Hadiste "Ben ahlakı icat etmek, inşa etmek için gönderildim." denilmeyip bilakis "Ben mekârim-i ahlakı tamamlamak için gönderildim." denilmesidir. Bu, şu demektir: Benden önce de ahlak vardı. Âlemde başlayan peygamberlik binasının ortaya koyduğu bir ahlak var. Ve ben insanlığın birikimi olan ahlakı tamamlamak için geldim.
Bu kitap yorumunu Instagram'daki "alintilarlayasiyorum" profilimde de okuyabilirsiniz: instagram.com/p/CmrY1heNFMI
Bütün incelemeler eşittir ama bazı incelemeler öbürlerinden daha eşittir.
Bu incelemenin altına yazılan her yoruma karşılık olarak her yaşa uygun harika kitaplar önerdim. Yeni kitaplar keşfetmek için yorumlar kısmına bakabilirsiniz.
Bu yıl içinde başlattığım 1000kitap Nostalji Kuşağı'na devam ediyorum ve yıllar önce okuduğum kitapları şu an bulunduğum yaşın düşünceleriyle yorumlamak için tekrar okuyorum. Bazı kitaplar farklı yaşlarda tekrar okunmak için yazılır bence. İşte Hayvan Çiftliği de tam olarak bu kitaplardan biri...
Okuduğum kitapları ya kendi hayatımla ya da yaşadığım çevre ile olan benzerlikleriyle birlikte değerlendirmeyi çok severim. Eminim ki sizler de okuduklarınız için bunu yapıyorsunuzdur. Orwell'ın bu kitabını her okumamda bana tanıdık gelen şeylerin sayısı gittikçe artıyor. Sizce de bu kitaptaki karakterler çok tanıdık değil mi?
Mesela kitaptaki ana karakter Napoleon'un sözlerinden bir tanesine bakalım:
“Bir tarafta açlık ve yoksulluk, bir tarafta şatafat varsa burada bir sorun var demektir.”
Sizce de Hayvan Çiftliği'nin bir tarafında açlık ve sefalet, diğer tarafında da şatafat yok mu? Bu çiftliği yönetenler son model at arabalarıyla makam makam gezerken çiftliklerinde yaşayan halkı hiç düşünüyorlar mı? Bazen siz de daha çok rakam dinleyip daha az yemek yediğinizi düşünmüyor musunuz? O zaman siz de bizzat Hayvan Çiftliği'nde yaşıyor olabilirsiniz.
Snowball önce bizim dostumuz, sonra da düşmanımız olsun. Dün dediğimiz hiçbir şey bugün dediklerimizle tutmasın. Üstüne üstlük herkes de balık hafızalı olsun. Daha dün söylenenleri hiç kimse hatırlayamasın. Tam da seçimler sırasında Hayvan Çiftliği'ni köpekler basıversin
Hayran kalınacak çok şey varsa da
en hayran kalınacak varlık insandır.
(...)¹
İnsan, kendine insan olmayı öğretti.
(...)²
Akla hayale gelmez icatlar
tasarlayacak kadar zekâsı varsa da
nedense bir kötüye bir iyiye meyleder.
Bu kitap yorumunu Instagram'daki "alintilarlayasiyorum" profilimde de okuyabilirsiniz: instagram.com/p/CkSy3Jstfze
"Ne, hâlâ Şeker Portakalı'nı okumadın mı?! Sana inanmıyorum!" diyenler için müjde... Bu zamana kadar okumadığım için utandığım bu kitabı sonunda okudum!
Bu incelemenin altına yazılan her yoruma karşılık olarak çocuklar ve gençlerin yaşlarına uygun ve kendilerini geliştirebileceği harika kitaplar önerdim. O yüzden kitap önerisi alabilmek için yorumları inceleyebilirsiniz.
Siz ilk olarak okumaya nasıl başladınız? Mesela ben bu kitabın yazarı José Mauro de Vasconcelos gibi okumaya kendi kendime başladım. Okumak derken ise alfabe ya da ana dili öğrenmekten bahsetmiyorum. Gerçek anlamda içinden gelerek kitap okumayı ve onları içselleştirebilmeyi kastediyorum.
Ailemden kimse kitap okumazdı, hâlâ da okumuyorlar zaten. O yüzden aileleri okuyan insanlardan oluşan çocukları hep kıskanmışımdır. Kitapla büyüyen, hayatı okumak ve sorgulamaktan ibaret olan insanlardı bunlar benim için. Kendi içimde ise her zaman bir yönüm eksik kaldı. Fiziksel ve maddi ihtiyaçlarım bir şekilde karşılanıyordu Zeze gibi, fakat ya duygusal ve manevi ihtiyaçlar?
Bence her insanın kendisine özgü ve sürekli olarak konuştuğu bir şeker portakalı fidanı vardır. Şunu da itiraf ediyorum, ben diğer insanlarla yaptığım konuşmalardan çok kendi kendimle konuşuyorum. Esas deliliğin ise insanın kendi kendisiyle konuşmaması olduğunu düşünüyorum. O yüzden her insanın kendi içinde hayali bir Minguinho'sunun olması gerek...
Ayrıca hadi kabul edin, büyüdükçe gerçek hayatı öğreniyoruz. Yalnızlaşıyoruz. Bilinçlendikçe Zeze'nin sahip olduğu masumiyeti kaybediyoruz. Zeze'nin yumuşak yüreği ise zamanla bu hayat içerisinde sertleşerek saflığını kaybediyor. Zaten bu büyüme aşamasının sancılarını da serinin 2.