Bununla birlikte hadis kullanimina özel bir gayret gösterilmiş, bu malzeme-den sarf-i nazar edilmemiştir. Bu kullanim, büyük çapta Kur'ân ve bazen de akilla ulaşilan sonuçlari teyid ve/veya okuyucuya o konuda vârid olmuş hadislerin bu-lunduğu mesajini vermeye yönelik görünmektedir. Nitekim bütün bilgi kaynakla-rini veya bir kismini kullanmak suretiyle ulaşilan bir hükmün yer aldiği metinden, hadisler çekilip çikartildiğinda sonucun genellikle değişmediği, mezkûr hükümde bir eksiklik oluşmadiği görülür. Yani metnin bütünlüğü içinde, bu malzemeye du-yulan ihtiyaç sinirli olup mes'elelerin büyük oranda Kur'ân ve akil araciliği ile çözüme kavuşturulduğu görülür. Hatta bazen "âyetin delâleti muhtemeldir, hal-buki aklin tek delâleti vardir" kurali gereği âyet de, aklin verileri doğrultusunda te`vîl edilir. Hadisin, Mâtürîdiyye kültürü içindeki bu genel konumunu ortaya ko-yan bir diğer husus da, öteki bilgi kaynaklariyla düştüğü gerçek teâruz durumun-da, ibrenin daima hadisin aleyhine hareket etmesidir.
Isav-İmam maturidi ve maturidilik.