Anlıyor musun? Muazzam bir şeydir insan! Tüm baş-langıçlar ve sonlar ondadır... Her şey insandadır; her şey insan içindir! Gerçek olan yalnızca insandır; geri kalan her şey onun ellerinde ya da beyninde oluşur! İn-san! Öyle görkemli, öyle mağrur bir tınlaması var ki bu sözcüğün! İn-san! Saygı duymalı insana! Acımamalı... küçültmemeli insanı acıma duygusuyla... Saygı duymalı! İnsana içelim Baron!
LUKA
Adam inanmadı. Sürekli, "Olması gerek, iyi bak! Adil ülke içlerinde değilse senin kitapların, haritaların beş para etmez!" deyip duruyordu. Bizim okumuş da gücen-di: "Benimkiler en doğru haritalardır; dünyada adil ülke diye bir yer yok," dedi. Adam bunu duyunca iyice öfkelendi. "Nasıl olur? Onca yıl varlığına inanarak, sabırla yaşadım! Ama haritalarda yok; soygunculuk bu!" Sonra da adamcağıza, "Seni hergele, seni namussuz! Okumuş falan değilsin sen!" diye bağırıp kulağına bir yumruk yapıştırdı! Bir daha, bir daha!
(Susar.)
Sonra da evine gidip kendini astı!
NATAŞA
Aldanmayı kaldıramamış...
ANNA
Tok olduğumu hiç hatırlamıyorum... Her lokmamı korka korka yedim... Yaşamın korkuyla geçti. Başkasından çok yiyeceğim diye korktum hep. Ömrümce dilime elime elbiselerle dolaştım... Bütün talihsiz ömrümce... Neden?