Herkesin yazdığı üzere Nazi döneminin anlatıldığı incelemeleri ilk okuduğumda pişmanlık hissettim kitabı aldığıma dair.Çünkü gerek filmlerde gerekse edebiyat yapıtlarında devamlı devamlı olarak ikinci dünya savaşı zulmü teması ruhumu bunaltmaya başlamıştı. Ama kitap ikimci dünya savaşının kapıda olduğu Almanya da geçiyor. Her ne kadar Nazi dönemi faşizmine yer yer değinişmiş olsa da ana tema gölgelenmemiş ve bu çok başarılı şekilde işlenmiş
Oldum olası karakterlerin çocuk olduğu kitapları severim. Bu kitapta çocukların dünyasına yetişkin bir karekter gözü ile bakmaksa farklı bir bakış açısıydı. Belirli dikte ve öğretilerle yetişen çocukların bu aksiyona veremeleri muhtemel çeşitli reaksiyonları gözlemlediğim nefis bir kitaptı.Bir çocuk radyoda her duyduğunu kendine mal edebilirken bir başka çocuk ise çalıların arasında bu duruma lanet edebiliyordu. Çocuklar psikolojik olarak net bir tahlilde sunulmasa bile (kitabın inceliğini de göz önüne alarak) yeterli olduğunu söyleyebilirim.
Kitabın ana karakteri olan öğretmenin gözünden çocukların yaşadığı dönemsel evrime dair hissedilen iç sıkıntısı ve bununla baş edememe hissi sadece bu da değil toplumda cahillerin seslerini son raddede duyurabilip yetkin insanların çaresizce sadece buna seyirci kalması ise ülkemizden bir kesit sundu adeta
Kitaba dair yapabileceğim tek eleştiri yazarın otobiyografik olarak tanrıtanımazlıktan Teist bir inanca geçerken yaşadığı ruh durumunu ana karakter olan öğretmen üzerinden bize hissettirmeye çalışırken durumu oldu bittiye getirip olayı hızlıca çözümleyecek klişelere yer vermesi oldu
Onun dışında 4/4 lük bir kitap. Herkese tavsiye ederim