İnsanın başına bu memlekette her şey gelir, bunların en önünde akıl almaz alçaklık, en sefil kişisel çıkar, en korkunç aptallık vardır. Sonunda, en yüksek makama çıkmışlar için bunun özrü: ‘Haberimiz yoktu’...
Dönüşüm romanı kanımca kapitalizmin getirdiği dönüşümü anlatır. Birey gerek toplumda gerekse aile içinde varlığıyla değer kazanır. Varlığını yitirdiği zaman o bir hiçtir. Romanda Gregor çalışıp eve ekmek getirdiği için kıymetlidir. Ama böceğe dönüşüp çalışmadığı zaman aile üzerinde değerini yitirir. Nitekim dönüştüğü ve öldüğü zaman ailenin pek de umurunda değildir.