama zaten bunu edebi anlamda görmeliyiz. Yoksa çok farklı noktalara gidecek bir kitap. Eğer dini konularda hassas olanlar varsa hiç okumaya yeltenmesin elinden fırlatıp atabilir güzelim kitabı :) . Ben bile bu bazen "Hadi canım ! Bu kadar da olmaz ! " dediğim yerler oldu tabi ama şükür inancım kuvvetli bu yönde. Gelelim içeriğine.
Kabil Efendiyi (Allah'ı) sorguluyor. Bu durum ise oldukça ironik. Çıkar odaklı savaşlar, din ve inanç temeline oturtularak meşrulaştırılıyor. Tek tanrılı dinler tarihinde Kardeş katili olan, Kabil 'in Adem ve Havva’dan itibaren zamanda ileri ve geri giderek, bize yansıyan büyük olayların içinde girip farklı bir bakış açısı sunuyor. Kabil zamanda yolculuk yapıyor. Eyüp'ten, İbrahim Peygamber'e, Sodom ve Gomora'ya gidiyor. Lilith'ten oğlu oluyor ( Burada parantez açmak istedim. Bu bölüm oldukça erotik bir biçimde anlatılmış çok hoşuma gitmedi. ) , Nuh tufanına gidiyor. Bu zaman içinde edebiyatla felsefenin kesiştiği dar alanlarda dolaştırıyor okuru. Kitap dinler tarihini hicivli bir şekilde eleştirmiş. Yaradılış mitlerine, destanlarına farklı bir açıdan bakan bir kitap olmuş. Kitabı okurken lütfen ön yargılarınızı ve inançlarınızı bir kenara koyup ta okuyun. Saramago'nun vermek istediği mesaj bize sorgulamayı öğretmek. Sorgulamayı körü körüne bağlanmamayı inanılmaz güzel göstermiş. Mizahi anlatımları hem güldürdü hem düşündürdü. Eğer kitaptan doğru mesajı alırsanız hiçbir şeyi kayıtsız şartsız kabul edilmeyeceğini anlayabilir ve soru/sorular sormaya başlayabilirsiniz.
Tabuları sorgulayan, size güzel birkaç saat geçirtecek dolu bir kitap okumak isterseniz şiddetle tavsiyemdir. Bazı konularda hak verdim bazısında vermedim. Kişisel görüşüm kitap ne okunmalı ne de okunmamalı derim ama sorgulamayı öğretmek için yazılmış bir şaheser.

Muzaffer Akar 
25 Haz 2015, Kitabı okudu, 10/10 puan

Bu kitabı okumama vesile olan İzmir 1000Kitap ekibine teşekkür ederim. Edebiyatla felsefe el ele verirse böyle muhteşem bir yapıt çıkıyor ortaya. İnsan dünyayı ve yaşamayı hakediyor mu? Tanrı, tanrılığı hakediyor mu?, Dinler tarihindeki kadim mitler nasıl oluştu, kimler tarafından hangi dersler verilmek isteniyor? Tuhaf bir ironiyle ve cesaretle yazılmış kitap, bir çok dini konuyu sorguluyor ve sorgulatıyor. Anlatım ve kurgu çok başarılı, kesinlikle çok keyif alarak okudum.

Mithril / Kenan 
30 May 09:03, Kitabı okudu, 2 günde, Beğendi, 10/10 puan

Hayatımda okuduğum en cesurca kaleme alınmış eserlerden biri diyebilirim. O kadar cesur ki, inceleme yazabilmek için cesaretimi toplamam 2 haftamı aldı...
Öncelikle şunu belirteyim ki, din konusunda hassas bir kişiyseniz ve bir kitabı sadece edebi olarak ele alabileceğinize inanıyorsanız okuyabilirsiniz ama din konusunda hassas olup da bir de üstüne içerik konusunda da hassas davranacaksanız okumamanızı tavsiye ederim. Ancak saydığım gruplar dışında görmüşseniz kendinizi, kesinlikle okumalısınız.
(Bundan sonrası spoiler içerebilir)
Kitap, Adem ile Havva'nın yaratılışından başlar, cennetten kovulmalarına değinir ve Habil ile Kabil'in arasında geçen kardeş katli olayıyla tepe noktasına varır. Tanrı tarafından lanetlenen Kabil, zaman ve mekan tanımadan sürekli seyahat edecektir, bir yerde uzun süre kalamayacaktır. Böylece Kabil, Nuh tufanı, Sodom ve Gomora olayı, Musa'nın göçü, İbrahim'in oğlunu kurban etme girişimi gibi dini mitolojik olayları gezmeye başlar. Ve bu olaylarda Kabil'İn ciddi bir şekilde Tanrı'yı eleştirmesine şahit oluruz.

Nurhan Işkın 
01 Tem 2015, Kitabı okudu, Puan vermedi

Kitap, Nobel ödüllü olduğu için beklentimi çok yüksek tuttum herhalde ki beğenmedim.Kadını çok aşağılamış yazar,Tanrı 'yı sorgularken tüm insanlık suçunu ona yüklemiş,hatta çok basite alarak kaleme almış.Bir şeyi sorgularken bunu iyi araştırmak lazım diye düşünenlerdenim.Bu kitap hiç bir kutsal kitaba dayanmıyor,fantastik bir eser desem ona da uymuyor .Açıkçası hayal kırıklığı yaşadım...

mustafa tamer akder 
22 Haz 2015, Kitabı okudu, 8/10 puan

Çok ilginç bir kitaptı. Tanrıya karşı sert sorgulamaları olan , dinlerdeki mantık hatalarını inceden alaya alan beyni düşünmeye yönelten farklı bir kitap. Beni rahatsız eden kadınları bakış açısı oldu. Ademin elmayı yemesine sebep olduğunu kısımdan sonra kadınların ruhlarını şeytanlığa daha yatkın olduğunu ima etmiş gibi geldi. Kurgu kısmına gelecek olursak boşlukları olan ve dinlerdeki mantık hatalarına gönderme yaparken arada kendi mantık hataları yapması biraz ironi olmuş. :D Dil olarak yalın ama noktalama işaretlerini takmaması nedeniyle biraz eziyet geçeceğiniz kitaplardan(Körlüğü okuduysanız , bu kitapta körlük kadar eziyet çekmeyeceğinizi düşünüyorum. ) Din konusunda katı olan insanların bu kitabı okumalarını önermiyorum. Boşu boşuna kendinizi eziyet etmeyin.

Zeynep Öztürk 
06 May 08:56, Kitabı okudu, 4 günde, Beğendi, 7/10 puan

Kitap Kabilden başlayıp Nuh peygamberin gemisiyle bitiyor.İlk başlarda sıkıcı gibi gelmisti ama sonradan cok akiciydi.Yazar dinin olusumunu Ve peygamberleri ve o donemi roman seklinde ele almış.

seher 
10 Haz 2015, Kitabı okudu, 8/10 puan

Jose Saramago kitabında Havva ile Adem’in oğlu Kabil'in kardeşi Habil’i öldürmesi ve Tanrı tarafından lanetlenerek yolculuğa çıkması ile başlayan dinler tarihini konu almaktadır. Bir edebi eser olarak dili ağır olmasına rağmen akıcı bir anlatım söz konusudur.Kitapta dikkat çekici unsur Tanrı kavramı ve Tanrının doğasına ilişkin sorgulamaları açısından yazarın cesurca bir anlatım yapmasıdır.Kitabı okurken aklıma en çok gelen soru dünyada her gün milyonlarca masum çoçuk ölürken ' İnsan türü evrendeki yerini ve varlığını hak etmiş midir' sorusu oldu.

kays el ecer 
23 May 14:18, Kitabı okudu, Beğendi, 10/10 puan

sorgulamasını bilmeden gerçeği öğrenmesini de zor bilirsiniz.
kulağınızı kapatarak okumanızı tavsiye ettiğim bir kitap
daha önce böyle cesur kelime yığınları okuduğumu anımsamıyorum

Fatoş Çetiner 
18 Kas 2015, Kitabı okudu, 6/10 puan

Kitabı okudum. Okurken düşündüm, bitirdikten sonra düşündüm. Araştırdım. Kitabı okuyanlardan çeşitli yorumlar okudum. Ve sonuç olarak kitabı tam olarak anlamlandıramadığıma karar verdim.
Kitaba ilk başladığımda Saramago'nun kendine özgü dilinin hoşuma gittiğini, mizahıyla beni eğlendirdiğini bile söyleyebilirim. Ancak kitap ilerledikçe, kitaptan beklediğimi alamadım. Ya da sadece Saramago'nun düşünceleri ile benim düşüncelerimin uyuşmaması benim öyle düşünmeme neden oldu.
Beklediğim soruların yanıtlarını ben bulamadım. Hak verdiğim yer de oldu, hak vermediğimde. Çok anlamlı bulduğum yerlerde oldu, ne saçmalıyor bu dediğim yerlerde. Anlayacağınız üzere bu kitap beni oldukça karıştırdı. Kitabı bitirmeme son iki bölüm kala belki de bir kez daha okumalıyım dedim. Ancak kesinlikle bu kitabı bir daha okumak istemiyorum. Tavsiye eder miyim? Sanırım etmem.

Küçük bir alıntı; "Nedensiz sonuç olmadığı ve sonuçsuz da neden olmadığı söylenir; öyle gözüküyor ki, bir şeyle bir başkası arasındaki ilişkiler her an yalnızca aşikar olmakla kalmayacak ama -olaylar önce gelsin ister sonra- her açıdan anlaşılır da olacaktır.

~ ~ Spoiler Olabilir de, Olmayabilir de ~~

İlk başlardaki yazarın kendi görüşü ile yaptığı sorgular hoşuma gidiyor daha doğrusu bayağı bir şekilde mantıklı geliyordu; ama fazla değil 25. sayfadan sonra Habil ile Kabil arasında artık kurguya gidip, Efendi, Tanrı ya da ALLAH'a sanki haklı bir şekildeymişcesine sorgular göndermesi biraz bana kumda kulaç atmaya benzedi diyebilirim. Yazarın düşüncesi bir kurgu yazmak, bir roman yazıp okurlara edebi ziyafet vermek olmadığı için, aksine okuruna kendi düşüncelerini ironik bir şekilde vermek olduğu için maalesef kitabı bir roman, bir edebi eser olarak yorumlayamıyorum, okurken de bu şekilde bir kitap olduğunu düşünerek okuyamadım. Bir roman, bir kurgu ise neden isanların inançlarına bu şekilde dil uzatıyor diye sormak lazım. Bunları düşündükten sonra demek bir roman, bir kurgu olmadığını anlayıp, o zaman bu kitabı bir roman, bir kurgu olarak yorumlamamak da çok doğru bir düşünce diye düşünüyorum. Yaradan hep akıllı iken, neden bu kitap içinde çok da akıllı olmayan bir profil tarafından lanse ettirilmiş anlayamadım, ilk başlardaki Efendi'ye sorulan sorular zorlayıcı, mantıklı iken sonra neden kurguya gidilip soruların kalitesi düşmüş ayrı bir merak konusu.

Kitabı yarım bırakmamın sebebi ne içindeki kurgu ne de yazarın kendi görüşüdür. Yarım bırakmamın tek sebebi: iki veya daha fazla kişinin kendi aralarındaki kurduğu diyalogların aynı cümle içinde verilmesi ve iki kişinin konuşmalarını aynı cümle içinde virgül ile ayırarak tamamen anlam karmaşası yapması, bir gerçeği bir kurgu ile sorgulamasının yanında kendini daha da anlamsız yapıp okumamı zorlaştırdı için.

Örnek: Ne dedi, Oradan, dedi, hanımım, Ülkesinden neden ayrıldığını söylemedi mi, Hayır, hanımım, Adı ne, Habil, hanımım, bana adının habil olduğunu söyledi, İyi bir işçi mi, Evet, hanımım, az konuşan ama görevlerini uygun şekilde yerine getirenlerden, Ya alnındaki işaret, o ne, Ben de bunu sordum ona, doğuştan dedi bana, Demek ki batıdan gelen bu habil hakkında hiçbir şey bilmiyoruz, Yalnız o değil, hanımım, buralı olanlar ve az çok tanıdıklarımız dışında, geri kalanların hikâyeleri anlatılmayı bekliyor, gezgin serserilerden, kaçaklardan oluşuyorlar, genellikle insanlar az konuşuyor, belki kendi aralarında birbirlerine sırlarını anlatıyorlardır, ama kesin değil, Ya işaretli adam, nasıl davranıyor, Bence kimsenin fark etmeyeceği şekilde davranıyor, Ben onu fark ettim, diye mırıldandı lilith kendi kendine. Birkaç gün sonra, sarayın bir elçisi yoğurma alanına geldi ve kabil'e bir mesleği olup olmadığını sordu.

3 /

Kitaptan 47 Alıntı

Muzaffer Akar 
24 Haz 2015, Kitabı okudu, İnceledi, 10/10 puan

Belirsizliğin yolu başlangıçta dardır, ama onu genişletmeye hazır biri elbette olacaktır; bir halk özdeyişini tekrarlarsak, belirsizlik yemek yemek ya da kaşınmak gibidir, önemli olan başlamaktır.

Kabil, José Saramago (Sayfa 86)Kabil, José Saramago (Sayfa 86)
Ayçagül Akar 
25 Nis 00:23, Kitabı okudu, Beğendi, 10/10 puan

İmkansız olanı yapamasam da, elimden geleni yapacağım.

Kabil, José Saramago (Sayfa 102)Kabil, José Saramago (Sayfa 102)
Muzaffer Akar 
23 Haz 2015, Kitabı okudu, İnceledi, 10/10 puan

Gözün gördüğü en ufak bir yol izi yok, buradan herhangi bir yere de hiçbir yere de gidilebilir; tıpkı yenilenebilen ya da kendini göstermek için en iyi fırsatı kollamaya karar vermiş yazgılar gibi.

Kabil, José Saramago (Sayfa 105)Kabil, José Saramago (Sayfa 105)

Kadınları tanımadığın anlaşılıyor, her şeyi yapabilir onlar, iyiyi de kötüyü de, canları isterse taca tahta tenezzül etmeyip âşıklarının giysisini nehirde yıkamaya da giderler, herkesi ve her şeyi ittirip tahta oturmaya da, ellerinden her şey gelir.

Kabil, José Saramago (Sayfa 46)Kabil, José Saramago (Sayfa 46)

Hayatta neden ve niçin olduğunu bilmeden çocuk yapmaktan başka hedef olmaması çok kötü.

Kabil, José Saramago (Sayfa 34)Kabil, José Saramago (Sayfa 34)
Ayçagül Akar 
25 Nis 00:38, Kitabı okudu, Beğendi, 10/10 puan

Sodom' da ve yakılan diğer şehirlerde masumlar olduğunu düşünüyorum, Eğer olsaydı, onların hayatlarını bağışlayacağına dair bana verdiği sözü tutardı efendi, Çocuklar, dedi kabil, oradaki çocuklar masumdu, Tanrım, diye mırıldandı ibrahim, sesi bir inilti gibiydi, Evet, o belki senin tanrın ama o çocukların değil.

Kabil, José Saramago (Sayfa 84)Kabil, José Saramago (Sayfa 84)
Muzaffer Akar 
23 Haz 2015, Kitabı okudu, İnceledi, 10/10 puan

İyilik ve kötülük bilgisi ağacın meyvesini yeme iğrenç suçunu işledikleri gerekçesiyle bahtsız çifti cennet bahçesinden kovmak için. O zamana dek bilinmeyen ilk günahın ilk kez tanımlanmasının kökeninde bulunan bu olay asla yeterince açıklanamadı. Öncelikle, bilgilenmenin -özellikle de iyilik ve kötülük gibi nazik konularda- cahil kalmaya her zaman tercih edilir olduğunu anlamakta en yontulmamış zeka bile hiç güçlük çekmez; henüz icat edilmemiş bir cehennemde ezeli mahkumiyet riskini, farkına varmadan, herkes göze alabilir.İkinci olarak, efendi’nin öngörüsüzlüğü apacık ortadadır; çünkü bu meyvenin yenmesini gerçekten istememiş olsaydı çare basitti: Ağacı hiç dikmemesi, başka yere yerleştirmesi veyahut dikenli tellerden bir çitle etrafını çevirmesi yeterli olurdu.

Kabil, José Saramago (Sayfa 15)Kabil, José Saramago (Sayfa 15)
5 /

Kitapla ilgili 2 Haber