Rüyalarım gerçek olsun diye dua etmeyiniz zira her rüya hayırlı değildir ve gerçekleşmeyi hak etmiyordur. Bazen oh be rüyaymış diye uyanabiliyor insan.
İnsanın, ödün vermeden savunması gereken bir gerçek var : kendi anlamı. İnsan, kendi anlamını da ancak "manevi içeriğini" zenginleştirdikçe kavrayabiliyor: çünkü çok büyük bir gizdir iç dünyası İnsanın.
...İsteyip istemediğimi doğru dürüst bilmediğim, fakat neticesi aleyhime çıkarsa istemediğimi iddia ettiğim bu nevi söz ve fiillerimin daimî bir mesulünü bulmuştum : Buna içimdeki şeytan diyordum, müdafaasını üzerime almaktan korktuğum bütün hareketlerimi ona yüklüyor ve kendi suratıma tüküreceğim yerde, haksızlığa, tesadüfün cilvesine bir mazlum gibi nefsimi şefkat ve ihtimama layık görüyordum. Halbuki ne şeytanı azizim, ne şeytanı ? Bu bizim gururumuzun, salaklığımızın uydurması... İçimizdeki şeytan pek de kurnazca olmayan bir kaçamak yolu... İçimizde şeytan yok. İçimizde acz var. Tembellik var. İradesizlik, bilgisizlik ve bunların hepsinden daha korkunç bir şey ; hakikatleri görmekten kaçmak itiyadı var. Hiçbir şey üzerinde düşünmeye, hatta bir parçacık durmaya alışmayan gevşek beyinlerimizle kullanmaya lüzum görmeyerek nihayet zamanla kaybettiğimiz biçare irademizle hayatta dümensiz bir sandal gibi dört tarafa savruluyor ve devrildiğimiz zaman kabahati meçhul kuvvetlerde, insan iradesinin üstündeki tesirlerde arıyoruz.
Tam da böyle insanların karmaşık duygular içerisinde olduğu bir zaman da karmaşanın, duygular düğümünün içinde yapılan tahliller insanı daldırıp daldırıp götürüyor. Belki okumasaydım ne fark edecekti diyebilirdim ama iyi ki okumuşum ki çok şey fark ettim diyorum. Bazen durmak ve orada olmak o hissi tatmak evet evet sana ait olmayan bir karakter adına o hissi yaşamak ben olsaydım.. diye düşünmek ve kendinizin yaşadığı karmaşık zamanları hatırlamak evet belki her şey biter geçer fakat bir yerlerde mutlaka saklı bir sandık bırakır umarım ruh bedenden çıkana kadar bizim sandıklarımız ortaya çıkmaz. Çünkü bulunan sandık açılmaya görsün bir daha eskisi gibi mümkün değil yaşayamıyorsunuz belki de yaşamıyorsunuz...
" Tesadüf seni önüme çıkarmasaydı, gene aynı şekilde, fakat her şeyden habersiz, yaşayıp gidecektim. Sen bana, dünyada başka türlü bir hayatın mevcut olduğunu, benim bir de ruhum olduğunu öğrettin."