Kerim Birkan Demirel

Örf Emperyalizmi
Örf emperyalizmi kişinin kendi örfünü ve ahlak algısını mutlak kabul edip diğer çağlara dayatma girişimidir. Bir grup orta çağda erken evliliğin kabul ediliyor oluşundan hareketle günümüzde de erken evlilik olabilir derken, diğer grup ise günümüz koşullarında oluşan etik sezgiler ile geçmişi yargılıyor. Oysa bu iki tutum da kanaatimce yanlıştır. Etik ilkeler havada asılı duran, dünyadan ve olaydan bağımsız soyut şeyler değildir. Etik ilkeler ancak koşullar ile etkileştikleri zaman sonuçlar üstünden doğru ya da yanlış diye yargı verirler. Bazen koşullar o kadar radikal değişir ki etik bir eylem, etik olmayan bir eyleme rahatlıkla dönüşebilir. Dolayısı ile kanaatimce bugünkü ahlaki sezgilerden hareketle orta çağda erken evlilikleri eleştirmemiz yanlıştır. Hz. Ayşe’nin evliliğini eleştirmek de bunun sonucunda yanlıştır. Aynı şekilde geçmiş uygulamalardan hareketle bugün erken evliliklere izin verilmesi gerektiğini savunmak da yanlıştır.
Enis Doko
Enis Doko
Reklam
Evet kâinatta hiçbir zîşuur, kâinatın bütün eczası kadar şahitleri bulunan Hâlık-ı Zülcelal'i inkâr edemez. Etse bütün kâinat onu tekzip edeceği için susar, lâkayt kalır. Fakat ona iman etmek, Kur'an-ı Azîmüşşan'ın ders verdiği gibi o Hâlık'ı sıfatları ile isimleri ile umum kâinatın şehadetine istinaden kalben tasdik etmek ve elçileriyle gönderdiği emirleri tanımak ve günah ve emre muhalefet ettiği vakit, kalben tövbe ve nedamet etmek iledir. Yoksa büyük günahları serbest işleyip istiğfar etmemek ve aldırmamak, o imandan hissesi olmadığına delildir. Her ne ise… Bediüzzaman
Bediüzzaman Said Nursî
Bediüzzaman Said Nursî
Emirdağ Lâhikası 1
Kerim Birkan Demirel

Kerim Birkan Demirel

@BirkanDemirel
·
4g
Şimdi, Tanrı'ya iman etmek, Tanrı'nın var olduğuna yada Tanrı diye bir şeyin var olduğuna inanmakla aynı şey değildir. Tanrı'nın var olduğuna inanmak, basitçe belirli türden bir önermeyi kabul etmektir; ezelden beri var olan, her şeye gücü yeten, her şeyi bilen, kusursuz adil olan, dünyayı yaratan ve yarattıklarını seven, kişisel bir varlığın olduğunu doğrulayan bir önerme. Ancak Tanrı 'ya iman etmek, bütünüyle farklı bir konudur. Nitekim Havarilerin iman Duası şöyle başlar: "Göğün ve yerin Yaratıcısı, Her Şeye Gücü Yeten Baba Tanrı'ya inanıyorum ... " Bu sözleri tekrarlayan ve söylediklerini kast eden kişi, yalnızca belirli türden bir önermeyi doğru olarak kabul ettiğini açıklamaz, burada bundan çok daha fazlası söz konusudur. Tanrı 'ya iman etmek, O'na güvenmek, O'nu kabul etmek, hayatı­nı O'na adamak demektir. [Çünkü] inançlı bir kişiye tüm dünya farklı görünür...
Zira din ile felsefe arasındaki dostluk ve sütkardeşlik ilişkisi, bir yandan sözde filozofların dinî naslara yönelik yanlış te'villeriyle zedelenir- ken, diğer yandan dinin cahil dostları konumundaki kelâm- cıların kendilerini dinî nasları te'vilde yegâne yetkili gören tavrından etkilenmektedir. Halbuki "din ile felsefe tabiatları itibariyle iki dost, cevherleri itibariyle iki sevgilidir".

Okur Takip Önerileri

Tümünü Gör
“Fakat ben size derim ki, bir kadına şehvetle bakan her insan, zaten içinden onunla zina etmiş demektir.” (Matta V; 28)
Senin bana nasip olman, şahsi hayatımın değer biçilmez talihidir.
Nazım Hikmet Ran
Nazım Hikmet Ran
AYŞE KURT
AYŞE KURT
Reklam
Reklam
523 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.