"Evvelki boş,gayesiz,maksatsız günler eskisinden çok daha ızdırap verici bir halde ,yeniden başlamıştı.Ama arada bir fark vardı:hayatın bundan ibaret olduğunu zannettiren bilgisizliğimin yerini şimdi,dünyada başka türlü de yaşanabileceğini bir kere öğrenmiş olmanın azabı tutuyordu"
"Hayy bin Yakzân'ın böyle duşunmesinin sebebi, tüm insanları üstün bir fıtrata sahip, ince düşünceli ve yüce ruhlu zannetmesiydi. Onların dirayetsiz, eksik akıllı,fena fikirli,kıt azimli olduklarını, kimileyin hayvanlardan bile aşağı duruma düştüklerini bilmiyordu "