kim ne derse desin, mutlu insanın en mutlu anı, uykuya daldığı andır ve mutsuz bir insanın en mutsuz anı, uykudan uyandığı andır. insan hayatı, bir tür hata olmalı.
Uyanmış bir insanın tekrar tekrar okuması gereken paha biçilemez değerde olan bir kitaptır. Yaşamın tüm noktalarına dokunan, aydınlanma yaşamış bireylerin savaş verdiği iç dünyasında kendini bulmasına yol gösteren bir kaynak.
Yaşam bilinçli canlı formlarıyla değerlenir. Var oluşsal sorgulamalardan sonra bulanık bataklığa girmiş zihinlerin ne minvalde iyileşme gösterebileceğini, görebilen okurlarına gösteriyor Albert.
Kaygı ve endişe, üstü toprakla örtülü bedeninizin ayağa kalkışıdır. Yaşam topraktan oluşmuş bedende değil, yaşam düşünen kaygı duyan ruhun kendisidir.
Intiharın amaçsız kalmış bireyler için deli zırvası olduğunu inceden inceye ulaştırıyor okurlarına. Intihar, ayağa kalkmış o bedeni tekrar toprak altına itmektir, iç dünyada yaşanan devinimi kapatmaktır.
Sisifos SöyleniAlbert Camus · Can Yayınları · 20158,4bin okunma
Hapishane Avlusu (1890).
Van Gogh’un en müstesna tablolarından birinin adı. Moskova’da Puşkin Güzel Sanatlar Müzesi’nde karşımdaydı.
Hayret içinde seyrettim. Hüzünle. Acıyla. Huşuyla. Önünden ayrılamadım.
Şaşmış, şaşakalmıştım.
Van Gogh'un hapishane deneyimi yoktur. Fakat bir duygu bu kadar mı yaşanmışcasına anlatılır, bu kadar mı içten, bu kadar mı sahici?
Esaret. Özgürlük duygusunun yitimi. Dört duvarla yollan kesilen adamların içine düştüğü o fasid daire. Bir türlü içinde çıkılamayan o lanet olası kısır döngü. İnsanı kuşatan çember. Nefesini daraltan pranga.
Hapishane avlusu. Duvarlarla yolu biçilen, süngerlerle beyni içilen otuz yedi adam.
VE o kasvetli dünyanın içinden göğe yükselen iki beyaz kelebek.
Bu tabloyu yaptıktan bir süre sonra Van Gogh tabancasını göğsüne sıkacaktır.
Tam da otuz yedi yaşında.
"Ben sevinçli adamım. Bu dünya böyle olmasa, böyle kara, karanlık olmasa, ben sevinçten taşar coşardım. Yaradılışım karanlıktan çok aydınlığa, acıdan çok sevince... Ne çare, ne çare ki sevinmek gelmiyor elimden..."
Freud, bütün yaratıcılık faaliyetlerinin altında yatan temel mekanizmanın yüceltme [sublimation] olduğundan bahseder. Yüceltme, cinsel dürtünün cinselliğinden arındırılıp toplumsal yönden daha ‘kabul edilebilir’ başka nesnelerle ikame edilmesi olarak ifade edilebilir. Yaratım edimi ve sanatsal yaratıcılık, bu bakımdan bastırılan cinsel enerjinin ya da libidonun eser veya yapıtlara dönüştürülme yeteneğidir. Freud için, sanat yapıtlarının çözümlenmesinden ziyade sanatçıların ve yaratıcı edimin kaynaklarını keşfetmek daha önemlidir. Sanatçı, ‘gerçek’ dünyada tatmin edemediği bir dürtüyü ve libidosunu hayal dünyasının yaratılmasına aktarır. Freud sanatçı ile nevropat arasında benzerlik kurmakla birlikte, sanatçının da tıpkı nevropat gibi doyurulmayan gerçeklikten hayal gücünün dünyasına geri çekildiğini belirtir.
Kızgın yağda kavrulan soğanın kokusu bana huzur verir. Pek çok insan bu kokuyu sevmez. Oysa bu koku; bir evin yuva olduğuna işaretmiş. Ocak yanıyor, yemek pişiyor demekmiş. Başımı annemin göğsüne dayadığım zaman içime çektiğim onun üzerine sinmiş olan bu kokuydu. Meğer hayat dolarmış ciğerlerime. Bunu evinden, annesinden, çocukluğundan uzak kalınca anlarmış insan. Meğer daldaki kuşun peşinden koşarken elindeki kuşu boğarmış insan.