Acı bir durumdur bu; Türkiye'ye özgü acı bir durumdur. Aydınlık düşmanları hala
güçlü. Dostları ise çok dağınık. Bu da ruh
ları öldürüyor. İnsanların cesareti kırık. Örneğin benim başıma
bu olumsuzluklar geldi; üç kişi yazı yazıp savunmadı . 'Durun
kardeşim, siz ne yapıyorsunuz?' diye, o kokuşmuş bürokrasinin
üstüne gitmedi, yukardaki ilgilileri ve kamuoyunu uyarmadı . Ben
de yaradılıştan içime kapalı, kendini savunmayı övünme sayan,
övünmeyi sevmeyen, bilmeyen biriyim; sık sık söylediğim gibi,
elimden ağlamaktan başka iş gelmez; bir şey yapamadım.
Herkesin iyiliği sözde .. " diye anlatmıştı anneannem o günleri. İnsanın özünün kötü olduğuna inanıyordu. İnsan, iyi insan olmak için çok çabalamak zorundaydı ama kötülük için çabalamaya gerek yoktu. Bunu hayat ona göstere göstere öğretmişti. "Bir insan iyi mi kötü mü öğ renmek istiyorsan bekle . . elbet içinin karasını göstereceği bir şey olur," derdi, "melek sandıklarının şeytan kesilmesi karşılarına bir küçücük fırsat çıkmasına bakar."