Büyüyünce anladım, asıl mesele tam şu dünya telaşının ortasındayken, Allah'a yönelebilmekmiş. Özellikle, acının, kötülüğün, fitnenin olduğu yerde temiz kalabilmekmiş asıl mesele. Yunus misâli, dağlarda gezinip, fikrim de zikrim de sırf Allah olsun isterdim. Lâkin dünyevî sorumluluklar bırakmadı, bırakmıyor peşimizi.
_
Ibnü'l Cevzî tam da bu hakikatı anlatıyor bize, günlüğünde yazdığı yazılarla. Mesela, insanın bedeninin bir binek olduğuna, ve Allah'a hakkıyla kulluk edebilmek için bu bineğe ihtiyacı olduğunu belirtiyor defaatle. Yani, elbette nefsini dizginlemek için, kaçınacak insanoğlu fazla yemekten, fazla uykudan. Lakin bedenini ömrü boyunca aç bırakıp, uyumayıp, yorgun düşüp ölmekte de değildir çözüm. Kaldı ki, Allah bize bu şekilde bir emir vermemiştir. Aşırılıktan Allah'a sığınırım. Allah, dünya hayatımızı, ahiretimizin helâkına değil, kurtuluşuna sebep eylesin. Amin.